Transportaren kan räkna med låg pension

Pensionen för en typisk Transportare blir låg. Ingen politiker vill säga vad som är en rimlig nivå. Och prognoserna från Pensionsmyndigheten är inte att lita på. – Om fem år kommer det bli ett jäkla liv när folk ser hur låga pensionerna blir, säger ekonomijournalisten Joel Dahlberg som skrivit boken ”Pensionsbluffen”.

Han är till vardags ekonomijournalist på Svenska Dagbladet och har gjort en djupdykning i det nya pensionssystemet, som sjösattes för 15 år sedan. De senaste årens nyblivna pensionärer har befunnit sig i en blandning av det gamla och nya systemet. De som är födda 1954 är den första kullen som helt omfattas av det nya. Många av dem kommer alltså gå i pension om ungefär fem år.

– Jag tror folk förväntar sig att om de jobbar från 23 till 65 så ska de inte bara få en pension som de överlever på, utan något som de kan leva gott på.

Men det är alltså långt ifrån säkert. Joel Dahlberg har i sin bok exempel på personer som arbetat i hela sitt vuxna liv och ändå får en riktigt dålig pension.

– Det blir väldigt låga pensioner efter vad de flesta betraktar som ett helt yrkesliv. Det finns exempel på personer som yrkesarbetat i 40 år och ändå bara får 11 000 kronor i allmän pension före skatt. Det är bara marginellt högre pension än om man inte jobbat över huvud taget. Garantipension plus bostadstillägg når nästan samma nivå. Jag tycker att det är orimligt, säger han.

Ser man bara till pensionen är nyttan av att jobba och slita väldigt låg. Fullt så illa som i exemplet ovan är det dock inte för alla. Men många kommer att få ut en pension på omkring 55–60 procent av lönen, före skatt. Sedan ska man komma ihåg att pensioner beskattas högre än löneinkomster.

– Jag tror inte folk är beredda på att det är så höga fall i inkomst. Har man stora bostadslån och ska amortera så går det inte ihop, säger Joel Dahlberg.

Hans kritik mot systemet riktar huvudsakligen in sig på två punkter. Den första är alltså att pensionen blir väldigt låg för stora grupper.

– En transportare är en typisk förlorare. Tillsammans med bland annat lärare, sjuksköterskor och förskollärare. Alla som har en månadslön under 35 000 kronor kommer få en relativt låg pension.

Tjänar man mer än så sätter arbetsgivaren av en betydligt större andel av lönen till tjänstepension. Vilka blir vinnare?

– Ja, höginkomsttagare är alltid vinnare.

Den andra delen i Joel Dahlbergs kritik handlar om att politikerna inte vill prata om nivåerna på pensionen. Systemet är uppbyggt så att det ska sköta sig självt. Pensionssystemet ska växa med samhällsekonomin. När det är dåliga tider och sysselsättningen är låg så ska pensionerna sänkas automatiskt. Politikerna ska inte gå in och justera någonting. Det blir den pension det blir.

– Men jag tycker det är väldigt märkligt att beslutsfattarna inte har någon åsikt om vad som är en rimlig pension. Jag har frågat representanter för alla fem partier som står bakom pensionsuppgörelsen och ingen vill svara på den frågan, säger Joel Dahlberg.

Pensionssystemet ska må bra när Sverige mår bra. Problemet är att detta inte verkar stämma. Åren 2004–2007 var det högkonjunktur och finansminister Anders Borg (M) kallade Sverige för en tigerekonomi. Trots det försämrades pensionssystemets finansiella ställning under perioden. När finanskrisen slog till 2008 fanns det inga marginaler kvar.

– De senaste tio åren har vi haft en god ekonomisk utveckling. Ändå har pensionerna sänkts tre gånger. Då är det något som inte stämmer.

När bromsen slår till (eller ”den automatiska balanseringen aktiveras”, som det heter på myndighets-språk) sänks inte bara de pensioner som betalas ut just nu. Även värdet på alla de pensionsrätter som man har betalat in under sitt arbetsliv justeras ned.

– Om man är i 50-årsåldern som jag så har många intjänad pension på över två miljoner kronor. Då blir en sänkning på sex procent ganska stora pengar.

Varför ger då inte pensionssystemet bättre avkastning? Varför blir pensionerna låga trots många års hårt arbete? Problemet är att folk lever allt längre. Detta är ju i grunden något positivt, men ser man bara till pensionssystemet så blir det ett problem.

– När folk lever längre så krävs det också att man kan jobba längre. Hela arbetsmiljön för de äldre måste förbättras. Men jag har svårt att se en snabb förändring. Jag tycker mig snarare se att det blir svårare och svårare för äldre att byta jobb och stanna kvar länge på arbetsmarknaden.

Helt avgörande för pensionerna är alltså om man lyckas få folk att arbeta längre.

– Om det inte går så måste man göra om systemet. Väldigt många hinner inte tjäna in en rimlig pension på 40 år som systemet ser ut i dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.