Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ingen annan yrkesgrupp kommer i närheten av de många dödsfallen bland lastbilschaufförer visar Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik. I väntan på att den ska bli klar har Transportarbetaren lagt till olyckor som rapporterats i medierna.

AV listar totalt 52 dödsolyckor som skett under arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två fall, vilket innebär att förare inom den tunga trafiken stod för nästan en femtedel av dödsfallen.

Samtidigt inträffar många arbetsolyckor, utan dödlig utgång, bland lastbilsförarna. En undersökning från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd visar att 620 arbetsskador sker bland landets distributionsförare varje år. Fall- och klämskador är vanliga.

Dödstalen ligger ganska konstant kring cirka tio personer. Vissa år är det några fler och andra några färre – med en mörk toppnotering på 15 chaufförer 2014.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Förebygga

Många dödsolyckor har inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet i samverkan med behörigt utsedda skyddsombud.

Miljeteig bedömer att den allt tuffare konkurrensen inom åkerisektorn leder till ett hårdare arbetsklimat och mer stress, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

Tre av lastbilsförarna som dog i fjol kom från andra länder, övriga var svenskar. I tre fall omkom de i trafiken, men den övervägande orsaken var att chaufförerna klämdes till döds på olika sätt när de arbetade utanför sina fordon.

Hårt drabbade

Utredaren Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket bekräftar bilden av lastbilschaufförer som en hårt drabbad grupp, men håller inte med om att det är landets farligaste yrke. De höga dödstalen måste ses i proportion till att så många arbetar inom branschen, framför han.

En titt på statistiken visar att olika slags tunga fordon var inblandade i en rad olyckor även i andra branscher.

– Det handlar om tunga och snabba fordon, stora energier i rörelse i närheten av människor. När något blir fel får det därför väldigt allvarliga konsekvenser, säger Sundström.

Han uppmanar åkerierna att verkligen se över riskerna i verksamheten och åtgärda bristerna. I dagsläget lämnas chaufförerna i hög grad att lösa olika problem själva, de stressar på och är lojala, beskriver Carl Axel Sundström.

– Men de måste också tänka på sin egen säkerhet.

När det gäller användning av mobiler och annan teknik under färd kan åkerierna utfärda egna regler och trycka på att hastighetsgränser ska hållas, påpekar han.

Skriftliga policyer

Regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transports avdelning i Östersund tycker att transportföretagen behöver bättra sig när det gäller skriftliga policyer och genomgång av rutiner vid exempelvis lastning och lossning.

– Åkerierna bör ha som rutin att gå igenom reglerna en gång per år. Enligt lagstiftningen har arbetsgivare ett stort ansvar för att det finns rutiner och att anställda förstår och följer dem. Det handlar om kommunikation och repetition.

13 dödsolyckor

Miljöarbetare, 50 år

Skåne, den 3 februari 2017

Mannen blev påkörd av en hjullastare när han samlade in avfall i Malmö hamn. Arbetaren fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Kollegan som körde hjullastaren chockades svårt och fördes också till sjukhus. Förundersökningen om olyckan har lagts ned.

 

Busschaufför, 57 år

Värmland, den 21 februari

Chauffören körde in i släpet på en stillastående lastbil, som stannat efter en tidigare krock på E18 utanför Arboga. Olyckan inträffade vid dålig sikt, dimma och halt väglag. Ett 20-tal personer fördes till sjukhus från olycksplatsen, som uppges ha varit kaotisk och sträckt sig flera hundra meter.

 

Lastbilschaufför, 31 år

Stockholm, den 6 mars

Mannen omkom vid en frontalkrock med en personbil i hans fil. Lastbilen välte och hamnade upp och ner på en åker vid länsväg 269, utanför Upplands-Bro. Bägge förarna klämdes fast, men bilisten överlevde. Hon anklagades för vållande till annans död, drog/rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Värmland, den 12 mars

Chauffören körde in i en stillastående lastbil och avled. Han arbetade vid ett utländskt företag.

 

Taxichaufför, 85 år

Stockholm, den 26 mars

Föraren hittades död på isbelagd mark.

 

Lastbilschaufför, 50 år

Okänt län, den 29 maj

Chauffören blev påkörd av en truck och avled. Han arbetade för ett slovakiskt företag.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Stockholm, den 3 augusti

Mannen arbetade som inhyrd chaufför och hade parkerat lastbilen vid en av lastluckorna på Postnords terminal i Segeltorp, södra Stockholm. Bilen kom i rullning och han klämdes mellan andra lastbilar. Livräddande insatser vidtogs av personal på plats, men föraren avled efter några dagar på sjukhus.

 

Lastbilschaufför, 30 år

Västra Götaland, den 30 augusti

Chauffören hade ställt av en tom container och var på väg att hämta en fylld i ett villaområde på Hisingen i Göteborg. Han tros av misstag ha kommit åt fjärrkontrollen och klämdes fast mellan lastbilens bakända och containern. Förundersökningen leds av en åklagare och pågår än.

 

Lastbilschaufför, 75 år

Norrbotten, den 26 september

Egenföretagaren lastade av väggmoduler till ett bygge i Luleå när han fick två tunga block över sig. Han klämdes fast mellan väggblocken och kanten på flaket, två kollegor lyckades få loss honom men han avled. Förundersökningen har lagts ner av åklagaren.

 

Lastbilschaufför, 20-årsåldern

Skåne, den 3 oktober

Mannen stannade på E6 vid Ängelholm och steg ur lastbilen för att laga en punktering. Han blev påkörd och dödad av ett eller flera fordon. Inget av dem stannade. Fordonet uppgavs vara en lätt lastbil, registrerat i Bulgarien. Polisen efterlyste iakttagelser från allmänheten.

 

Kranbilsförare, 26 år

Jämtland, den 5 oktober

Chauffören lossade en byggbarack på Skanskas lager i Östersund. Han klev upp på en stege och klämdes fast mellan bod och kran när kranen svängde. Uppgifter finns om att föraren av misstag kom åt sin joystick som manövrerar kranen. Förundersökningen pågår än.

 

Lastbilschaufför, 46 år

Skåne, den 22 november

Mannen klämdes fast under sin lastbil och skadades allvarligt när han skulle tömma en container på ett återvinningsbolag i Näsum i Bromölla kommun. Vittnen berättade att han höll på att tippa flaket när lastbilen välte. Förundersökningen pågår, åklagaren inväntar bland annat en teknisk utredning.

 

Timmerbilsförare, 40-årsåldern

Västernorrland, den 27 december

Chauffören körde av väg 320, utanför Sundsvall, i besvärligt väglag med kraftigt snöfall. SMHI hade utfärdat en klass 1-varning och den fullastade timmerbilen fortsatte ut för ett stup med en fallhöjd på drygt sex meter. Förarens liv gick inte att rädda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.