Transport överklagar SD-dom

Arbetsrätt. Transports förbundsstyrelse beslutade på tisdagen att överklaga hovrättens ogiltigförklarande av uteslutningen av en SD-politiker till Högsta domstolen.

Svenska Transportarbetareförbundet kommer att ansöka om prövotillstånd hos Högsta domstolen (HD) i fallet som rör yrkeschauffören Mats Fredlund, som uteslöts ur förbundet 2019. Det sedan han valts in som ledamot för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige.

När fallet kan komma upp i HD är oklart – eller ens om. HD beviljar långt ifrån prövning av alla domar från lägre domstolar.

– Transport överklagar till Högsta domstolen eftersom målet handlar om vår förenings självbestämmande. Det är oerhört viktigt för oss och hela fackföreningsrörelsen i stort, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, i ett pressmeddelande från förbundet.

Svea hovrätt fastställde i sin dom den 8 december Stockholms tingsrätts dom från förra året. Transport kunde inte visa att förbundet har stöd i sina stadgar för uteslutningen av Fredlund.

I hovrättens domskäl talas också om betydelsen av ett fackligt medlemskap för den enskilda, inte minst när det gäller skydd vid konflikter på arbetsplatser – något som Fredlunds jurister framförde gör att det inte går att betrakta ett fackförbund som vilken förening som helst med rätt att välja medlemmar.

Tidigare HD-fall

Transport företräds av LO-TCO rättsskydd, vars förbundsjurister i sin talan under huvudförhandlingarna i hovrätten framförde hur mycket som förändrats på arbetsmarknaden sedan 1940-talet, då ett fackförbunds rätt att utesluta en medlem senast prövades rättsligt av Högsta domstolen. Då, för snart 100 år sedan, var fackligt medlemskap till och med ett krav för många arbeten.

I dag finns ett skydd för alla på en arbetsplats på ett helt annat vis, bland annat genom kollektivavtal – medlemmar såväl som icke medlemmar i det fack som organiserar på arbetsplatsen. Det måste  också vägas in när det gäller ett fackförbunds rätt att utesluta en medlem som aktivt arbetar för en politik som går emot förbundets grundläggande värderingar och mål. Liksom rätten för en fackförening att tolka sina egna stadgar, enligt förbundsjuristernas argumentation.

– Vi är samma förbund sedan 1897 och vi har jobbat med stadgar sedan dess. Att nu staten säger att vi inte kan skriva stadgar eller inte klarar av att tolka dem. Det är upprörande, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare och vice ordförande i Transport.

– Om hovrättens dom vinner laga kraft kränks våra medlemmars föreningsfrihet och vi anser att domen måste överprövas i högre instans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michael Eisengarten:
    7 januari, 2023

    Håller med Peter om att vad folk röstar på är inget som Fackföreningarna har med att göra utan de ska lägga sin tid på oss medlemmar.
    Alla dessa pengar och tid som dessa rättegångar kostar oss medlemmar känns helt ologiskt!
    Dessa pengar och tid kunde ni lagt på våra medlems almanackor som nu uteblev 20222.

  2. Peter Jansson:
    22 december, 2022

    Skönt att domstolarna ser till individens rättigheter när det gäller alls lika värde oavsett vilket parti man röstar på.Det är bättre om fackföreningarna ägnar sig åt sina medlemmars bästa när det gäller hur medlemmar har det med sin arbetsmiljö, löner, arbetstider med mera istället för att processa i domstolarna.

Lästips:

Helsingborgs containerhamn

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Transportarbetarens logga

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.