Tuffa böter mot cabotagebrott

Regeringen föreslår kraftfulla sanktioner för den som bryter mot cabotage-regler. Med en avgift på 40 000 kronor hamnar Sverige i topp i Europa, tillsammans med Danmark och Holland.

– En avgift på 40 000 kronor är precis det som Transport har föreslagit, så det är ju jättebra att regeringen verkar ha lyssnat på oss, säger Magnus Falk, utredare på Transport, och fortsätter:

– Men sedan tycker vi såklart att det är underligt att det inte har kommit något lagförslag tidigare. Regeringen har suttit vid makten i åtta år och under den tiden har åkerinäringen fått lida.

Avgiften på 40 000 kronor för den som bryter mot cabotage-reglerna (se faktaruta nedan) är dubbelt så hög som den Transportstyrelsen föreslagit. I Europa är det bara Danmark och Holland som har avgifter på den nivån i dag. Enligt regeringen är syftet att få till en rättvis och effektiv konkurrens inom åkerinäringen.

– Det ska inte löna sig att fuska på de svenska vägarna. Det ska löna sig att jobba, och att vara schyst. Därför föreslår vi nu kraftfulla sanktionsavgifter för den som bryter mot cabotage-reglerna, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), enligt ett pressmeddelande.

”Hoppas att avgiften ska betalas direkt”
Tidigare har avgiften varit så låg, att åkerierna har kunnat tjäna på att medvetet bryta mot lagen, menar Transports utredare, Magnus Falk. En låg straffsats har även gjort att åklagare inte tyckt att det varit intressant att titta på brotten. Men nu blir det ändring på det.

– Jag hoppas att avgiften ska betalas direkt på plats. Då måste åkerierna utrusta förarna med kontanter eller kort fyllda med pengar. Och om du inte kan betala direkt så låses bilen fast, och tid är pengar. Så visst är det avskräckande. Helt klart ett steg i rätt riktning, säger Magnus Falk.

Även ”klampning” på gång
Regeringen meddelar även att de arbetar med lagförslag som ska ge polisen möjlighet till så kallad ”klampning”, alltså att kunna låsa fast fordon som bryter mot reglerna.

– Det är bra, men det krävs jättemycket mer för att få ordning och reda inom åkerinäringen, säger Magnus Falk.

Han efterlyser bland annat en ”holländsk modell” som tvingar åkerierna att anställa sina förare, en vägslitageavgift och ett kraftfullt beställaransvar.

Sveriges Åkeriföretag tycker att det är bra att regeringen vill införa sanktionsavgifter och anser att nivån är rimlig i förhållande till brottet.

– Detta är ett steg i att förbättra regelefterlevnanden på väg. Det är en viktig fråga för våra medlemmar som vi jobbat med länge, säger Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.