Tidningsbud i Ystad
Close
Ett tidningsbud i Ystad rånades på sin mobiltelefon. Det var en kollega till budet på bilden, som också jobbar i centrala staden.
Close

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

– Det jag har sett är att hotbilden mot tidningsbud har ökat de senaste åren, säger Martin Miljeteig, Transports centrala arbetsmiljöombudsman.

– Jag vet inte om överfallen har blivit vanligare, men möjligheten att få hjälp är bättre i dag än för tio år sedan, säger Johan Lundin, vd på distributionsföretaget Point logistik.

Under våren har lokala medier berättat om tre tidningsbud som utsatts för hot eller våld:

  • Strax före klockan fem den 26 mars anföll fyra, fem unga män ett tidningsbud i Södra Sandby, i Lund. De fällde mannen och slog eller sparkade honom då han inte hade öl eller cigaretter att ge dem.
  • Den 28 mars knivskars ett tidningsbud i Helsingborg allvarligt när han var på väg ut från en trappuppgång. Enligt polisen var attacken inte slumpmässig, utan mannen hade en hotbild mot sig.
  • Den 28 maj hotade tre unga, maskerade män att kasta en sten på ett tidningsbud i Bagaregården i Göteborg. De ville ha pengar och kastade stenen genom bilrutan när de inte fick några.
  • Klockan 03.30 den 19 april blev ett tidningsbud rånat i centrala Ystad. Han hotades med kniv och ett slags elchockvapen och tvingades att lämna ifrån sig mobiltelefonen.

– Vi fick inte tag på några vittnen och telefonen var inte spårbar, berättar Lotta Lindh, förundersökningsledare på polisen i Ystad.

Hon lade ner ärendet.

Johan Lundin är vd och tidningsbudets högsta chef:

– Budet ville jobba vidare på natten och vi satte in en extra person som gick bredvid honom, berättar han och fortsätter:

– Jag tycker att vi och andra distributionsföretag lägger mer kraft än tidigare på utbildning av buden. Och med digitaliseringen är det också lättare att få hjälp direkt.

Huvudskyddsombudet på Point logistik, Peter Bengtsson, är ändå upprörd över att han inte har fått information om överfallet i Ystad.

– Ledningen har bara meddelat att den har ”löst situationen”.

Själv har Peter Bengtsson under våren hjälpt till att lösa en situation då ett par unga bud kände sig hotade av en äldre man som väntade in dem på nätterna.

– Det fick jag veta direkt, och jag åkte dit nästa natt. Jag pratade i lugn och ro med mannen och han förstod att buden kände sig otrygga. Företaget satte också in en person som åkte med dem. Nu ska mannen vänta i sitt hem på tidningen.

Transports Martin Miljeteig anser att säkerhetssystemen för tidningsbud går att utveckla mer än i dag:

– Om riskerna är för stora får tidningsutdelningen ställas in. Annars kan bärbara larm vara en lösning. Eller att två bud jobbar tillsammans. Kanske se till att det finns väktare på vissa platser.

– Jag förutsätter också att arbetsgivaren utreder varje fall, och att ett utsatt bud får snabb krishjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.