Tio (S)teg mot ett anständigt arbetsliv
LO och Socialdemokraterna har tagit fram tio ”ordningsregler” för svensk arbetsmarknad som ska införas om Socialdemokraterna vinner valet. Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är positiv till tiopunktsprogrammet: – Det här betyder att det finns ett regeringsalternativ som vill skapa en anständig arbetsmarknad.
De tio punkterna syftar till att skapa schysta villkor i Sverige och större trygghet på arbetsmarknaden. Både för utländska och svenska arbetare. LO och Socialdemokraterna vill bland annat komma åt problemen med social dumpning och missbruket av billig arbetskraft från låglöneländer.
Markus Pettersson är som förbundssekreterare ansvarig för Transports fackligt-politiska arbete.
– Det här är ett steg på vägen för att få ordning på en arbetsmarknad som chanserat de senaste åren, säger han.
En kritisk åsikt som förts fram mot tiopunktsprogrammet är att flera av de tänkta lagändringarna kan komma att strida mot EU-rätten. Men Markus Pettersson håller inte med:
– Det finns en försiktighetsprincip som tillämpas i Sverige. Man är livrädd att göra något som strider mot EU-rätten. I andra länder genomför man ändringar och sätter upp regler som utgår från det egna landets behov och situation. Om åtgärderna sedan krockar med EU-lagstiftningen, strider man för sin sak. Det borde vi också göra.
Markus Pettersson tror även att åtgärdsprogrammet är viktigt för att motverka den växande främlingsfientligheten. Han menar att som det ser ut idag ställs arbetare mot arbetare. De nya ”ordningsreglerna” skulle leda till minskat missnöje och mindre klyftor.
Här är LO:s och Socialdemokraternas tio ordningsregler för arbetsmarknaden. Markus Pettersson kommenterar:
1. Lex Laval ska rivas upp och svenska kollektivavtal ska gälla som lön och anställningsvillkor för alla som jobbar i Sverige. Det ska inte spela någon roll från vilket land arbetstagaren kommer eller var arbetsgivaren är registrerad.
– Finns inte möjligheten att kräva kollektivavtalsenliga löner så undermineras hela den svenska arbetsmarknaden. Det leder också till att människor utnyttjas.
2. Alla utländska företag som är verksamma i Sverige ska registrera sig här. Det måste finnas en fysisk eller juridisk person att ställa till svars. Kollektivavtal ska kunna tecknas med företrädare som kan hållas ansvariga inför domstol.
– Det här är en grundförutsättning för att kunna genomföra andra åtgärder.
3. Arbetstagare från tredjeland måste försäkras kollektivavtalsenliga arbetsvillkor. Med tredjeland menas länder utanför EU. Om någon erbjuds arbete måste erbjudandet bli juridiskt bindande. Press nedåt på löner och villkor ska stoppas genom att arbetskraftsinvandringen tar hänsyn till utvecklingen på arbetsmarknaden.
– I dagsläget har arbetskraftsinvandringen släppts fri. Möjligheten att kontrollera om någon verkligen arbetar under de villkor som angetts i ansökan för ett uppehållstillstånd är nästan obefintlig.
– Det här är en taktik från alliansregeringen för att få tysta och fogliga arbetstagare och billig arbetskraft.
4. Lagstiftningen kring F-skatt förstärks. Det måste vara enkelt att bedöma om en person ska betraktas som självständig företagare eller anställd.
– Vi ser en utveckling där allt fler fast anställda tvingas bli F-skattare. Då skjuts hela arbetsgivaransvaret över på den anställde. Det leder också till att kollektivavtalsenliga löner inte betalas ut.
5. Lagen om offentlig upphandling ändras så att de stora möjligheterna i EU:s nya upphandlingsdirektiv att ställa sociala krav till fullo kan tillämpas även i Sverige. Däribland krav på kollektivavtal. Tidigare i år beslutade EU-parlamentet att det ska vara möjligt att ställa krav på socialt ansvar och kollektivavtal vid offentlig upphandling.
– I Malmö tillämpas redan något som kallas ”vita jobb” vid upphandling. Det är krav på entreprenören att ha schyssta villkor för sina anställda och att socialt ansvar tas. Där fungerar det bra, så det borde gå att kräva av alla kommuner och landsting. Det nya EU-direktivet är förstås välkommet.
6. Lagen om uthyrning av arbetskraft ändras så att det blir förbjudet att hyra ut och hyra in arbetskraft för ett stadigvarande arbetskraftsbehov. Lagen om anställningsskydd ska inte kunna sättas åt sidan genom att företaget säger upp anställda för att sedan hyra in personal från bemanningsföretag för samma arbetsuppgifter.
– Hela bemanningsbranschens logik är att man bara tar in personal vid toppar. Transport kan köpa att det finns ett sådant behov i vissa situationer i vissa branscher, men överutnyttjande är ett problem. Arbetsgivaren vill köpa sig fri från ansvar och det skapas otrygghet för den anställde.
7. Lagstiftning införs för att säkerställa uppdragsgivares/huvudentreprenörers ansvar för entreprenadkedjor. Huvudentreprenören ska kunna hållas ansvarig för att underleverantörerna betalar kollektivavtalsenliga löner, följer skattelagstiftningen och betalar arbetsgivaravgifter.
– Om man väljer att teckna avtal med ett företag för att de har schysta villkor, så måste man kunna kräva att de underentreprenörer som företaget i sin tur anlitar också har det. Det här är ett sätt att kunna utkräva ansvar, även för det som händer i femte led.
8. Månadsredovisning av anställdas skatter och arbetsgivaravgifter ska införas och ske individuellt. Inte som i dag, med en totalsumma. Systemet ska vara enkelt, även för företagare utan datoriserad redovisning.
– Som det ser ut i dag försvinner det enorma summor som skulle ha gått till staten för att företag slarvar eller fuskar med att betala avgifter för sina anställda. Den här åtgärden är viktig för att stävja svartarbete, men också för att få bort oseriösa företag från marknaden. Företag som Centerpartiet, som enda parti i Riksdagen, valt att hålla under sina vingar.
9. Ett skyndsamt införande av personalliggare för byggbranschen i kombination med oannonserade kontrollbesök. Andra relevanta branscher kan följa efter.
– Den här punkten behandlar samma problem som den föregående. Arbetsgivaren måste betala sociala avgifter och det här är ett sätt att underlätta myndigheternas kontroll och försvåra för fuskarna. Personalliggare har införts i restaurangbranschen och där fungerar det bra.
10. Det ska vara konkurrensneutrala villkor inom åkerinäringen. Det behövs en nationell samordnare för bättre regelefterlevnad i åkeribranschen och cabotagemissbruket måste stoppas. Socialdemokraterna är beredda att införa den holländska modellen för åkerinäringen, vilket, i princip, innebär att chaufförer måste vara anställda av åkeriet.
– Här är Socialdemokraterna och Transport helt överens. Socialdemokraterna har tidigare lagt en motion om hållbara transporter som i stort sett är en blåkopia av Transports inställning.
– Socialdemokraterna har förstått problemets vidd och Transport har lyckats flytta fram positionerna i debatten. Det här är en positiv signal för våra medlemmar. Att det finns ett parti som tänkt till, avslutar Markus Pettersson.