Taxi kurirs vd: ”Vi har inga problem med facket”

Taxichauffören Allonias Sebhatu har försökt organisera förarna som kör för Taxi kurir fackligt. Nu har hans Taxi kurir-legitimation dragits in. – Det har inte att göra med Allonias Sebhatus fackliga engagemang. De flesta andra förare både trivs och tjänar bra hos oss, säger Magnus Klintbäck, vd och personalchef på Taxi kurir i Stockholm.

I fredags drogs Allonias Sebhatus Taxi kurir-legitimation in av företagets disciplinnämnd. Företaget motiverar avstängningen med att Allonias Sebhatu har tackat nej till för många körningar. Själv är han övertygad om att avstängningen beror på hans fackliga engagemang. Transportarbetaren har försökt nå ansvariga både på Taxi kurir och moderbolaget Fågelviksgruppen sedan i fredags. Först igår, onsdag, fick tidningen tag på Magnus Klintbäck, VD och personalchef på Taxi kurir.

– Jag vet inte exakt vad som hänt, eftersom jag inte sitter i företagets disciplinnämnd. Som alla andra taxibolag har vi ett internt regelverk. Det värsta man kan göra är att försöka välja körningar själv och det är vad den här killen har gjort. Alltså tackat nej och bommat körningar i väldigt hög volym. Vi har nolltolerans mot den typen av beteende. Det slår ju väldigt hårt mot tredje man, mot gamla och sjuka som står utan taxi, säger Magnus Klintbäck.

Transportarbetaren har talat med flera chaufförer som säger att de har bommat många körningar och fått varningar utan att bli av med sin legitimation. Kommentar?
– Det beror lite på hur mycket man gör det och vilken tid på året det är. Under november och december är det väldigt hög trafikbelastning och då är det helt klart nolltolerans. I juni, juli kanske någon har bommat tio procent och fått en varning.

– Utifrån vad jag vet har den här killen bommat var tredje körning, vilket är helt oacceptabelt. Jag läste att han tror att avstängningen beror på att han startat någon fackklubb eller förening. Vi har inga problem med facket över huvud taget. Det finns ju både åkarförening och förarförening i Taxi kurir, så jag förstår inte vad han fått det ifrån.

Hur mycket bommar en genomsnittlig chaufför?
– Egentligen ingenting. Det är promille det handlar om. I media har diskussionen handlat om att förarna inte tjänar några pengar. Men säger man nej till körningar, då säger man nej till pengar. Så är verkligheten. Tackar man ja till alla körningar på gatan och genom vår beställningscentral, då tjänar man pengar.

Transportarbetaren har talat med förare som är kritiska mot den upphandling som Taxi kurir gjort inom färdtjänsten. Förarna uppger att de får köra uppåt tolv timmar per dag för att få ihop en rimlig dagskassa. Stämmer det?
– Nej, det gör det ju inte riktigt. Jag har kört taxi, jag vet inte vad du har gjort? Ett specifikt köruppdrag kan förstås vara dåligt betalt, men också väldigt väldigt bra betalt. Tittar man på vad förare kör in på en månad i förhållande till tiden på året tjänar de bra pengar, alla förare.

Magnus Klintbäck förklarar att företagets upphandlingsbud på färdtjänsten är utifrån marknadspriser och i Stockholm låg det bara tre procent under näst lägsta anbud. Han tycker inte att man bara kan se till färdtjänstresorna, utan måste räkna med att förarna får alla typer av körningar.

– Jag har varit på taxibolag i över 15 år och jag kan säga att en taxichaufför aldrig blir nöjd. Vi har 2 800 aktiva förare i Taxi kurir och det kan hända att det är fem procent av dem som klagar. Merparten av förarna tycker att det är jättebingo. Man omsätter ju mer om man är aktiv.

Du säger att ni har nolltolerans mot bommningar. Har ni något reglemente jag kan få titta på?
– Det är ett internt reglemente, så det visar vi inte.

Brukar disciplinnämnden dra in en förares Taxi kurir-legitimation direkt vid en sådan här händelse?
– Det är lite olika och beror på hur personen uppför sig. Jag vet att den här föraren (Allonias Sebhatu) vid flera tillfällen har arbetat utan uniform, till exempel. Det kan vara någon som varit otrevlig mot kunder eller personalen i växeln. Jag sitter inte i disciplinnämnden, som sagt, så jag vet inte exakt vad som hänt.

Kan jag få tala med någon som sitter i disciplinnämnden?
– Nej, det är jag som sköter mediakontakten.

En kollega till Allonias Sebhatu som också engagerat sig fackligt, ska enligt uppgift sitta i beställningscentralen en vecka utan betalning. Stämmer det?
– Taxi kurir har inga förare anställda. Jag har ett avtal med åkaren som anställer föraren. Där regleras att om en förare inte förstår vårt regelverk ska han sitta med hos till exempel trafikledningen. Om vi säger att de ska sitta med i två eller tre dagar, så utgår jag från att de får lön från sin åkare.

– Vi kräver att våra åkare ska tillämpa kollektivavtal, men vi kan inte tvinga dem att teckna kollektivavtal.

Kräver ni alltså av era åkare att de ska tillämpa kollektivavtalet, utan att kräva att de skriver på det?
– Ja, precis. Vi kan inte tvinga någon, de styr över sin egen agenda.

Varför har då Allonias Sebhatus kollega uppfattat det som att han inte ska få betalt?
– Det får ni gå på åkaren om.

– Om vi drar in en Taxi kurir-legitimation så får åkaren säga upp föraren på grund av arbetsbrist. Då kan ju inte åkaren bara säga ajöss till den föraren, utan måste följa lagen om anställningsskydd angående uppsägning.

Betyder det att ni har makten att se till att en förare blir av med arbetet genom att dra in hans legitimation?
– Det stämmer inte. Men om en förare inte uppför sig enligt vår policy, så stämmer det som du säger.

Taxi kurir kan alltså, utan att vara arbertsgivare, se till att någon blir av med sitt jobb. Tycker du att det finns några problem med det?
– Nej, det tycker jag inte. Sköter man sig inte blir man av med sitt arbete. Det här är inga nyheter för någon. Alla förare skriver på en lojalitetsförklaring när de går vår utbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.