Tidningsbud i Ystad
Close
Ett tidningsbud i Ystad rånades på sin mobiltelefon. Det var en kollega till budet på bilden, som också jobbar i centrala staden.
Close

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

– Det jag har sett är att hotbilden mot tidningsbud har ökat de senaste åren, säger Martin Miljeteig, Transports centrala arbetsmiljöombudsman.

– Jag vet inte om överfallen har blivit vanligare, men möjligheten att få hjälp är bättre i dag än för tio år sedan, säger Johan Lundin, vd på distributionsföretaget Point logistik.

Under våren har lokala medier berättat om tre tidningsbud som utsatts för hot eller våld:

  • Strax före klockan fem den 26 mars anföll fyra, fem unga män ett tidningsbud i Södra Sandby, i Lund. De fällde mannen och slog eller sparkade honom då han inte hade öl eller cigaretter att ge dem.
  • Den 28 mars knivskars ett tidningsbud i Helsingborg allvarligt när han var på väg ut från en trappuppgång. Enligt polisen var attacken inte slumpmässig, utan mannen hade en hotbild mot sig.
  • Den 28 maj hotade tre unga, maskerade män att kasta en sten på ett tidningsbud i Bagaregården i Göteborg. De ville ha pengar och kastade stenen genom bilrutan när de inte fick några.
  • Klockan 03.30 den 19 april blev ett tidningsbud rånat i centrala Ystad. Han hotades med kniv och ett slags elchockvapen och tvingades att lämna ifrån sig mobiltelefonen.

– Vi fick inte tag på några vittnen och telefonen var inte spårbar, berättar Lotta Lindh, förundersökningsledare på polisen i Ystad.

Hon lade ner ärendet.

Johan Lundin är vd och tidningsbudets högsta chef:

– Budet ville jobba vidare på natten och vi satte in en extra person som gick bredvid honom, berättar han och fortsätter:

– Jag tycker att vi och andra distributionsföretag lägger mer kraft än tidigare på utbildning av buden. Och med digitaliseringen är det också lättare att få hjälp direkt.

Huvudskyddsombudet på Point logistik, Peter Bengtsson, är ändå upprörd över att han inte har fått information om överfallet i Ystad.

– Ledningen har bara meddelat att den har ”löst situationen”.

Själv har Peter Bengtsson under våren hjälpt till att lösa en situation då ett par unga bud kände sig hotade av en äldre man som väntade in dem på nätterna.

– Det fick jag veta direkt, och jag åkte dit nästa natt. Jag pratade i lugn och ro med mannen och han förstod att buden kände sig otrygga. Företaget satte också in en person som åkte med dem. Nu ska mannen vänta i sitt hem på tidningen.

Transports Martin Miljeteig anser att säkerhetssystemen för tidningsbud går att utveckla mer än i dag:

– Om riskerna är för stora får tidningsutdelningen ställas in. Annars kan bärbara larm vara en lösning. Eller att två bud jobbar tillsammans. Kanske se till att det finns väktare på vissa platser.

– Jag förutsätter också att arbetsgivaren utreder varje fall, och att ett utsatt bud får snabb krishjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Follow the money

Davids krönika. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.