Close
Uppsökeri hos Instabee, Bromma. Emanuel hälsar på Inez från Transports Stockholmsavdelningen, i bakgrunden Daniel Piersic och Lenny Danielsson.
Close

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

– Det viktigaste är att synas på arbetsplatserna, att visa att facket är något som är närvarande och nås. Ingen ska ha uppfattningen att facket är några som sitter på ett kontor, säger Daniel Piersic, ombudsman på avdelning 5 Stockholm.

– Tyvärr kan vi ju inte vara ute så här varje dag.

Daniel Piersic står tillsammans med Lenny Danielsson och Inez Bogucka från Transports Stockholmsavdelning. På onsdagsförmiddagen har de dukat upp ett bord precis innanför entrén till Instabees lager i Ulvsunda industriområde, Bromma, i västra Stockholm.

På en skylt ställs frågan ”Hur vill du ha det på jobbet?”, på en annan ”Om du fick ändra något på jobbet, vad skulle det vara?”. På Transportbordet finns förutom facklig information också kexchoklad och chokladbollar i påsar.

Några har kommit förbi tidigare, och bland annat frågat om a-kassan. Uppsökarna från Transport räknar med fler när det är rast vid klockan 10.

Här vid Instabees terminal arbetar totalt omkring 170 personer. En dag är det mellan 60 och 70 personer i arbete; terminalare, chaufförer och arbetsledare.

Instabeekoncernen kom till som en sammanslagning för två år sedan mellan e-handelns största paketleverantörer, Instabox och Budbee. I slutet av 2023 tecknade Instabee kollektivavtal med Transport.

– Den är på väg upp, säger Daniel Piersic om organiseringsgraden.

Det nuvarande avtalet löper ut sista april.

– Om det är ett nytt klart då? Det vet man aldrig, men vi började ju samråd redan i höstas, säger Piersic, som bland annat har ansvar för transportavtalet.

Utanför Instabees terminal i Bromma. Foto: Lilly Hallberg

Vid tiotiden kommer flera förbi Transports bord. Emanuel har arbetat två år på bolaget och tycker att det fungerar bra. Han upplever inte stress som flera andra inom yrket lyfter.

Platschefen Daniel Reteike välkomnar fackets närvaro på flera plan.

– Det är viktigt att implementera också här. Jag jobbade tidigare inom renhållning i Göteborg och var med i Transport, och då var vi ju över 99 procent med i facket, säger Daniel Reteike.

Kampdagen för avdelningsfolket fortsätter på eftermiddagen hos Ceva i Brunna, Kungsängen. Vid den stora terminalen hanteras e-handelsjätten Zalandos produkter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.