Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ingen annan yrkesgrupp kommer i närheten av de många dödsfallen bland lastbilschaufförer visar Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik. I väntan på att den ska bli klar har Transportarbetaren lagt till olyckor som rapporterats i medierna.

AV listar totalt 52 dödsolyckor som skett under arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två fall, vilket innebär att förare inom den tunga trafiken stod för nästan en femtedel av dödsfallen.

Samtidigt inträffar många arbetsolyckor, utan dödlig utgång, bland lastbilsförarna. En undersökning från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd visar att 620 arbetsskador sker bland landets distributionsförare varje år. Fall- och klämskador är vanliga.

Dödstalen ligger ganska konstant kring cirka tio personer. Vissa år är det några fler och andra några färre – med en mörk toppnotering på 15 chaufförer 2014.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Förebygga

Många dödsolyckor har inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet i samverkan med behörigt utsedda skyddsombud.

Miljeteig bedömer att den allt tuffare konkurrensen inom åkerisektorn leder till ett hårdare arbetsklimat och mer stress, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

Tre av lastbilsförarna som dog i fjol kom från andra länder, övriga var svenskar. I tre fall omkom de i trafiken, men den övervägande orsaken var att chaufförerna klämdes till döds på olika sätt när de arbetade utanför sina fordon.

Hårt drabbade

Utredaren Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket bekräftar bilden av lastbilschaufförer som en hårt drabbad grupp, men håller inte med om att det är landets farligaste yrke. De höga dödstalen måste ses i proportion till att så många arbetar inom branschen, framför han.

En titt på statistiken visar att olika slags tunga fordon var inblandade i en rad olyckor även i andra branscher.

– Det handlar om tunga och snabba fordon, stora energier i rörelse i närheten av människor. När något blir fel får det därför väldigt allvarliga konsekvenser, säger Sundström.

Han uppmanar åkerierna att verkligen se över riskerna i verksamheten och åtgärda bristerna. I dagsläget lämnas chaufförerna i hög grad att lösa olika problem själva, de stressar på och är lojala, beskriver Carl Axel Sundström.

– Men de måste också tänka på sin egen säkerhet.

När det gäller användning av mobiler och annan teknik under färd kan åkerierna utfärda egna regler och trycka på att hastighetsgränser ska hållas, påpekar han.

Skriftliga policyer

Regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transports avdelning i Östersund tycker att transportföretagen behöver bättra sig när det gäller skriftliga policyer och genomgång av rutiner vid exempelvis lastning och lossning.

– Åkerierna bör ha som rutin att gå igenom reglerna en gång per år. Enligt lagstiftningen har arbetsgivare ett stort ansvar för att det finns rutiner och att anställda förstår och följer dem. Det handlar om kommunikation och repetition.

13 dödsolyckor

Miljöarbetare, 50 år

Skåne, den 3 februari 2017

Mannen blev påkörd av en hjullastare när han samlade in avfall i Malmö hamn. Arbetaren fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Kollegan som körde hjullastaren chockades svårt och fördes också till sjukhus. Förundersökningen om olyckan har lagts ned.

 

Busschaufför, 57 år

Värmland, den 21 februari

Chauffören körde in i släpet på en stillastående lastbil, som stannat efter en tidigare krock på E18 utanför Arboga. Olyckan inträffade vid dålig sikt, dimma och halt väglag. Ett 20-tal personer fördes till sjukhus från olycksplatsen, som uppges ha varit kaotisk och sträckt sig flera hundra meter.

 

Lastbilschaufför, 31 år

Stockholm, den 6 mars

Mannen omkom vid en frontalkrock med en personbil i hans fil. Lastbilen välte och hamnade upp och ner på en åker vid länsväg 269, utanför Upplands-Bro. Bägge förarna klämdes fast, men bilisten överlevde. Hon anklagades för vållande till annans död, drog/rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Värmland, den 12 mars

Chauffören körde in i en stillastående lastbil och avled. Han arbetade vid ett utländskt företag.

 

Taxichaufför, 85 år

Stockholm, den 26 mars

Föraren hittades död på isbelagd mark.

 

Lastbilschaufför, 50 år

Okänt län, den 29 maj

Chauffören blev påkörd av en truck och avled. Han arbetade för ett slovakiskt företag.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Stockholm, den 3 augusti

Mannen arbetade som inhyrd chaufför och hade parkerat lastbilen vid en av lastluckorna på Postnords terminal i Segeltorp, södra Stockholm. Bilen kom i rullning och han klämdes mellan andra lastbilar. Livräddande insatser vidtogs av personal på plats, men föraren avled efter några dagar på sjukhus.

 

Lastbilschaufför, 30 år

Västra Götaland, den 30 augusti

Chauffören hade ställt av en tom container och var på väg att hämta en fylld i ett villaområde på Hisingen i Göteborg. Han tros av misstag ha kommit åt fjärrkontrollen och klämdes fast mellan lastbilens bakända och containern. Förundersökningen leds av en åklagare och pågår än.

 

Lastbilschaufför, 75 år

Norrbotten, den 26 september

Egenföretagaren lastade av väggmoduler till ett bygge i Luleå när han fick två tunga block över sig. Han klämdes fast mellan väggblocken och kanten på flaket, två kollegor lyckades få loss honom men han avled. Förundersökningen har lagts ner av åklagaren.

 

Lastbilschaufför, 20-årsåldern

Skåne, den 3 oktober

Mannen stannade på E6 vid Ängelholm och steg ur lastbilen för att laga en punktering. Han blev påkörd och dödad av ett eller flera fordon. Inget av dem stannade. Fordonet uppgavs vara en lätt lastbil, registrerat i Bulgarien. Polisen efterlyste iakttagelser från allmänheten.

 

Kranbilsförare, 26 år

Jämtland, den 5 oktober

Chauffören lossade en byggbarack på Skanskas lager i Östersund. Han klev upp på en stege och klämdes fast mellan bod och kran när kranen svängde. Uppgifter finns om att föraren av misstag kom åt sin joystick som manövrerar kranen. Förundersökningen pågår än.

 

Lastbilschaufför, 46 år

Skåne, den 22 november

Mannen klämdes fast under sin lastbil och skadades allvarligt när han skulle tömma en container på ett återvinningsbolag i Näsum i Bromölla kommun. Vittnen berättade att han höll på att tippa flaket när lastbilen välte. Förundersökningen pågår, åklagaren inväntar bland annat en teknisk utredning.

 

Timmerbilsförare, 40-årsåldern

Västernorrland, den 27 december

Chauffören körde av väg 320, utanför Sundsvall, i besvärligt väglag med kraftigt snöfall. SMHI hade utfärdat en klass 1-varning och den fullastade timmerbilen fortsatte ut för ett stup med en fallhöjd på drygt sex meter. Förarens liv gick inte att rädda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschaufför i hytt på skakig väg. Helkroppsvibrationer.

Skadliga helkroppsvibrationer

Åkeri. Helkroppsvibrationer är en stor, ofta dold, fara för många chaufförer. Transportarbetaren granskar problemet i en serie artiklar under hösten.

Vibrationer – illustration och grafik

Den dolda faran

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan skakade sönder rygg och nacke på dåliga norrländska vägar. Vibrationer i hytten kan ge värk, problem med ländryggen och ischias. Transportarbetaren granskar skadliga helkroppsvibrationer i en artikelserie som avslutas nästa månad.

Asfaltläggare irriterar och bromsar transporterna när arbetet pågår, men en jämn nylagd vägbana dämpar vibrationerna i lastbilshytten. Viktigt är att ställa in och serva förarstolen efter respektive chaufför och tala med biltillverkaren om vibrationer, tipsar Arbetsmiljöverket.

Stora risker – lite fakta

Arbetsmiljö. Har du ont i ryggen? Rätt inställd förarstol? Konsekvenserna av skakningar kan bli stora, men få mätningar görs av vibrationer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Snabbkoll
Snabbkoll: Motioner

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.