Close
Thomas Belvén kämpar med soporna i snösmockan.
Close
Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hur har din arbetsvecka varit?

– Tuff! Det känns i axlarna och min tennisarmbåge ilar och värker. Men i måndags åkte jag inte ut i snökaoset, av säkerhetsskäl för både mig och mina medtrafikanter. Mina vägar skulle ändå inte varit framkomliga. Jag tog beslutet ihop med min närmaste chef.

Var kör du?

På landet, i utkanten av kommunen. Därför kallas min bil ”landetbilen”. 90 procent av tiden jobbar jag själv, hämtar i snitt 400 kärl och kör 12 mil om dagen. Fast den här veckan har vi varit två, det har verkligen behövts.

Hur har snöröjningen skötts?

– Jag kör mest på vägföreningars vägar och där är det dåligt plogat. De tänker inte på att vi och posten ska fram. Förra vintern mötte jag en kund vid ett säteri och sa: Ni måste ploga och sanda. Vi gör inte det på den här vägen, svarade han. Vill du ha dina sopor hämtade så måste du det, sa jag. Sedan blev det sandat. Ha ha, fint ska man bo men hålla efter vägen så att sopgubben kommer fram, det skiter jag i.

Har du tagit dig fram sen?

– Ganska bra fast det varit snövallar på uppåt en halvmeter på vissa ställen. Jag fick på dubbade vinterdäck i tisdags. I torsdags fick vi hoppa över en hämtning fast en del kunder har varit jätteduktiga på att skotta.

Vad säger husägarna?

– De kan nog tycka att de har en gnällig sopgubbe. De har varit väldigt gynnade, många har haft flera kärl stående fast de bara betalat för ett abonnemang. I början, när vi tog över från ett annat företag, var det kaos och ledningen sa: Ta allt ni ser.

Hur sköter hushållen sin sopsortering?

– Generellt sett är de väldigt dåliga på att sortera. Glas, plåt, el, plast, wellpapp – allt slängs i samma kärl. Det värsta jag varit med om är när någon slängt glödande kol och aska i hushållssoporna. Det glödde i vaggan men som tur var fick jag tag i en vattenslang hos grannen och kunde släcka den.

Är du en gnällig sopgubbe?

– Näe, jag brukar inte klaga, jag biter ihop och jobbar på så länge det går.

Har du någon hälsning till oss som fyller sopkärlen?

– Våga prata med din sopgubbe! Fråga: Vad kan jag göra för att underlätta ditt jobb? De flesta av oss är trevliga. De som pratat med mig har fått en helt annan bild än de kanske hade innan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför hos Schenker, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Hallå där!

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.