Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Den stora tvistefrågan i förhandlingarna rörde hur hamnbolagen ska få använda bemanningsföretag och hur de inhyrda ska schemaläggas.

Under tisdagskvällen den 20 maj accepterade bägge parter ett medlarbud.

I förhandlingsprotokollet konstaterar Transport och Sveriges Hamnar att användandet av bemanningsföretag skapat slitningar på vissa arbetsplatser. Facket och arbetsgivarna enades bakom en skrivning där det står att ”när företag beställer bemanningstjänst ska vid utläggning av arbetstiden för de bemanningsanställda deras behov av planerbar arbetstid och fritid beaktas.”.

Överenskommelsen ger också facket rätt att i efterhand följa upp hur de bemanningsanställda har schemalagts.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att facket inte nådde hela vägen fram.

– Vi har kommit fram till en plan för hur de inhyrda ska schemaläggas och i vår överenskommelse framkommer det tydligt att det är inhyraren som har ansvar för scheman. Arbetsgivarna har tidigare velat skylla problemen på bemanningsföretagen. Det kommer säkert att bli tvister om hur det ska tolkas, men det är en början till en förändring, säger Peter Winstén.

Hamn- och stuveriavtalet innehåller också avsättning till delpension, den första avsättningen görs 2026 och är 0,1 procent.

Stuveriarbetarnas löner höjs med 1 185 kronor från och med den 1 maj 2025 och med 1 045 från och med den 1 maj 2026.

Vissa hamnar sätter löner enligt systemet Dockside. På de hamnarna fördelas halva lönehöjningen enligt en lokal överenskommelse mellan facket och arbetsgivaren.

…men HF utökar sitt strejkvarsel

Samma dag som Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar enats om ett nytt kollektivavtal, den 20 maj, vidgade Hamnarbetarförbundet (HF) sitt varsel.

Förhandlare från det andra facket som organiserar stuveriarbetare lämnade medlingen på tisdagen.

Hamnarbetarförbundets tidigare varsel ligger kvar. HF varslade, liksom Transport, om konflikt den 12 maj.  För HF:s del omfattar det strejk i samtliga svenska hamnar från och med i dag, onsdag, mellan klockan 12 och 18.

HF:s tidigare varsel innehåller också övertids- och inhyrningsblockad samt blockad av nyanställningar, liksom mot förskjuten arbetstid i vissa hamnar från och med i morgon, den 22 maj.

HF:s nya varsel innehåller varsel om strejk på vissa hamnföretag vid olika tillfällen mellan den 30 maj och 5 juni om ingen överenskommelse med arbetsgivarsidan nås innan dess.

I likhet med Transportarbetareförbundet har Hamnarbetarförbundet krävt begränsning av hamnarnas utnyttjande av bemanningsanställda. Dessutom önskar HF ett stärkt skydd för fackligt förtroendevalda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stefhan hemsen:
    22 maj, 2025

    Alldeles för dålig löneökning.

Lästips:

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.