Annika Flack
Close
Annika Flack tillbringar inte många timmar av sin arbetstid på avdelningskontoret i Halmstad. Hennes uppdrag är att besöka arbetsplatser och rekrytera medlemmar.
Close

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

– Det här är ett långsiktigt arbete, vi har jobbat på vårt sätt sedan 2016 och lärt oss av misstagen, säger Björn Hörbäck, ordförande i Transports avdelning 25.

På Halmstadsätt innebär att två personer på avdelningen ägnar sig helt åt arbetsplatsbesök och offensiva telefonsamtal. Alla de andra, ordförande, ombudsmän, regionalt skyddsombud, är informerade och involverade.

Syftet är tydligt: Fler ska gå med i facket.

– Först när vi har fått medlemmar på en arbetsplats startar diskussionen och engagemanget. Nu har vi tre nya klubbar på gång, fortsätter Björn Hörbäck.

Samtidigt som han spelar ner avdelningens insatser … antalet nya medlemmar är väl inte så stort egentligen. Ökningen under hela förra året får han till 30 personer på en total medlemsskara runt 2 200.

I hela Transport minskade medlemstalet med 1 450 personer under 2018. Andelen ligger ungefär i linje med LO:s sammanlagda medlemstapp, enligt förbundskassören Anna Ryding. Hon är bekymrad över utvecklingen av flera anledningar.

– Medlemsvärvning och organisering är ett levande arbete. Att avdelningarna får mera centralt stöd och teman inför kampdagar är ett sätt, säger hon även om huvudansvaret för detta inte är hennes i Transports ledning.

Huvudansvar, däremot, har hon när det gäller effekterna av medlemstappet. Som kassör märker hon hur förbundets ekonomi förändras.

– Vi backade 6,6 miljoner när det gäller medlemsavgifterna under förra året, säger Anna Ryding. Men fonder och andra placeringar gör att vi inte har gått så mycket back.

Tillbaka till avdelning 25 i Halmstad. Den, tillsammans med de båda hamnavdelningarna, flyget samt Gotland, ökade under förra året. Ordförandens förklaring stavas Lizette Eklund och Annika Flack. Medan Lizette Eklund ringer och rekryterar medlemmar ägnar sig Annika Flack åt arbetsplatsbesök.

– Mina dagar kan se väldigt olika ut, berättar hon.

En träff med tidningsbud betyder tidig väckning, och när det står väktare på schemat blir det tvärt emot – en senarelagd arbetsdag. Åkerichaufförer kan det vara bäst att boka in vid tvåtiden på eftermiddagen.

– Jag återkommer till arbetsplatserna, jag tar reda på svaret om det finns frågor jag inte kan ge besked om direkt. Och jag ringer upp dem som vill fundera på om de vill gå med.

– Många vet inte att facket ligger bakom det vi har i dag, som till exempel fem veckors semester. Jag berättar också om vilka försäkringar som följer med medlemskapet, tyvärr är många okunniga om vilken hjälp de kan få, säger Annika Flack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.