Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport
Close
Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson på Transports kurs inför valrörelsen.
Close

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

– Här i Överkalix har vi pratat face to face med ungefär 1 500 medlemmar i stället, berättar Chrisse Sundvall, malmbilschaufför och en av dem som gick ringutbildningen i februari.

Hon berättar att avdelningen har haft repskap i dag, tisdag, och förstås diskuterat valet som hölls i söndags. Under mötet spekulerade de om olika regeringsalternativ, men inget kändes bra.

Läget i skrivande stund är 144 mandat till de rödgröna och 142 till Alliansen. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet kommer när utlandsrösterna har räknats.

– Man vet inte hur det blir, säger Chrisse Sundvall. Men jag blir rädd hur jag än tänker. Jag kan inte förstå hur nästan 20 procent kan rösta på Sverigedemokraterna.

Med på utbildningen var också Viktor Andersson, ramparbetare från Göteborg, numera studieorganisatör i flygavdelningen:

– Det bästa vore en S-ledd regering med stöd av Vänsterpartiet, tycker jag. Men det kommer väl inte att hända, så då är väl det bästa vi kan hoppas på en regering med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, Centern och Liberalerna. Inte perfekt …

Flygavdelningen har genomfört ett par, tre ringkvällar, och i övrigt besökt en lång rad arbetsplatser inför valet.

– Samtalen har varit ganska bra, de flesta medlemmar blir glada när vi hör av oss, säger Viktor Andersson.

Totalt räknade Transport ihop 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning, under året och fram till mitt på valdagen.

– De har gjort ett bra jobb här i avdelning 28, säger Camilla Frostehag, lastbilschaufför som också gick utbildningen. Det är en tuff uppgift att ringa till folk.

– Jag blir mörkrädd när jag ser valresultatet. Så många som inte förstår vad de röstar på, som går på en sakfråga. Nu måste det bli en regering som arbetar över blockgränserna.

Alla tre suckar över det förvirrade politiska läget, och över Sverigedemokraternas framgångar.

– Men om ett tag kanske läget väcker lite ny kampvilja hos folk, funderar Chrisse Sundvall i Överkalix.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    11 september, 2018

    Det är väldigt bra att transport tar strid för de ca 25% av medlemmarna som röstar på socialdemokraternas. Jag tror att det gör facket starka och gynnar internt samarbete och nyrekrytering av medlemmar. Inte minst av sådana som röstat på SD. Partipolitiken är betydligt viktigare än att transport fokuserar på fackliga frågor.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.