Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

Det var i början av 2024 som Transport meddelade att de börjat skriva in flygets kabinpersonal. Det ledde till en halvårslång förhandling om gränsdragning mellan Transport och Unionen om vilka yrkesgrupper som ska tillhöra vilket fackförbund.

Nu står det klart att Transport från och med februari 2025 kommer att bära och förhandla avtalet för kabinpersonalen och att Unionen kommer att rekommendera sina medlemmar inom yrket att byta fackförbund.

I praktiken innebär det att Transport är det fack som förhandlar om löner, gör lokala överenskommelser och utser skyddsombud. Däremot kommer pensionsvillkor och omställningsavtal fortfarande att ligga kvar hos Unionen och tjänstemännens förhandlingsorganisation PTK.

– Det gör att vi säkrar att de får behålla sina pensionsavtal och att vi bär de lokala och centrala avtalen på bolagen. Hos oss blir kabinpersonalen en förhållandevis stor medlemsgrupp. De kommer att gå in i vår flygavdelning och blir en stark grupp på en gång, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxitelefonister byter fack

Överenskommelsen innebär också att taxitelefonisterna kommer att organiseras av Unionen.

– Det är klart att det svider i hjärtat att lämna ifrån sig en yrkesgrupp. Men vi har bråkat sedan 1960-talet om var gruppen hör hemma och nu har vi träffat en överenskommelse som ska hålla på lång sikt. Unionen organiserar redan transportledare och transportplanerare i hela åkerisektorn och det är i mångt och mycket ett liknande jobb.

Arbetsledare i bevakningsbranschen

En annan del av överenskommelsen rör bevakningsbranschen. All larmpersonal som inte jobbar som larmoperatör kommer att tillhöra Unionen.  Transport organiserar också gruppledare och kvalificerade gruppledare och planerar att fortsätta göra det. Men det finns en grupp gruppledare som också jobbar i en arbetsledande roll och de personerna kommer från och med nästa år att organiseras av Unionen.

– Vissa företag i branschen har haft en tendens att trycka ut arbetsledarfunktioner på gruppledare och kvalificerade gruppledare, så kan vi inte ha det. Jag tycker att rollerna tydliggörs i överenskommelsen, säger Wreeth och hänvisar till fjärde paragrafen i fackförbundens överenskommelse.

I överenskommelsen står det att Unionen ska organisera personer som ”har direkt arbetsledande arbetsuppgifter i förhållande till dina kollegor bestående av t.ex. att sätta och upprätthålla mål för individ eller grupp, att planera och organisera arbetsuppgifter för individ eller grupp, att följa upp prestation för individ eller grupp, att ansvara för löne- och medarbetarsamtal, att ha arbetsmiljöansvar eller delegerat arbetsmiljöansvar, att ha budgetansvar och/eller att ha befogenhet att utfärda varningar”.

Under onsdagen den 11 december träffade Transport och Unionen klubbar inom bevakning och kabin i digitala möten för att informera om den nya ordningen.

– Vi har gemensamt förklarat varför vi anser att det är en lämplig väg att gå. Det finns befogade frågor. Vissa går att svara på snabbare och vissa går inte att besvara förrän vi tittat på fallen specifikt, säger Tommy Wreeth.

I ett pressmeddelande från Unionen säger ordförande Peter Hellberg:

– Nu blir det tydligt vilka befattningar som ska organiseras i vilket förbund. Det är bra för medlemmarna, för förbunden och för den svenska modellen. De yrkesgrupper som tillfaller Unionen har arbetsuppgifter som är tjänstemannalika och ska därför organiseras av ett tjänstemannaförbund. Vi är glada att välkomna dem till Unionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John Smith:
    19 december, 2024

    Hur kommer detta påverka lönerna för gruppledare inom bevakningsbranschen, om dom blir tjänstemän? Kommer vi då få gruppledare som har högre lön, högre OB och högre övertidsersättning, än gruppledare som inte ses som tjänstemän?

  2. Stefan, taxitelefonist:
    11 december, 2024

    Tack Transport för att ni sålt ut oss taxitelefonister, utan att ens informera oss förtroendevalda innan det går ut i tidningen och på hemsidan. Ofantligt dåligt gjort. Jag brukar inte använda så starka ord, men jag har gett blod, svett och tårar till mitt fackförbund, både på avdelnings-, sektions- och klubbnivå. Sitter på jobbet och funderar vad som händer med överenskommelsen som jag nyss tecknade med chefen i en förhandling, vad jag ska göra med mina nya kunskaper som försäkringsinformatör, avtalsrådet jag tagit ledigt för, LO-facken i kommunerna som jag blivit invald i, mötet med Folksam på onsdag, mötet med politiker jag ska delta i för Transports räkning om en vecka. Allt arbete kastas i papperskorgen utan ett ord. Jag förstår att man gör upp med Unionen för helheten, men jag som just sagt till chefen att samråda med kollegorna om schemaändringar är otroligt besviken på att ingen har samrått med oss som berörs. Jag känner mig så sviken.

Lästips:

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.