Tre fackliga transportledare mördade på Filippinerna

Filippinerna är ett av världens farligaste länder för fackliga aktivister. Redan i år har tre transportledare inom facket mördats på landets sydligaste ö, Mindanao. Chauffören Antonio ”Dodong” Petalcorin sköts vid sin bostad. Hustrun Marilyn rusade ner från övervåningen när hon hörde höga smällar. Hon fann sin make livlös, skjuten med flera skott i huvudet.

Antonio ”Dodong” Petalcorin var ordförande i Davaos transportfederation NETO och mördades i juli i år. Davao är den största staden på den filippinska ön Mindanao, och sammanlagt två fackliga ledare har fått sätta livet till där i år.

Några månader tidigare hade Dodongs kollega, Emilio De Jesus Rivera, skjutits ihjäl i Davao av en yrkesmördare. Det senaste offret var transportarbetaren Alimudin Lucman som sköts ihjäl av okända män i staden Cotabato för några veckor sedan.

Transportledaren Carlos Cirilo i Davao har nu tvingats gå under jorden sedan ett par granater, som inte exploderade, slängdes in i hans hus.

– Dodong var otroligt omtyckt av våra medlemmar, säger jeepneyföraren Ruel Duco, som är vice ordförande i NETO, när jag träffar honom i Davao.

– Han tvekade aldrig att ta strid mot myndigheterna och ställde alltid upp när vi chaufförer behandlades dåligt. Vår arbetssituation är svår och vissa tjänstemän kräver ibland mutor för att vi ska få behålla våra tillstånd. Det var något som Dodong aldrig accepterade.

Ruel är övertygad om vem som stod bakom morden på Dodong och Emilio Rivera.

– En högt uppsatt, nytillträdd tjänsteman på Davaos transportmyndighet var den enda person som hade anledning att döda Dodong.

– När den tjänstemannen kom till myndigheten krävde han mutor på 45 000 pesos (drygt 8 000 svenska kronor) av varje chaufför för att utfärda ett nytt trafiktillstånd eller förnya ett tillstånd. Mutan skulle vi chaufförer betala, utöver de 10 400 pesos som är det lagstadgade beloppet till myndigheterna för ett tillstånd.

De tre fackledarna Dodong Petalcorin, Emilio Rivera och Carlos Cirilo protesterade mot den nya transportbyråkratens krav på mutor och anmälde honom för korruption till Filippinernas ombudsmannamyndighet. Transportfacket organiserade också flera demonstrationer utanför transportmyndighetens kontor i Davao.

Enligt Ruel Duco är det i princip omöjligt för en jeepneyförare att klara av att betala mutor på tiotusentals pesos.

– Jag jobbar 14, 15 timmar per dygn, sex dagar i veckan. Och får som mest ihop en dagsinkomst på 300–350 pesos. Min arbetsdag börjar sex på morgonen och jag är hemma nio, tio på kvällen. Det jag tjänar ska räcka till mat och skolavgifter för mina två barn. Jag har banklån på jeepneyn men har inte råd att rusta upp den, trots att sätena håller på att falla ihop.

– Min hustru arbetar inte. Ofta är utgifterna högre än vad jag kör in. Det gör att jag ibland måste låna pengar av släktingar och vänner.

– De tre fackliga ledarna som anmälde byråkraten har tystats, men NETO:s medlemmar kommer att fortsätta driva ärendet: Vi kommer att kämpa för rättvisa för våra mördade kamrater och för att anstiftaren av morden ska ställas till ansvar, förklarar Ruel Duco.

Han är själv en av de nya ledare som har tagit över efter Dodong Petalcorin i NETO.

– Flera tidigare styrelseledamöter har skrämts till att hoppa av efter morden. Men vi som nu ingår i styrelsen kommer inte att ge oss, även om vägen till rättvisa blir lång. Själv fick jag alltid stöd och hjälp av Dodong när det var problem.

41-årige Ruel började köra mopedtaxi, tricycle, som 14-åring, efter att ha avslutat sina studier. För åtta år sedan drog han i gång en facklig organisation för tricycleförare i sin hemstad. Det var då han träffade Dodong Petalcorin.

– Efter det hade vi regelbunden kontakt med varandra. Dodong hjälpte mig med registreringshandlingar, när jag började köra jeepney för ett par år sedan. Mordet var en chock för oss alla. Visserligen hade Dodong fått flera hot, men att någon skulle gå så långt som till att döda honom kunde jag inte drömma om.

En dag senare besöker jag polishuset i Davao och träffar polismästaren Ronald De la Rosa. Polischefen presenterar ett färskt vittnesmål om hur planläggningen av morden på transportledarna gick till. Det detaljerade och bevittnade vittnesmålet hade en dag tidigare lämnats av en välkänd yrkesmördare i staden. I dag sitter han i fängelse, anklagad för ett annat mord.

Av den skrämmande läsningen framgår tydligt vem som gav order om att döda transportledarna. De lejda mördarna blev lovade 50 000 pesos (drygt 8 000 kronor) för varje utfört mord.

Josua Mata är generalsekreterare i den nybildade filippinska fackliga centralorganisationen Sentro. Han framhåller att mord, misshandel och hot mot fackliga företrädare undergräver Filippinernas demokrati.

– Vårt lands politiska ledning, och ytterst presidenten, borde ha agerat för länge sedan för att stoppa utvecklingen. De borde ha sett till att de som ligger bakom morden grips och ställs inför rätta, säger Mata.

NETO ingår i den filippinska transportfackliga paraplyorganisationen NCTU som i sin tur är medlem i den internationella transportarbetarefederationen, ITF, International Transport Federation. Där ingår även svenska Transport.

Vid flera tillfällen har ITF protesterat mot förföljelserna av fackligt aktiva på Filippinerna. För en tid sedan uppmanade ITF i ett öppet brev landets president, Noynoy Aquino, att agera för att få dem som ligger bakom mordet på Dodong Petalcorins åtalade.

När jag i september kom tillbaka till Sverige kontrollerade jag mitt Facebook-konto. Den första nya vänförfrågan jag såg var från Dodong Petalcorin. Han hade skickat den två dagar innan han mördades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).