Transportare tar plats i kommunpolitiken

Efter åratal av chaufförsjobb med obekväma tider kombinerat med ett starkt fackligt engagemang sa kroppen ifrån. Plötsligt visste Sven Erkert inte längre vilken pedal han skulle trampa på för att få stopp på bilen. Nu är han på väg tillbaka och vill engagera sig för ett bättre samhälle.

– Målet är att komma in i riksdagen, säger socialdemokraten.

Sven Erkert svänger in på parkeringen utanför Bålsta centrum, kliver ur bilen och hälsar med ett fast handslag. Bålsta, huvudort i Håbo kommun, är en förstad till Stockholm – men också en småstad. Under intervjun på ett kafé i centrum hinner både kommunalrådet och Bålstabon Lasse Åberg strosa förbi.

Själv flyttade Sven Erkert till Håbo för sju år sedan, när han hittade sitt drömhus i Skokloster, i kommunens nordligaste del.

– När jag var på visningen tänkte jag direkt: Det här är mitt hus, jag ska bo här.

Nu har han precis tagit en plats i kommunfullmäktige och ska ägna de närmaste fyra åren åt att göra Håbo till en bättre plats att leva och arbeta i. Framför allt arbeta.

Hans viktigaste politiska fråga handlar om att kommunen ska kräva kollektivsavtalsenliga villkor vid upphandlingar. En fråga som Transport har drivit i flera år under namnet Vita jobb.

– Det är därför jag vill jobba i kommunen. Det är det jag gick till val på. Schysta villkor i arbetslivet var första kravet på min lista, säger Sven Erkert.

Själv har han efter ett långt arbetsliv egna erfarenheter av oschysta anställningar.

– Jag körde budbil i många år, för en inte särskilt seriös åkare och utan kollektivavtal. Det märktes när jag blev sjuk och inte fick några försäkringar. Och förlorade en vansinnig massa i pension.

För fem år sedan började han arbeta på en lotsfirma, som hoppar in och kör åt olika större åkerier. För Svens del innebär det att han sällan vet hur schemat för nästa vecka ser ut, förrän på fredagen före.

– När man jobbar på lotsfirma är man i tjänst sju dagar i veckan, 24 timmar om dygnet. Inget går att planera. Jag har aldrig fått koppla av, aldrig kunnat planera in ett tandläkarbesök eller veta att jag är ledig på lördagen. Lördagar och söndagar finns inte och julafton är bara en vanlig arbetsdag.

Samtidigt tog hans engagemang i Transport allt mer tid, så småningom även som ordförande i Stockholms åkerisektion.

Till slut orkade kroppen inte längre. På ett tåg på väg från en skandinavisk transportarbetarkonferens blev Sven plötsligt medvetslös. Kamraterna trodde att han sov, men i själva verket var det hans diabetesmedicin som ställt till det i kroppen. Stressen hade gjort att han under lång tid inte ätit som han skulle. Resultatet blev ett medicinskt tillstånd som heter metforminförgiftning

– Min medicin skulle hjälpa kroppen att lagra upp sockret i musklerna och inte bara i blodet. Men om man inte äter och dricker ordentligt lagras det i njurarna i stället.

Sven Erkert blev sjukskriven. Och det var då, när han började slappna av, som den riktiga smällen kom. En dag när han var ute och körde bil visste han plötsligt inte hur man stängde av blinkern. Men han fortsatte att köra.

– När jag närmade mig en stopp-plikt kände jag att nånting var fel. Jag ska stanna där borta, men vilka pedaler ska jag trampa på? Som tur var körde jag personbil den dagen.

Sven tog sig på något sätt hem. Sedan dess har han varit sjukskriven på 75 procent för utbrändhet. Eftersom det som lastbilschaufför knappast fungerar att arbeta två timmar om dagen kör han ett arbetspass på tio timmar i veckan. Till hösten var tanken att han skulle börja trappa upp och arbeta 50 procent.

Men då kom nästa slag. Det företag han arbetat för de sista fem åren förlorade en stor kund och alla fyra anställda fick gå.

– Det känns lite så där. Så fort man ser ljuset i tunneln inser man att det var tåget, den här gången också.

Men det finns ett riktigt ljus i tunneln och det är politiken. Det började så smått under valrörelsen 2006, när Sven Erkert var anställd av Transport för att arbeta med valet. Sedan dess har engagemanget i Socialdemokraterna växt. Och efter årets val blir han en av 15 representanter för partiet i Håbo kommun. En kommun där det händer en hel del.

– Fördelen med Håbo är att det finns framtidstro. Vi har växt till över 20 000 invånare, och har väldigt hög inflyttning och barnafödande, allt pekar uppåt. Samtidigt är det fortfarande lantligt i Skolkloster, där jag bor.

Självklart finns det också problem att ta itu med.

– Vi har ganska mycket droger. Framför allt där jag bor är det väldigt mycket spice för tillfället.

Sven Erkert tror att han kan få nytta av sina livserfarenheter i politiken.

– Jag kan i alla fall försöka avråda andra från att göra samma misstag. Att i stället tänka på vad man gör, att inte bränna ljuset i båda ändar utan försöka ta det lugnt. Man är inte oersättlig.

Själv har han insett att livet som chaufför inte längre passar honom.

– Jag bestämt mig för att det är färdigkört.

Nu siktar Sven Erkert in sig på en helt ny karriär. Helst vill han ha ett jobb där han får arbeta med personalfrågor, där han kan dra nytta av sina fackliga erfarenheter. Ett kontorsjobb. Med fasta arbetstider.

– Jag vill ha ett arbete där man kan planera sitt liv lite grann.

Vid sidan av jobbet vill han fortsätta arbeta politiskt.

– Mitt mål är att komma in i riksdagen. Kommunikationsfrågor ligger mig förstås varmt om hjärtat. Men också fördelningspolitik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".