Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Det framgår av Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik och tidningsuppgifter, som kompletterar myndighetens uppgifter – i väntan på uppdatering.

Enligt AV inträffade totalt 52 dödsolyckor i arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två dödsfall som konstaterats i medierna. Det innebär att förare av tung trafik stod för nästan en femtedel av dödsfallen, och därmed har Sveriges farligaste jobb.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Han tror att den allt tuffare konkurrensen leder till ett hårdare arbetsklimat, mer stress och sämre arbetsmiljö, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

– De måste ta höjd för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och samverka med behörigt utsedda skyddsombud för att förebygga och motverka dödsfall och olyckor på arbetsplatserna. Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet.

Martin Miljeteig granskar statistiken och konstaterar att många av dödsolyckorna inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Samtidigt har transportköparna ett stort ansvar, tillägger Martin Miljeteig.

2016 såg bilden lite ljusare ut. Då stannade dödssiffran vid sju lastbilschaufförer, men går vi tillbaka till 2014 blir bilden åter mörk, totalt 15 lastbilsförare omkom.

Ser vi till alla yrken avled sammanlagt 53 anställda och egenföretagare samma år, enligt AV:s statistik. Året därpå sjönk den totala dödssiffran till 44 och hamnade 2016 på totalt 45, men nu har den alltså tagit ett kliv upp igen.

Lantbrukare, byggnadsarbetare och poliser brukar lyftas fram som andra utsatta grupper i arbetslivet, men inga andra yrkesarbetare kommer i närheten av tungbilsförarna.

Det senaste dödsfallet inträffade så sent som den 27 december utanför Sundsvall, då en timmerbilsförare i 40-årsåldern körde av vägen och for nerför ett sex till sju meter högt stup. Enligt polisens uppgifter till medier var väglaget mycket besvärligt på morgonen och SMHI hade utfärdat en klass 1-varning i området.

Åkeriet utlyste en tyst minut och vänner i facebookgruppen Kollegor på väg har ordnat en insamling till hans efterlämnade familj.

Tre av lastbilschaufförerna som omkom i fjol kom från andra länder, och registreras i AV:s siffror som ”utanför arbetskraften”. Övriga var svenskar.

Orsaken till olyckorna står att finna i trafiken, i tre fall. En av yrkesförarna väjde vid möte med ett annat fordon, ytterligare en chaufför blev, enligt mediauppgifter, påkörd av flera smitare. Mannen som var i 20-årsåldern hade stannat på E6:an vid Ängelholm och gått ut på motorvägen för att laga en punktering. Han körde en lätt lastbil, registrerad i Bulgarien.

Den tredje trafikolyckan var den tidigare nämnda timmerbilen.

Men det övervägande skälet till dödsolyckorna handlar om att förarna blivit klämda på olika sätt. En chaufför mellan lastbilar och en mellan en container och en lastbil. Ytterligare en förare blev klämd av ett vägblock som tippade, en annan mellan en bod och kran och ännu en under en lastbil, som välte.

Vid en av olyckorna blev en 50-årig chaufför påkörd av en truck.

Bland dem som förolyckats på jobbet inom Transports yrken 2017 finns också en 51-årig miljöarbetare som, enligt AV, samlade in ickefarligt avfall. Olyckan inträffade i Skåne den 3 februari, då arbetaren blev påkörd av en hjullastare.

En busschaufför omkom den 21 februari i Värmland när bussen körde in i ett stillastående fordon.

Den 26 mars hittades en 85-årig taxiförare död och liggande på isbelagd mark i Stockholms län.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonny:
    24 augusti, 2019

    Jag har jobbat som Lastbils chaffis inom Bemannings branschen i över 12 år . De är en av alla problem inom Åkerinäringen.

    Kundens synsätt på inhyrd personal kombinerat med fega arbetsgivare (rekryteringsföretag) gör att chaufförerna till slut kör av vägen

    Bort med alla bemanningsföretag inom åkerinäringen...
    Om du är anställd direkt på ett åkeri så kanske du kan förhandla med Åkaren , det är svårt när man är inhyrd. Bemannings företagen visar ingen empati eller förståelse för sina anställda . Dem vågar sällan sätta press på Åkaren

  2. Göran Cederfjärd:
    3 januari, 2018

    Vi behöver få bort den här inställningen att det är ”coolt” att bryta mot reglerna. Framförallt att få bort stressen många känner sig tvingade att köra hårdare än dom egentligen klarar av eller chansa i situationer där en ostressad förare skulle ta helt andra beslut pga pressade scheman, stelbenta regler för KoVtider osv Vi behöver helt enkelt få till en attitydförändring inom chaufförskollektivet och en mindre stelbent KoVlag

    Ta två enkla saker som jag tror skulle spara mycket stress och sedan sänka farten på vägarna: - Går man på helgvila efter avslutad dag kan man köra över någon timme för att ”hinna hem” förutsatt att man normalt kör max 80 kmh.
    - Koppla färdskrivaren så att den automatiskt går över i ”annat arbete” när man lägger i backen.

Lästips:

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.