Tjänstemän tar över Taxi Stockholms beställningar

Taxi. Efter två månader har Taxi Stockholm svarat på Transportarbetarens fråga: När alla taxitelefonister har sagts upp ska de som i fortsättningen ägnar sig åt ”trafikdirigering” gå på Unionens avtal.

I början av juni skrev Transportarbetaren om den hårda fackliga kritiken mot Taxi Stockholm som i två steg hade sagt upp samtliga telefonister.

Transport hade under våren förhandlat i omgångar om jobben på företagets beställningscentral. Dialogen beskrevs av facket som mycket frostig.

I maj stod det klar att 60 telefonister skulle sparkas. I slutet av maj kallade Taxi Stockholm till en ny förhandling, om de nio kvarvarande telefonisterna. Förhandlingarna slutade i oenighet.

Samtliga telefonister är nu uppsagda, några jobbar fortfarande kvar under sin uppsägningstid. Transport och Transportarbetaren försökte på försommaren få svar på om möjligheten att beställa taxi via telefonen skulle upphöra när telefonisterna hade fasats ut. Och vem som annars skulle ta emot samtalen.

En bakgrund är att Transport, Unionen och Taxi Stockholm för fyra år sedan, efter långa diskussioner, enades om vilka avtal som skulle gälla på beställningscentralen. Växeloperatörerna ska, enligt den uppgörelsen, omfattas av Transports avtal. Trafikledning och en del andra arbetsuppgifter ska ligga hos tjänstemännen, med facklig hemvist i Unionen.

Efter påtryckningar svarade Taxi Stockholm i går på de frågor som tidningen ställde till företaget i juni. Vi publicerar frågorna och de mejlade svaren som skickades av pressenhetens Natalia Santos,

Varför säger ni upp samtliga telefonister? 

”Eftersom efterfrågan har minskat med upp emot 80 procent har vi inte möjlighet att ha personal som endast bevarar telefonsamtal.”

”Arbetet i en taxibeställningscentral ser inte heller likadant ut i dag som tidigare. Förr bestod en långt större del av beställningscentralens verksamhet av att en taxitelefonist tog emot körningen och la ut på bil. Nu sköts detta med teknik i ökande omfattning sedan datoriseringen på 1980-talet. Största delen av arbetet för vår personal i beställningscentralen är numer trafikdirigering.”

Kommer er beställningscentral framgent ha kvar möjligheten att beställa en resa via telefon, och då också möjligheten att få prata med en fysisk person – om man önskar det? Om ja: Vem/vilka ska ta emot dessa samtal? 

”Ja, våra anställda.”

Vilket kollektivavtal ska gälla för de anställda som utför dessa arbetsuppgifter? 

”Unionen. Sedan 1998 har Taxi Stockholm bedrivit sin beställningscentral med Unionen som motpart.”

Hur ser Taxi Stockholm på den överenskommelse som Transport, Unionen och företaget träffade den 16 oktober 2016 där parterna enades om skrivningen: ”anställda i befattningen växeloperatörer omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister”. 

”Vi har inga synpunkter som vi vill delge kring den överenskommelsen, men som det ser ut just nu har efterfrågan minskat kraftigt. Därför kan vi inte ha kvar funktionen taxitelefonist.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.