Close
Transports Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson, direkt från filmen på Ordning och redas Facebooksida.
Close

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

– Regeringen måste agera, säger Tommy Jonsson. Den behöver inte vänta på EU:s mobilitetspaket.

I en film på Ordning och redas Facebooksida berättar han och kollegan Jimmy Ovesson vilka nya lagar som börjar gälla i Danmark senare i år. Rakt in i kameran beskriver de rejäla bötesbelopp när chaufförer tar sin långa veckovila i hytten, det blir dyrt för både hen och åkeriet.

De redogör för nya danska lagar som kräver att alla utländska godstransporter måste anmälas och registreras när de körs in i landet. Förarna ska ha danska löner när de kör i Danmark. Samtidigt får polisen mer pengar för att kunna kontrollera både åkeriföretagen och fordonen ute på vägarna. De varnar också för att tvivelaktiga transporter kommer att strömma in i Sverige när regler och kontroll skärps på andra sidan Öresund.

Jimmy Ovesson spänner ögonen i tittaren:

– Vakna Tomas Eneroth (Sveriges infrastrukturminister (S), reds anm).

I skrivande stund har 107 personer skrivit på den digitala namninsamling som Ordning och reda-teamet har startat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zahid Sahiti:
    1 mars, 2020

    Ja dom har absolut rätt.

  2. Lars johansson:
    27 februari, 2020

    Något måste göras här i Sverige, nuvarande ordning är uppåt väggarna fel!

  3. Bernt Olsson:
    27 februari, 2020

    Gör som Danmark omgående

Lästips:

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom av hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.

Gordon Delivery prisade av kungen – anklagas för lönestöld

Arbetsrätt. Gordon Deliverys grundare Ali Ghoce har prisats som årets pionjär av kungen. Det miljardvärderade företaget har kollektivavtal men inga anställda chaufförer. Chaufförerna får varken avtalsenlig lön eller betalt för alla timmar de jobbar.