Close
LO-fack bjuder på hamburgare, fackligt snack och information utanför Holmen Iggesunds bruk.
Close

”Tillsammans är vi starkare”

Facklig info. Hamburgarna fräser på gasolgrillen utanför Iggesunds bruk i Hälsingland. Transport, Pappers, GS och LO bjuder gemensamt in sina medlemmar till lunch och facklig information. Flera väntar på att en omtalad Gladiator-vinnare från hamnen ska dyka upp.

Gladiatorvinnare och hamnarbetare, Linda Gröning. Foto: Justina Öster
Gladiatorvinnare och hamnarbetare, Linda Gröning. Foto: Justina Öster

– Men det var för 21 år sen jag vann, säger hamnarbetaren Linda Gröning och skrattar. Du kan ta bort några år!

Musklerna finns kvar. Hon stryker ketchup på sin hamburgare tillsammans med kollegorna Anders Westberg och Josef Pettersson från Skärnäs hamn, några stenkast bort.

– Jättebra att de kommer hit, tycker Lotta Gröning. Jag fick reda på det för länge sen men så hade vi en båt med virke och trävaror inne, fast nu fick vi en lucka.

Är det något du vill att facket ska göra, som Transport inte gör i dag?

– Jag är skyddsombud och de stöttar oss i allt. Det har heller aldrig varit några problem med chefer i våra hamnar. Men jag har hört att det varit mycket tjafs i andra. Vi har bara lite småtjafs, som vi reder ut.

Hamnarbetarna Anders Westberg och Linda Gröning. Foto: Justina Öster
Hamnarbetarna Anders Westberg och Linda Gröning. Foto: Justina Öster

– Ni sköter er bra, en gång till med hamburgare så, säger Linda och ler mot Jimmy Åsberg.

Han är ordförande i Transports hamnavdelning 1 (Norrland/Mellansverige) och på plats utanför bruket tillsammans med ombudsman Christina Mattisson, regionala skyddsombudet Johnny Wiklund och ordförande Mikael Humlin från Transports Hälsinglandsavdelning 18.

Hungriga hamnarbetare

Det var Mikael, ”Humlan”,  Humlin som på en facklig frukost med de lokala LO–facken kläckte idén om att göra en gemensam satsning,

dagen efter nationaldagen.

Uppsökeri och kampdagar, aktiviteterna har haft olika namn. Men för facken handlar det om att ge sig ut och träffa arbetare, svara på frågor, skapa fackligt engagemang och värva nya medlemmar. Platsen vid Holmen Iggesunds bruk valdes för att fånga upp olika yrkesgrupper som jobbar på eller i anslutning till bruket – stuveriarbetare, timmerbilschaufförer, väktare, renhållare och industriarbetare.

– Ju mer vi kan samarbeta, desto bättre. Det är vår styrka inom fackföreningsrörelsen och vi tycker att vi behöver bli bättre på det, säger Johan Viklund och Anna Fridh från Pappers avdelning 2. Anna jobbade som väktare i 15 år och var tidigare organiserad i Transport.

Hamnarbetare från Skärnäs hamn.
Hamnarbetare från Skärnäs hamn. Foto: Justina Öster

Solen gassar från en klarblå himmel men vinden biter. Stora och små fordon från olika entreprenörer kör i strid ström till och från bruket, där kartonger numera tillverkas.

Ni tror inte att ni skrämmer bort folk när ni är så många?

– Nej, de kommer nog. Jobbar man inom hamn är man alltid hungrig, ha ha. Men de kan ha lite svårt att komma ifrån när båtarna kommer, säger hamnordförande Jimmy Åsberg.

Johan Viklund från Pappers är inte helt nöjd med att hans medlemmar sitter ”inlåsta bakom grindarna”. Behöver de träffa sina medlemmar brukar de gå in på bruket och prata. Pappersarbetarna är samlade på en och samma arbetsplats och organisationsgraden ligger kring 95 procent. Något att drömma om för Transport, där majoriteten av medlemmarna är utspridda på mindre företag ute i landet.

”Vi hör ihop”

Jenny Nykvist med kollegor kollar in infomaterialet. Foto: Justina Öster
Jenny Nykvist med kollegor kollar in infomaterialet. Foto: Justina Öster

Mikael Andersson är ordförande i LO-facken Norra Hälsingland och delar ut vattenflaskor med organisationens logotype. Han ser dagen som ett sätt att ”visa att vi hör ihop”.

– Det har varit så spretigt. Alla vet inte vad LO är, men vi är länken mellan alla 14 arbetarfack. Inför nästa val behöver vi koppla samman alla LO-förbund. Ju fler som är med i ett fackförbund desto starkare är vi, säger han.

Stuveriarbetare Josef Pettersson. Foto: Justina Öster
Stuveriarbetare Josef Pettersson. Foto: Justina Öster

Stuveriarbetaren Josef Petterson är ”vrålhungrig” och ber om en hamburgare till. Han tycker att det nya, nyss tecknade hamnarbetaravtalet är en ”bra deal” och är nöjd med lönehöjningen.

– Jag trodde den skulle bli mindre. Alla är så försiktiga med utgifter nu. Arbetsgivarna kan ju skylla på krig och allt möjligt.

Fler kollegor sluter upp kring serveringsbord med saft och kaffe, rostad lök, senap och ketchup, uppställda skuggande tält med information om medlemskap, försäkringar, pennor, godis,  nyckelband. Som på en mässa eller kongress.

David Sving, Reidar Eriksson och Patrik Norberg kommer gående. Trevligt, tycker de och tar med sig en burgare till en jobbarkompis som inte kunde komma ifrån.

”Räknar med svinn”

Väktaren Per Svedberg vill höja yrkets status.  Foto: Justina Öster
Väktaren Per Svedberg vill höja yrkets status.  Foto: Justina Öster

Väktaren och skyddsombudet Per Svedberg dyker upp för en pratstund med regionala skyddsombudet Johnny Wiklund. Per jobbar inte på bruket utan ronderar per bil i närmaste stad, centrala Hudiksvall. Han utbildar också nya väktare om arbetsmiljö inom Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd), som drivs av arbetsgivare och fack.

– Organisationsgraden är inte så hög inom bevakning, men blir vi fler medlemmar får vi resurser att ta fler såna här grepp som dagens. För oss är det största bekymret att få en helhet. Alla jobbar så utspritt, så det är svårt att få alla att känna att de är en del av en gemenskap. På Bya brukar jag säga: Ni måste gå med. Med låg anslutning kan arbetsgivaren säga: Vi gör som vi vill.

Per Svedberg är nyfiken på närmare detaljer om varför förhandlingarna om nytt bevakningsavtal strandat. Årets fokus är ”pengar, pengar, pengar”, men Per Svedberg efterlyser också fler insatser för att stärka och ge bevakningsyrken högre status.

Han brukar handleda färska väktare under praktiken, ”pytten” (i kurs B 1), men tycker att handledningen är på tok för kort. Handledaren borde vara med under hela praktiken, anser han.

– Som det är nu kan en väktare få åka ensam på sitt första larm. Lastbilschaufförer får extra betalt om de handleder nya förare. Det borde vi också få inskrivet i vårt avtal.

Per Svedberg vill även se insatser för att behålla väktare i yrket. Nu kalkylerar bolagen med kostsamt personalsvinn, menar han, som gärna skulle se ålderstillägg i avtalet.

Vad är en lämplig lönehöjning?

– Sex procents höjning vid ett ett-årigt avtal och nio procent med ett två-årigt. Ob-tillägget borde också ses över. Om vi jämför med Pappers så har de ungefär 200 procents påslag vid storhelg. Det är väldigt bra. Vi får 70 kronor mer i timmen och det hänger ihop med att företagen inte är så noga med att det slutar folk.

– Men vill man ha väktare som gör ett bra jobb så måste man behandla dem som människor. Våra chefer har nu börjat förstå att de behöver ge oss feedback. Själv är jag mycket stolt över mitt yrke och chefen har sagt: Det är trevligt med dig för du är proaktiv.

Med det menar Per Svedberg att han oftast pratar stökiga personer till rätta. Batong bär han aldrig.

– Mitt bästa verktyg är truten.

Inget engångsbelopp

Sopgubbarna Mikael Engberg och Jannis Stefanakis. Foto: Justina Öster
Sopgubbarna Mikael Engberg och Jannis Stefanakis. Foto: Justina Öster

Steve Björklind från GS-facket tycker att LO-facken samarbetade mer förr. Nu har arbetet blivit mer och mer individualiserat, fast det är genom samverkan man utvecklas, betonar han.

Sopgubbarna Mikael Engberg och Jannis Stefanakis från Prezero parkerar bilen strax intill platsen. Bra att facket är här, tycker de. I stort sett är de nöjda med det nya miljöarbetaravtalet, men de ska snart träffa lokalombudsman Christina Mattisson för att gå igenom det. Fast Jannis hade varit beredd att strejka för en engångssumma på ett antal tusenlappar, som kompensation för att förra avtalet sköts fram på grund av pandemin.

– Det hade varit bättre inför semestern, säger Janis.

– Mer pengar att röra sig med, fyller Mikael i som började jobba med renhållning i maj i år.

Innan dess körde han traktor och flisbil, men han trivs på sitt nya jobb.

Regionala skyddsombudet Johnny Wiklund och timmerbilsföraren Christer Lundin. Foto: Justina Öster
Regionala skyddsombudet Johnny Wiklund och timmerbilsföraren Christer Lundin. Foto: Justina Öster

”Lortigaste bruket”

Timmerbilsföraren Christer Lundin har just lossat timmer i hamnen. Han kör hit flera gånger om dagen eller i alla fall flera gånger i veckan. Han är upprörd över brukets dåliga skyltning och att chaufförerna får vada genom spån, träbitar och skräp när de mäter in timret.

– Det här är det lortigaste bruket efter hela kusten fast de tjänar pengar som fan. Nu är det torrt på marken men när det är blött är det rena lervällingen, säger han som annars bara har gott att säga om med sin åkare, som låter chaufförerna sköta sig själva.

Regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, som själv kört lastbil, lyssnar och säger att han kan kontakta Pappers och göra ett besök framöver. Att Transport kan påverka, även när det gäller förarnas lossnings- och lastningsplatser hos kunder. Att det också är en del av chaufförernas arbetsmiljö, som arbetsgivaren ansvarar för.

– Ska man vara lite självkritisk så är det synd att Christer varit medlem i över 30 år och ändå inte tänkt på att komma till oss. Problemet är ju, som han sa, att han glömmer bort det igen när han kör härifrån, säger Johnny Wiklund.

Hamnarbetare Jonas Pettersson. Foto: Justina Öster
Hamnarbetare Jonas Pettersson. Foto: Justina Öster

Starta klubb

Hamnarbetarna Jenny Nykvist, Mats Sjöqvist, Jonas Pettersson och Alexander Larsson ansluter. De har nyligen haft ett infomöte

med hamnavdelningen och fått svar på frågor kring bland annat arbetsmiljö, möten och hur man startar en klubb.

Ska ni dra i gång en fackklubb?

Jonas Pettersson med långt yvigt skägg som far i vinden drar ut lite på svaret.

– Jag vet inte, många av oss är fackligt engagerade, men det finns ingen som riktigt vill ta tag i det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Snabbkoll om sommar och semester. Illustration: Mattias Käll

Det här är bra att veta inför sommaren

Sommartider. Den efterlängtade sommaren är snart här. Det finns några jobb- och semesterrelaterade saker som är bra att ha koll på.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.