Transport vill byta regering

Med ett år kvar till riksdagsvalet börjar Transports arbete för att byta regering. Med en anställd valledare och en egen valstrategi gör förbundet allt de kan för att få medlemmarna att rösta rött.

2014 är året då allt händer. Det är dags för svenskarna att rösta, inte bara till riksdag, kommun och landsting, utan även till EU-parlamentet. Ett supervalår. Och det är många som vill vara med och påverka valresultatet. Däribland Transport.

– Våra medlemmar påverkas av politiska beslut i alla led av sina liv. Dessutom är vi som fackförening extremt beroende av den politiska verkligheten för vår förmåga att agera, säger förbundssekreterare Markus Pettersson på Transport.

Redan nu är arbetet inför valen i gång. En valstrategi håller på att utformas och en valledare har anställts, Michaela Leo från avdelning 4. Hennes uppgift är att fungera som länken mellan LO, Socialdemokraterna och Transport, lokalt och centralt.

Framåt våren är tanken att fackligt förtroendevalda i alla avdelningar ska prata politik och stundande val med alla de träffar.

– Målet är att byta regering, säger Michaela Leo.

LO har en lång tradition av samverkan med Socialdemokraterna. Beslutet om samarbete fattas formellt på LO:s kongress var fjärde år. Hittills har det blivit ja varje gång. På beslutet följer att LO stödjer partiet både ekonomiskt och politiskt.

Politiskt handlar det om att till exempel samarbeta i valrörelsen. Ekonomiskt om miljontals kronor.

Transport och Handels är de enda av 14 LO-förbund som inte stöttar Socialdemokraterna med pengar ur förbundskassan. I stället lägger man resurser på sitt eget valarbete. Men förbundet sticker inte under stol med att det är en röd regering som är målet.

– Vi kommer agera för att man lägger sin röst på Socialdemokraterna, säger Markus Pettersson.

Han betonar att det inte finns något som formellt binder Transport till att stödja Socialdemokraterna. I stället handlar det om synen på samhället och de branschfrågor som är viktiga för förbundet.

– Vårt valarbete utgår från vilka frågor som är relevanta för våra medlemmar. Transport har visserligen kritiserat Socialdemokraternas politik på många områden. Men det är fortfarande det parti
som står närmast förbundet i frågan om vilket samhälle vi vill ha.

Två mandatperioder med borgerligt styre har gjort honom säker på sin sak. Den borgerliga regeringen gynnar inte Transport och dess medlemmar.

– Vi har inte fått en bättre arbetsmarknad. Vi har inte bättre villkor på arbetet. Fackföreningarna är inte starkare i förhållande till näringslivet. Vi har en regering som systematiskt har gjort politiska åtgärder för att undergräva den fackliga organiseringen och det fackliga löftet. Det visar sig inte minst i hur de förhåller sig nere i Europa när man diskuterar ordning och reda på arbetsmarknaden.

Trots att Transport inte stödjer Socialdemokraterna ekonomiskt har partiet ändå en särställning hos förbundet. Precis som andra LO-förbund deltar Transport, oavsett om det är valår eller inte, i det fackligt-politiska samarbetet. Genom möten mellan facken och Socialdemokraterna har Transport möjligt att föra fram sina åsikter direkt till partiet. I flera av Transports avdelningar finns också aktiva S-föreningar.

Men alla arbetare röstar trots allt inte rött. I SCB:s stora partisympatiundersökning finns svart på vitt vilka partier tillfrågade LO-medlemmar föredrar.

I maj 2013 skulle 56 procent rösta på Socialdemokraterna om det var val i dag. 16 procent skulle rösta på Moderaterna. 8,5 procent skulle lägga sin röst på Sverigedemokraterna.

Anders Ljungsten är hundförare inom Securitas och tidigare huvudskyddsombud inom Transport. Han tycker det är viktigt med kollektivavtal och värnar den svenska modellen, där arbetsgivare och fack gemensamt kommer överens om löner och villkor på arbetsmarknaden. Men han delar inte alls Markus Petterssons åsikt, att Sverige måste byta regering. Anders Ljungsten är nämligen också moderat kommunpolitiker.

– Att säga att borgerliga partier är skit och sossarna är bra är att göra det för enkelt för sig. Vi ska inte heller glömma att fackförbunden inte levde glada dagar rakt igenom under alla år som Socialdemokraterna regerade landet, säger han.

Att en socialdemokratisk regering skulle gynna Transports medlemmar, håller han inte med om.

– Framför allt så har ju även de fått mycket mer i plånboken än vad de hade under Göran Perssons tid, säger Anders Ljungsten.

Vad säger Markus Pettersson till den som tycker att alliansens politik gynnar dem som arbetar, genom till exempel jobbskatteavdrag?

– Jag har oerhört stor respekt för att de pengarna kommer till välbehövliga plånböcker bland våra medlemmar och bland medborgare i allmänhet.

– Det står varje människa fritt att välja. Men vår analys är att i ett längre perspektiv kommer den politiken inte att gynna våra medlemmar.

Anders Ljungsten är inte emot att Transport arbetar politiskt. Men han tycker att förbundet ska vara partipolitiskt obundet.

I stället menar han att valstrategin borde gå ut på att förmå medlemmarna att över huvud taget engagera sig i politiken.

– Jag tycker att det vore väldigt intressant om vi i stället drev en kampanj om att det är väldigt viktigt att våra medlemmar röstar, och då inte på Sverigedemokraterna.

Han är inte ensam om att anse att Transport borde släppa samarbetet med Socialdemokraterna.

LO undersökte 2010/2011 vad medlemmar i de 14 förbunden hade att säga om fackets koppling till socialdemokratin. Bland Transports medlemmar ansåg mer än var tredje, 36 procent, att samarbetet borde minska eller upphöra helt.

Markus Pettersson tycker inte att det är ett argument för att sluta stödja det röda laget.

– Vi bedriver inte det politiska arbetet för att värva medlemmar till förbundet. För oss är det på lång sikt oerhört viktigt att vi ges politiska ramar för att verka som fackförening.

– Har vi inte det är det möjligt att vi skrämmer bort en del medlemmar, men om vi inte tydligt tar ställning kommer vi på längre sikt inte att kunna agera som fackföreningsrörelse, säger Markus Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).