Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

Det var i början av 2024 som Transport meddelade att de börjat skriva in flygets kabinpersonal. Det ledde till en halvårslång förhandling om gränsdragning mellan Transport och Unionen om vilka yrkesgrupper som ska tillhöra vilket fackförbund.

Nu står det klart att Transport från och med februari 2025 kommer att bära och förhandla avtalet för kabinpersonalen och att Unionen kommer att rekommendera sina medlemmar inom yrket att byta fackförbund.

I praktiken innebär det att Transport är det fack som förhandlar om löner, gör lokala överenskommelser och utser skyddsombud. Däremot kommer pensionsvillkor och omställningsavtal fortfarande att ligga kvar hos Unionen och tjänstemännens förhandlingsorganisation PTK.

– Det gör att vi säkrar att de får behålla sina pensionsavtal och att vi bär de lokala och centrala avtalen på bolagen. Hos oss blir kabinpersonalen en förhållandevis stor medlemsgrupp. De kommer att gå in i vår flygavdelning och blir en stark grupp på en gång, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxitelefonister byter fack

Överenskommelsen innebär också att taxitelefonisterna kommer att organiseras av Unionen.

– Det är klart att det svider i hjärtat att lämna ifrån sig en yrkesgrupp. Men vi har bråkat sedan 1960-talet om var gruppen hör hemma och nu har vi träffat en överenskommelse som ska hålla på lång sikt. Unionen organiserar redan transportledare och transportplanerare i hela åkerisektorn och det är i mångt och mycket ett liknande jobb.

Arbetsledare i bevakningsbranschen

En annan del av överenskommelsen rör bevakningsbranschen. All larmpersonal som inte jobbar som larmoperatör kommer att tillhöra Unionen.  Transport organiserar också gruppledare och kvalificerade gruppledare och planerar att fortsätta göra det. Men det finns en grupp gruppledare som också jobbar i en arbetsledande roll och de personerna kommer från och med nästa år att organiseras av Unionen.

– Vissa företag i branschen har haft en tendens att trycka ut arbetsledarfunktioner på gruppledare och kvalificerade gruppledare, så kan vi inte ha det. Jag tycker att rollerna tydliggörs i överenskommelsen, säger Wreeth och hänvisar till fjärde paragrafen i fackförbundens överenskommelse.

I överenskommelsen står det att Unionen ska organisera personer som ”har direkt arbetsledande arbetsuppgifter i förhållande till dina kollegor bestående av t.ex. att sätta och upprätthålla mål för individ eller grupp, att planera och organisera arbetsuppgifter för individ eller grupp, att följa upp prestation för individ eller grupp, att ansvara för löne- och medarbetarsamtal, att ha arbetsmiljöansvar eller delegerat arbetsmiljöansvar, att ha budgetansvar och/eller att ha befogenhet att utfärda varningar”.

Under onsdagen den 11 december träffade Transport och Unionen klubbar inom bevakning och kabin i digitala möten för att informera om den nya ordningen.

– Vi har gemensamt förklarat varför vi anser att det är en lämplig väg att gå. Det finns befogade frågor. Vissa går att svara på snabbare och vissa går inte att besvara förrän vi tittat på fallen specifikt, säger Tommy Wreeth.

I ett pressmeddelande från Unionen säger ordförande Peter Hellberg:

– Nu blir det tydligt vilka befattningar som ska organiseras i vilket förbund. Det är bra för medlemmarna, för förbunden och för den svenska modellen. De yrkesgrupper som tillfaller Unionen har arbetsuppgifter som är tjänstemannalika och ska därför organiseras av ett tjänstemannaförbund. Vi är glada att välkomna dem till Unionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John Smith:
    19 december, 2024

    Hur kommer detta påverka lönerna för gruppledare inom bevakningsbranschen, om dom blir tjänstemän? Kommer vi då få gruppledare som har högre lön, högre OB och högre övertidsersättning, än gruppledare som inte ses som tjänstemän?

  2. Stefan, taxitelefonist:
    11 december, 2024

    Tack Transport för att ni sålt ut oss taxitelefonister, utan att ens informera oss förtroendevalda innan det går ut i tidningen och på hemsidan. Ofantligt dåligt gjort. Jag brukar inte använda så starka ord, men jag har gett blod, svett och tårar till mitt fackförbund, både på avdelnings-, sektions- och klubbnivå. Sitter på jobbet och funderar vad som händer med överenskommelsen som jag nyss tecknade med chefen i en förhandling, vad jag ska göra med mina nya kunskaper som försäkringsinformatör, avtalsrådet jag tagit ledigt för, LO-facken i kommunerna som jag blivit invald i, mötet med Folksam på onsdag, mötet med politiker jag ska delta i för Transports räkning om en vecka. Allt arbete kastas i papperskorgen utan ett ord. Jag förstår att man gör upp med Unionen för helheten, men jag som just sagt till chefen att samråda med kollegorna om schemaändringar är otroligt besviken på att ingen har samrått med oss som berörs. Jag känner mig så sviken.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.