Tjänstemän tar över Taxi Stockholms beställningar

Taxi. Efter två månader har Taxi Stockholm svarat på Transportarbetarens fråga: När alla taxitelefonister har sagts upp ska de som i fortsättningen ägnar sig åt ”trafikdirigering” gå på Unionens avtal.

I början av juni skrev Transportarbetaren om den hårda fackliga kritiken mot Taxi Stockholm som i två steg hade sagt upp samtliga telefonister.

Transport hade under våren förhandlat i omgångar om jobben på företagets beställningscentral. Dialogen beskrevs av facket som mycket frostig.

I maj stod det klar att 60 telefonister skulle sparkas. I slutet av maj kallade Taxi Stockholm till en ny förhandling, om de nio kvarvarande telefonisterna. Förhandlingarna slutade i oenighet.

Samtliga telefonister är nu uppsagda, några jobbar fortfarande kvar under sin uppsägningstid. Transport och Transportarbetaren försökte på försommaren få svar på om möjligheten att beställa taxi via telefonen skulle upphöra när telefonisterna hade fasats ut. Och vem som annars skulle ta emot samtalen.

En bakgrund är att Transport, Unionen och Taxi Stockholm för fyra år sedan, efter långa diskussioner, enades om vilka avtal som skulle gälla på beställningscentralen. Växeloperatörerna ska, enligt den uppgörelsen, omfattas av Transports avtal. Trafikledning och en del andra arbetsuppgifter ska ligga hos tjänstemännen, med facklig hemvist i Unionen.

Efter påtryckningar svarade Taxi Stockholm i går på de frågor som tidningen ställde till företaget i juni. Vi publicerar frågorna och de mejlade svaren som skickades av pressenhetens Natalia Santos,

Varför säger ni upp samtliga telefonister? 

”Eftersom efterfrågan har minskat med upp emot 80 procent har vi inte möjlighet att ha personal som endast bevarar telefonsamtal.”

”Arbetet i en taxibeställningscentral ser inte heller likadant ut i dag som tidigare. Förr bestod en långt större del av beställningscentralens verksamhet av att en taxitelefonist tog emot körningen och la ut på bil. Nu sköts detta med teknik i ökande omfattning sedan datoriseringen på 1980-talet. Största delen av arbetet för vår personal i beställningscentralen är numer trafikdirigering.”

Kommer er beställningscentral framgent ha kvar möjligheten att beställa en resa via telefon, och då också möjligheten att få prata med en fysisk person – om man önskar det? Om ja: Vem/vilka ska ta emot dessa samtal? 

”Ja, våra anställda.”

Vilket kollektivavtal ska gälla för de anställda som utför dessa arbetsuppgifter? 

”Unionen. Sedan 1998 har Taxi Stockholm bedrivit sin beställningscentral med Unionen som motpart.”

Hur ser Taxi Stockholm på den överenskommelse som Transport, Unionen och företaget träffade den 16 oktober 2016 där parterna enades om skrivningen: ”anställda i befattningen växeloperatörer omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister”. 

”Vi har inga synpunkter som vi vill delge kring den överenskommelsen, men som det ser ut just nu har efterfrågan minskat kraftigt. Därför kan vi inte ha kvar funktionen taxitelefonist.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Insänt-logga till webben

”Svepande angrepp som saknar grund”

Insändare / Replik. Tillsammans med Transportarbetareförbundet tecknade Foodora kollektivavtal 2021 för en stor grupp av sina anställda, cykel- och mopedbud. Det var en logisk följd för oss på Foodora eftersom vi redan hade avtal för våra anställda där man hade en anställning med garantilön och andra förmåner.

Transportarbetarens logga

Stort varsel på GDL

Åkeri. Hälften av de anställda chaufförerna vid GDL Transport i Varberg riskerar att mista jobbet. Det står klart efter ett personalmöte i söndags då arbetsgivaren informerande om kraftiga neddragningar.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.