Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

– Pandemin har slagit hårt mot alla taxiföretag. Men Taxi Stockholm får fortfarande telefonbeställningar och kommer att ta emot samtal även i framtiden. Vem hanterar dem? Blir det tjänstemännen? I så fall kan man inte säga upp alla telefonister och hänvisa till arbetsbrist, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning.

Under våren har Transport förhandlat i omgångar med Taxi Stockholm om jobben på beställningscentralen. Dialogen beskrivs som mycket frostig.

I maj stod det klar att totalt 60 telefonister skulle sparkas. Bara nio blev kvar och på den fackliga sidan fanns en oro även för de tjänsterna.

Tvisten kompliceras av att det finns två inblandade fackförbund. Traditionellt har taxitelefonister varit knutna till Transport och arbetat under Transports kollektivavtal. Men på Taxi Stockholm gjorde tjänstemannafacket Unionen en inbrytning och organiserade under en period många av telefonisterna, som då jobbade på Unionens avtal.

2015 lyfte Transport frågan och efter långdragna diskussioner enades alla tre parter – Transport, Unionen och Taxi Stockholm – om att företagets växeloperatörer ska omfattas av Transports avtal. Trafikledning och en del andra arbetsuppgifter skulle ligga hos tjänstemännen, med facklig hemvist i Unionen.

Uppgörelsen skrevs under hösten 2016 och Transports ombudsman Bo Nilsson var med vid förhandlingsbordet:

– Avtalet var tydligen en skrift i vatten. Nu sparkas alla telefonister. Vi har upprepade gånger frågat vem som ska ta samtalen. Är det tjänstemännen? I så fall bryter Taxi Stockholm mot vår överenskommelse. Bolaget vägrar svara.

I slutet av maj kallade Taxi Stockholm till en ny förhandling, om de nio kvarvarande telefonisterna. Enligt Bo Nilsson blev det hårda diskussioner:

– Bolaget vägrar backa och håller fast vid att personalen ska sägas upp på grund av arbetsbrist. Vi hävdar att det inte finns saklig grund. Det råder inte arbetsbrist och det finns arbetsuppgifter som våra telefonister ska utföra.

– Vi avslutade förhandlingarna i oenighet. Vi har klargjort att Transport kommer att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd.

I Transport har Taxi Stockholms agerande skapat stor frustration och besvikelse.

Bo Nilsson säger:

– Vi har haft en bra relation genom åren. Taxi Stockholm är en av få beställningscentraler som sett till att alla chaufförer omfattas av kollektivavtal. Förarna har försäkringsskydd och avtalspension.

– Vi har betraktat Taxi Stockholm som seriöst och uppmanat kunderna att välja deras bilar. Nu får vi kanske tänka om.

Uppgörelsen mellan de två facken och Taxi Stockholm tecknades med Unionens fackklubb på företaget. I dag är Oskar Frykberg klubbordförande. Han säger:

– Det är väldigt tråkigt att vi blir av med duktiga kolleger.

Anser Unionen att det är viktigt att stå fast vid uppgörelsen?

– Det är inte upp till oss att bestämma det, utan en fråga för Unionen centralt.

Transportarbetaren har också bett Taxi Stockholms produktionschef Pernilla Samuelsson om en intervju. Hon vill inte svara på frågor, utan hänvisar till företagets pressansvarige.

Följande frågor har på förmiddagen mejlats till Taxi Stockholms pressenhet: (Svaret hade inte kommit klockan 16:40)

  • Varför säger ni upp samtliga telefonister?
  • Kommer er beställningscentral framgent ha kvar möjligheten att beställa en resa via telefon, och då också möjligheten att få prata med en fysisk person – om man önskar det?
  • Om ja: Vem/vilka ska ta emot dessa samtal?
  • Vilket kollektivavtal ska gälla för de anställda som utför dessa arbetsuppgifter?
  • Hur ser Taxi Stockholm på den överenskommelse som Transport, Unionen och företaget träffade den 16 oktober 2016 där parterna enades om skrivningen: ”anställda i befattningen växeloperatörer omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    17 juni, 2020

    Svar på fråga: Transportarbetaren har inte fått svar än.

  2. Saied Tagavi:
    17 juni, 2020

    Har ni fått svar på de ställda frågor ? Särskilt om att " växeloperatörer skall omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister".

  3. Saied Tagavi:
    6 juni, 2020

    Jag känner en stor sorg när jag läser artikeln om uppsägning av samtliga växeltelefonisterna på Taxi Stockholm ! Coronapandomin har drabbat hård hela taxibranschen men det är svårt att föreställa mig att så stor och seriös taxiväxel med 100 år erfarenheter skulle falla så snabbt? Det finns anledning att undersöka bakgrunden till uppkomsten av nuvarande ekonomiska situationen. Det är inte bara växeltelefonister som har drabbats hård utan vi har också förlorat branschen serösa taxiväxeln. Det som blir kvar är en oseriös taxibransch som verka tillämpar Kollektivavtal eller betalar skatt eller bryer sig om att ta ett samhälls ansvar. Denna process började sedan 1992 med avreglering av taxibranschen.

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.