Transport vill sätta press på EU under första maj

Till årets första maj-demonstrationer har Transport tagit fram en egen paroll, med krav på ett socialt protokoll i EU. Budskapet kan verka kryptiskt, men rör en djupt allvarlig fråga.

I början av mars publicerade LO och LO-förbunden tillsammans en debattartikel i Svenska Dagbladet. Upprinnelsen var eurokrisen. Kräftgången i Grekland, men också i länder som Italien, Spanien och Portugal.

Som de flesta vet vid det här laget är Grekland numera satt under något som kan liknas vid förmyndarskap. Genom hot om uteblivna lån och stödåtgärder har grekerna tvingats till radikala nedskärningar, besparingar och privatiseringar.

I EU enades pressade makthavare om nya stramare budgetregler för euroländerna. Tvångströjan fick namnet europakten. I den ingår stödfonder på uppåt 720 miljarder euro.

Sverige har ju inte infört euron och pakten borde egentligen inte beröra oss, kan man tycka. Trots det har både regeringspartierna och Socialdemokraterna gått ut med att Sverige bör ansluta sig. Motiveringen är främst att vi därmed skulle få insyn och inflytande.

Frågan om Europakten ska behandlas i riksdagen i slutet av maj. Det är med sikte på den omröstningen som Transport nu väljer att agera.

I förbundet är många kritiska till euron och till det faktum att Socialdemokraterna ställer sig bakom pakten. Förbundsordförande Lars Lindgren backar bandet. Ända till 1994, då svenska folket skulle ta ställning till om Sverige över huvud taget skulle gå med i EU:

– Inför folkomröstningen var vi skeptiska. Transport befarade lönedumpning och såg risken att vår arbetsrätt och våra kollektivavtal skulle urholkas. Alla sådana argument tillbakavisades. Både från vänster och höger.

– Politiker som Ulf Dinkelspiel, Börje Hörnlund och EU-kommissionär Pádraig Flynn gav uttryckligen löfte om att EU inte skulle tafsa på vår arbetsrätt eller våra kollektivavtal. Arbetsrätt, beskattning och löner påstods vara en nationell angelägenhet som unionen inte kunde lägga sig i.

Lindgren konstaterar att det inte tog många månader efter EU-inträdet innan molnen började torna upp sig. 2004 utvidgades unionen med tio nya länder. Folk i de forna östländerna fick sin frihet, men de gigantiska löneskillnaderna mellan unionens länder kom snabbt att skapa stora spänningar.

– Dörren öppnades på vid gavel för arbetskraftsinvandring, lönedumpning och grovt utnyttjande av människor. Vår svenska modell var inte anpassad för den utvecklingen, säger Lars Lindgren.

Det verkliga dråpslaget kom med Laval-domen. Nu stod det definitivt klart att de svenska kollektivavtalen och konflikträtten var något som EU kunde lägga sig i. I spåren kom en ny svensk lag, Lex Laval. Den tvingar facken att införa särskilda, avskalade kollektivavtal som ska gälla för arbetskraft som utländska företag stationerar i Sverige.

Lars Lindgren säger:

– De avtal våra medlemmar kämpat sig till med näbbar och klor måste vi i dag luckra upp!

Under våren blev europakten en fråga för LO:s styrelse. Hur skulle facket ställa sig? Transport argumenterade för ett nej och fick gehör. LO borde gå på tvärs mot Socialdemokraterna. Resultatet blev debattartikeln där LO-basen Wanja Lundby–Wedin och ledarna för de 14 förbunden slog fast att Euro-området visserligen behöver ett finanspolitiskt ramverk. Men. Pakten är alltför ensidigt inriktad på budgetdisciplin och saknar en tydlig plan för hur Europa ska kunna växa sig starkare ur krisen. LO ansåg att paktens regler inte bör skrivas in i EU:s ”grundlag”, alltså i fördraget. Om så ändå sker i framtiden, måste unionen infoga ett socialt protokoll, krävde LO.

Protokollet ska slå fast att fackliga rättigheter inte är underordnande EU:s ekonomiska friheter, som fri rörlighet för varor, tjänster och kapital. I debattartikeln skriver LO: ”Utan detta protokoll kommer LO inte kunna acceptera en sådan fördragsändring.” LO begär också att regeringen och riksdagen måste deklarera att Sverige ”inte på några villkor kommer att låta sig bindas av paktens regler….”

I diskussionerna kring Europakten såg det ut som om unionen skulle driva igenom den – vid sidan av fördraget. Då skulle fackföreningarna i Europa inte ha någon möjlighet att kräva ett socialt protokoll.

Men Martin Viredius, tredje vice ordförande i Transport, konstaterar att spelplanen har ändras. Det som hänt är att den tyska förvaltningsdomstolen slagit fast att stödfonderna som ingår i pakten strider mot EU:s nuvarande fördrag. Länderna har skrivit under på att inte ge varandra ekonomiskt stöd.

Om Europakten ska bli verklighet i unionen, krävs alltså en fördragsändring. Martin Viredius säger:

– Det är precis det ”tidsfönster” vi väntat på. Nu öppnas fördraget och plötsligt går det att kräva olika förändringar.

En förutsättning för fördragsändringar är att EU:s alla 27 länder enas och skriver på. Att det skulle ske kring ett socialt protokoll – dessutom i expressfart – är inte särskilt sannolikt.

Men Viredius och Lindgren menar att det ändå öppnar för möjligheten att Sverige kräver en egen särreglering. Ett protokoll som slår fast att de svenska kollektivavtalen inte ska kunna överprövas av EU-domstolen.

– Kom ihåg att både Danmark och England har krävt och fått liknande specialbestämmelser. För Sverige är kollektivavtalen en oerhört viktig fråga, säger Lars Lindgren.

Transport hoppas nu få gehör från de rödgröna i riksdagen. Skulle Sverigedemokraterna haka på är regeringspartierna i minoritet.

Transport har på nytt lyft frågan i LO:s styrelse. Gensvaret blev inte riktigt vad Lars Lindgren hoppats på:

– Diskussionen blev minst sagt het. Beslutet blev att bordlägga frågan till nästa styrelsemöte. Men Transport kommer hur som helst att driva kravet på ett socialt protokoll på första maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.