Transport överklagar SD-dom

Arbetsrätt. Transports förbundsstyrelse beslutade på tisdagen att överklaga hovrättens ogiltigförklarande av uteslutningen av en SD-politiker till Högsta domstolen.

Svenska Transportarbetareförbundet kommer att ansöka om prövotillstånd hos Högsta domstolen (HD) i fallet som rör yrkeschauffören Mats Fredlund, som uteslöts ur förbundet 2019. Det sedan han valts in som ledamot för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige.

När fallet kan komma upp i HD är oklart – eller ens om. HD beviljar långt ifrån prövning av alla domar från lägre domstolar.

– Transport överklagar till Högsta domstolen eftersom målet handlar om vår förenings självbestämmande. Det är oerhört viktigt för oss och hela fackföreningsrörelsen i stort, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, i ett pressmeddelande från förbundet.

Svea hovrätt fastställde i sin dom den 8 december Stockholms tingsrätts dom från förra året. Transport kunde inte visa att förbundet har stöd i sina stadgar för uteslutningen av Fredlund.

I hovrättens domskäl talas också om betydelsen av ett fackligt medlemskap för den enskilda, inte minst när det gäller skydd vid konflikter på arbetsplatser – något som Fredlunds jurister framförde gör att det inte går att betrakta ett fackförbund som vilken förening som helst med rätt att välja medlemmar.

Tidigare HD-fall

Transport företräds av LO-TCO rättsskydd, vars förbundsjurister i sin talan under huvudförhandlingarna i hovrätten framförde hur mycket som förändrats på arbetsmarknaden sedan 1940-talet, då ett fackförbunds rätt att utesluta en medlem senast prövades rättsligt av Högsta domstolen. Då, för snart 100 år sedan, var fackligt medlemskap till och med ett krav för många arbeten.

I dag finns ett skydd för alla på en arbetsplats på ett helt annat vis, bland annat genom kollektivavtal – medlemmar såväl som icke medlemmar i det fack som organiserar på arbetsplatsen. Det måste  också vägas in när det gäller ett fackförbunds rätt att utesluta en medlem som aktivt arbetar för en politik som går emot förbundets grundläggande värderingar och mål. Liksom rätten för en fackförening att tolka sina egna stadgar, enligt förbundsjuristernas argumentation.

– Vi är samma förbund sedan 1897 och vi har jobbat med stadgar sedan dess. Att nu staten säger att vi inte kan skriva stadgar eller inte klarar av att tolka dem. Det är upprörande, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare och vice ordförande i Transport.

– Om hovrättens dom vinner laga kraft kränks våra medlemmars föreningsfrihet och vi anser att domen måste överprövas i högre instans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michael Eisengarten:
    7 januari, 2023

    Håller med Peter om att vad folk röstar på är inget som Fackföreningarna har med att göra utan de ska lägga sin tid på oss medlemmar.
    Alla dessa pengar och tid som dessa rättegångar kostar oss medlemmar känns helt ologiskt!
    Dessa pengar och tid kunde ni lagt på våra medlems almanackor som nu uteblev 20222.

  2. Peter Jansson:
    22 december, 2022

    Skönt att domstolarna ser till individens rättigheter när det gäller alls lika värde oavsett vilket parti man röstar på.Det är bättre om fackföreningarna ägnar sig åt sina medlemmars bästa när det gäller hur medlemmar har det med sin arbetsmiljö, löner, arbetstider med mera istället för att processa i domstolarna.

Lästips:

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

Transportarbetarens logga

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.