Tidningsbud får skäll för sena morgontidningar

– Jag har jobbat länge som tidningsbud, men det här tar priset. Det är rena cirkusen, säger en anställd vid distributionsbolaget Tidningsservice i Nyköping. Sedan förra veckan har företaget haft stora problem med att få ut morgontidningarna till läsarna i tid.

– Jag träffade ett annat tidningsbud i dag som sa att hon var så trött på den här karusellen att hon tänkte söka nytt jobb. Det hade jag också övervägt om jag varit yngre, beskriver en distributör.

Budet vill inte framträda med namn men beskriver situationen som fruktansvärd.

– Förra veckan jobbade jag lika mycket som jag normalt gör under två och en halv veckas tid.

I förra veckan gick Södermanlands Nyheters vd Robert Jonsson ut i den egna tidningen och beklagade att man haft omfattande problem att distribuera lokaltidningen till läsarna. Omkring tusen prenumeranter har drabbats. Då hoppades han att alla problem skulle vara lösta före veckans utgång men de fortsätter, enligt Tidningsservice.

Orsaken till förseningarna är flera. Robert Jonsson räknar upp budens nya, omlagda turer och ovanan vid dem som ett mindre skäl. Andra problem är felaktigheter som uppdagats i kundregistren. Vissa prenumeranter har till exempel registrerats med fel postnummer. Det var inga bekymmer så länge distributörerna hade sina gamla invanda rutter, men har blivit det nu, med de nya.

Ytterligare en orsak till förseningarna är att tryckningen av Södermanlands Nyheter flyttats till Eskilstuna. Det nya tryckeriet har fått en adressfil som inte var fullständig. Det har lett till att vissa prenumeranter, som brukar få sin tidning med posten, blivit helt utan tidning.

Robert Jonsson lovar att personalstyrkan ska förstärkas för att man ska komma till rätta med problemen.

Christina Öhman är regionchef på Tidningsservice i Nyköping. Hon förklarar förseningarna med sena tidningsleveranser från tryckeriet i Eskilstuna. Regionchefen är så stressad och nedringd att hon knappt hinner svara på några frågor, men säger:

– Tidningarna ska hämtas av tidningsbuden vid halv två på natten, men nu kommer de inte förrän vid kvart, tjugo över två. Det är tråkigt för buden. De blir stressade och allt blir sent, men de kämpar på så gott de kan, fast kunderna är irriterade och distributörerna får skäll.

Hur mycket förstärkning har personalen fått? Anlitar ni fler tidningsbud?

– Jag hinner inte svara på fler frågor, säger Christina Öhman och lägger på luren.

Tidningsbudet, som vi kan kalla Lasse, beskriver frustrationen över att stå och vänta på tidningsleveransen vid hämtstället på morgnarna.

– Vi ska åka iväg med tidningarna vid tvåtiden på natten, men bilen kommer inte förrän efter två. Vi sa redan från början, när turerna lades om, att det här går inte. Det är fantasitider som vi ska hinna leverera tidningarna på.

– Allt ska gå snabbare och snabbare, men det kan ju inte gå hur snabbt som helst.

Lasse beskriver kaoset när alla buden rusar fram för att äntligen få sina tidningshögar vid hämtstället.

– Det är som en skock yra hönor. Jag kommer hem från jobbet vid halv åtta, åtta på morgonen nu. Det brukar vara den tid jag stiger upp igen annars, efter att ha lagt mig att sova efter min runda.

Arbetsledarna gör sitt bästa för att reda upp situationen och ordna fram mer personal, menar Lasse. Hans arbetslag har förstärkts med en man, som fått utökad arbetstid.

– Det är en väldig press på cheferna, de försöker och försöker men det finns inte folk att få tag i. Det här är ju inget drömyrke, om man ska vara ärlig.

Att begära semester är heller inte lönt, även om man varskott i god tid. Det blir nobben tills problemen är lösta.

– Det är första gången jag känner en sån här press under alla år. Det känns inte bra. Abonnenterna blir griniga och vissa är arga som bin. Jag förstår att de vill ha sin tidning, men vad ska vi göra?

– Folk kommer utrusande och undrar när det ska bli några förbättringar. Jag kan bara svara att jag inte vet och att jag gör mitt bästa.

En man, som får sen utdelning i distriktet, tyckte att Lasse skulle ändra om och ta honom och grannarna först.

– Det går inte, då får jag ju en massa andra prenumeranter som blir förbannade efter mig. ”Kan du inte ens lova att tidningen kommer före klockan sju”, frågade han. ”Nej”, sa jag. ”Min farmor lärde mig att inte lova saker jag inte kan hålla”. Man måste ha lite humor, fast det är irriterat, tycker Lasse.

Han är rädd att det kan dra ut på tiden att lösa problemen.

Prenumeranterna är också kritiska till Sörmlands Nyheters nya format som infördes samtidigt med den nya tryckorten, berättar Lasse. Själv tycker han att den är enklare att stoppa i brevlådorna.

– Man behöver bara vika den en gång i stället för två och den avger inte så mycket tidningsdamm. Fast den är limmad och limmet luktar. Det har redan börjat klia i händerna.

Lasse pekar också på problem med den ”elektroniska gångboken”, som inte fungerar som den ska.

– Den hinner man inte med på arbetstiden utan får ta efteråt, på fritiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.