Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Den stora tvistefrågan i förhandlingarna rörde hur hamnbolagen ska få använda bemanningsföretag och hur de inhyrda ska schemaläggas.

Under tisdagskvällen den 20 maj accepterade bägge parter ett medlarbud.

I förhandlingsprotokollet konstaterar Transport och Sveriges Hamnar att användandet av bemanningsföretag skapat slitningar på vissa arbetsplatser. Facket och arbetsgivarna enades bakom en skrivning där det står att ”när företag beställer bemanningstjänst ska vid utläggning av arbetstiden för de bemanningsanställda deras behov av planerbar arbetstid och fritid beaktas.”.

Överenskommelsen ger också facket rätt att i efterhand följa upp hur de bemanningsanställda har schemalagts.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att facket inte nådde hela vägen fram.

– Vi har kommit fram till en plan för hur de inhyrda ska schemaläggas och i vår överenskommelse framkommer det tydligt att det är inhyraren som har ansvar för scheman. Arbetsgivarna har tidigare velat skylla problemen på bemanningsföretagen. Det kommer säkert att bli tvister om hur det ska tolkas, men det är en början till en förändring, säger Peter Winstén.

Hamn- och stuveriavtalet innehåller också avsättning till delpension, den första avsättningen görs 2026 och är 0,1 procent.

Stuveriarbetarnas löner höjs med 1 185 kronor från och med den 1 maj 2025 och med 1 045 från och med den 1 maj 2026.

Vissa hamnar sätter löner enligt systemet Dockside. På de hamnarna fördelas halva lönehöjningen enligt en lokal överenskommelse mellan facket och arbetsgivaren.

…men HF utökar sitt strejkvarsel

Samma dag som Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar enats om ett nytt kollektivavtal, den 20 maj, vidgade Hamnarbetarförbundet (HF) sitt varsel.

Förhandlare från det andra facket som organiserar stuveriarbetare lämnade medlingen på tisdagen.

Hamnarbetarförbundets tidigare varsel ligger kvar. HF varslade, liksom Transport, om konflikt den 12 maj.  För HF:s del omfattar det strejk i samtliga svenska hamnar från och med i dag, onsdag, mellan klockan 12 och 18.

HF:s tidigare varsel innehåller också övertids- och inhyrningsblockad samt blockad av nyanställningar, liksom mot förskjuten arbetstid i vissa hamnar från och med i morgon, den 22 maj.

HF:s nya varsel innehåller varsel om strejk på vissa hamnföretag vid olika tillfällen mellan den 30 maj och 5 juni om ingen överenskommelse med arbetsgivarsidan nås innan dess.

I likhet med Transportarbetareförbundet har Hamnarbetarförbundet krävt begränsning av hamnarnas utnyttjande av bemanningsanställda. Dessutom önskar HF ett stärkt skydd för fackligt förtroendevalda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stefhan hemsen:
    22 maj, 2025

    Alldeles för dålig löneökning.

Lästips:

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.