Transportbasen vill ha bred idédebatt inom S

– Jag efterlyser en bred diskussion inom arbetarrörelsen om hur vi ska uppnå politisk, social och ekonomisk rättvisa. Helt enkelt hur politiken ska återfå makten över finanskapitalet. Den salvan avlossade Transports ordförande Lars Lindgren vid sitt förstamajtal i Ånge.

Förra året höll Lars Lindgren förstamajtal inför 15 000 tyskar på Berlins paradplats, Brandenburger Tor.

Den här gången stod Sveriges mittpunkt, Ånge, på tur. På torget tog Transportbasen upp en rad dagsaktuella frågor. Han påminde om att två viktiga val väntar i Sverige. Det första handlar om vilka som ska sitta i EU:s ”riksdag”, parlamentet:

– Många kanske tycker att EU-valet inte berör ”mig”. Vad som händer i Bryssel kan man ändå inte påverka. Det är helt fel ingångsvärde. Jag har heller aldrig varit någon större anhängare av EU. Jag röstade nej till medlemskap i unionen och nej till EMU.

– Men nu är Sverige med i EU, fast tack och lov inte EMU. Mellan 60 och 70 procent av våra lagar, regler och förordningar bestäms inom EU. Att då rösta med benen och bli soffliggare är faktiskt detsamma som att ge den nyliberala borgerligheten och populismen större inflytande över vilka lagar och regler som vi ska leva med.

Lars Lindgren påpekade att en gång i tiden varnades arbetarna för kommunismen.

– Det spöket skrämmer ingen i dag. I dag är det annat som borde skrämma än mer: populismen och den främlingsfientliga nationalismens spöke. I praktiken är det ingen större skillnad mellan populism och nationalism.

– Det är samma andas barn och säger sig företräda de överkörda, de besvikna och bedragna. Kort sagt de som anser sig vara förlorarna. Förlorarna på EU, euron, invandringen och globaliseringen.

Det nya spökets specialitet är de enkla lösningarnas politik, inskärpte Lindgren:

– Ekonomisk kris ska lösas genom att beskatta bankerna. Välfärdskris ska lösas med att stoppa invandringen. Demokratikris ska lösas genom att lämna EU. Det är lösningar som lätt går hem bland de som anser sig vara förlorare.

– Enkla lösningar på svåra och komplexa problem! Tänk om det vore så enkelt. Men det är det inte. Även om det är enkelt att raljera med populisternas och nationalisternas budskap så är det farligt att inte ta deras existens på blodigaste allvar.

Enligt Lars Lindgren finns det välgrundade skäl att vara missnöjd med den politik som förs i Europa i dag.

– Det är löntagarna som fått betala priset för ett EU som inte förmår garantera social trygghet och säkra pensioner. Däremot har man varit duktig på att hålla kapitalägarna skadelösa för sina dåliga affärer. Hittills har det varit så att kostnaderna för att rädda bankerna, fond- och försäkringsbolagen har betalats av Europas löntagare, via högre skatter och otrygga anställningar.

– Att en sådan politik skapar social oro och protester borde inte förvåna någon. Och det borde inte heller förvåna någon att en sådan politik är grogrund för främlingsfientlighet och populism.

Lars Lindgren tog upp skatterna som en förutsättning för en bra, utbyggd och rättvis välfärd.

Och sedan sysselsättningen.

– Valets absolut viktigaste fråga är sysselsättningen. Att få ner arbetslösheten, främst bland unga och långtidsarbetslösa. Uppenbart har inte borgarnas skattesänkarpolitik fått någon större effekt på sysselsättningen. Arbetslösheten ligger fortfarande på en oroande hög nivå.

Nu verkar det som Alliansen tycker det är det är okej att arbetslösheten ligger på över åtta procent, menade Lindgren:

– Alliansen har lagt den ena bördan efter den andra på de arbetslösa. Låt mig därför skicka ett klart och tydligt budskap till alliansregeringen: Sluta jävlas med vanligt hederligt folk som inte vill annat än att ha ett jobb!

– Många hoppas med mig på att det blir ett regeringsskifte i höst och mycket talar för att så blir fallet. Men en socialdemokratisk regering är ingen garanti för en fackföreningsvänlig politik. Erfarenheterna har lärt oss att inom politiken måste hänsyn tas till flera intressen.

Även socialdemokratiska regeringar, poängterade Lars Lindgren, har haft en klart nyliberal slagsida och inte alltid agerat enligt fackliga utgångspunkter.

– För mig som fackföreningsman och socialdemokrat kan inte Socialdemokraterna bli något framtidsparti utan att vara fast förankrad i sin historiska idétradition. Jag efterlyser därför en bred diskussion inom arbetarrörelsen om hur vi ska uppnå politisk, social och ekonomisk rättvisa.

– Helt enkelt hur politiken ska återfå makten över att reglera finanskapitalet. Den diskussionen saknas idag inom partiet, men är ett måste för att bygga ett samhälle med generell välfärd, en välfärd för alla. En sådan diskussion kan göra oss till ett framtidsparti.

Lindgren avslutade med orden:

– Vi kan förändra! Vi kan förbättra! Det gör vi genom att gå och rösta. Först den 25 maj i Europavalet. Där uppmanar jag er att kryssa nummer tio på Socialdemokraternas lista, Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.