Transport lyfter frågan om ”Vita jobb” på LO-kongressen

Fredagen den 25 maj börjar LO:s kongress. På fyra dagar ska 282 förslag från medlemsförbunden diskuteras. 23 av dem kommer från Transport.

Stöd det palestinska folket, avskaffa monarkin och slå ihop alla LO-förbund till ett. Det är huvudmeningen i några av de nästan 300 motioner som ska behandlas på kongressen.

Till LO-kongressen kan alla de 14 förbund som är med i Landsorganisationen lämna in förslag, motioner. Men förbundens avdelningar kan också självständigt skriva motioner till kongressen.

Svenska transportarbetareförbundet har centralt lämnat in en egen motion till kongressen och en tillsammans med SEKO. Den gemensamma motionen berör en rad frågor om Transportpolitik, som förbunden hoppas på att LO ska arbeta för politiskt.

– Hela transportbranschen, framförallt åkeri och taxi är rätt kaotisk. Det krävs långtgående politiska åtgärder för att bringa ordning i branschen. Eftersom det krävs ett brett anslag för att lösa problemen, tycker vi att det är lämpligt att LO hjälper till att få fram en helhetslösning. Inte minst när det påverkat klimatet i så stor utsträckning, säger Martin Viredius, transports tredje vice ordförande.

Transports egen motion handlar om upphandlingar, i kölvattnet av projektet ”Vita jobb”. Förbundet vill nu att LO centralt ska ta på sig ett ansvar för att samordna medlemsförbunden för att säkra goda arbetsvillkor i samband med privat och offentlig upphandling.

LO:s styrelse är positiv till initiativet, men säger att man anser att samordningen är de enskilda förbundens ansvar. Men Viredius tycker att man inte läst motionen ordentligt.

– Det där kommer vi bråka om. De har läst motionen som om den bara handlar om offentliga upphandlingar. Men det gäller även privata upphandlingar, och där måste alla förbund ta sitt ansvar.

Som exempel har IF Metall vid SSAB i Oxelösund förhandlat fram en policy där företaget förbinder sig att bara anlita avtalsbundna entreprenörer.

Transports avdelningar har sammanlagt lämnat in 21 motioner. Flitigast har avdelningen 3 i Göteborg och avdelning 26 i Luleå varit.

– Vi tycker väl att det finns en hel del som behöver förändras, säger Anders Berg, ombudsman på avdelning 26.

Själv ligger han bakom två motioner. De ena handlar om att skapa ett särskilt ungdomsmedlemskap, där personer som är på väg in i arbetslivet kan vara med i LO centralt. På så sätt skulle man inte behöva byta fack när man hoppar runt mellan olika jobb.

Den andra motionen är inne på samma linje. Anders Berg vill att man utreder en hopslagning av LO:s 14 medlemsförbund till ett. På så sätt skulle man kunna få samordningsvinster, slippa gränsdragningstvister och fånga upp medlemmar redan direkt efter gymnasiet, innan de bestämt vilket yrke de kommer fastna för.

– Vi skulle också kunna komma närmare medlemmarna, med ett fackligt center i varje kommun.

Anders Berg har testat idén på många som han mött. Generellt är ofta de yngre positiva.

– När man kommer upp i åldrarna tycker man det är viktigt att det heter IF Metall, Byggnads eller Transport, säger han.

Det stora hindret mot ett förbund tror han själv är pengarna. Vissa förbund är rika, andra har mindre i kassan. Där skulle det bli svårt att komma överens om vart pengarna skulle gå vid en sammanslagning. Att det är så det ligger till fick Berg till och med veta när han presenterade förslaget för Karl Petter Thorwaldsson, nominerad till ordförande för LO.

– Han tyckte det verkade vara en bra idé, men att jag är 15-20 år för tidigt ute.

Alla motioner och andra ärenden som kommer behandlas på kongressen finns på LO:s hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.