Debatt

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

Vi anser att det är dags för den SD-understödda regeringen att gå från ord till handling för att ta tag i utmaningarna inom taxibranschen och genomföra en omfattande översyn för att skapa en välfungerande och hållbar bransch.

Efter taximarknadens avreglering på 1990-talet har branschen befunnit sig i en negativ spiral. Experter pekar ut flera grundläggande problem som tuffa arbetsvillkor och ökande förarbrist. Även tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn har liknat avregleringen vid kaos. Medier och parterna på arbetsmarknaden har belyst problem inom branschen, såsom prisdumpning, kvalitetsbrister och förarnas osäkerhet. Branschen har dessutom kämpat med utmanande arbetsvillkor och oreglerad konkurrens, vilket har lett till många taxiåkeriers ekonomiska problem.

Transportarbetareförbundets 2013-undersökning ”Taxibranschen i Sverige” blottlade branschens brådskande problem. Över 1 000 taxiförare över hela landet deltog och belyste extrema utmaningar som tuffa arbetsvillkor, långa arbetsdagar och osäkra löner. Dessa utmaningar är lika aktuella i dag och kräver politisk handling.

Den nya delningsekonomin och teknologins framsteg har lett till att nya aktörer har trätt in på arenan, inklusive företag inom ”gig-ekonomin”. Vissa av dessa har anklagats för brottslig verksamhet, medan andra existerar i en gråzon. Förare som arbetar för dessa aktörer saknar ofta grundläggande rättigheter och skydd som traditionellt har säkerställts genom kollektivavtal. Detta innebär avsaknad av förmåner såsom sjukförsäkring, pension och andra sociala skyddsnät. Denna brist på stabilitet och osäkerhet skapar ekonomisk otrygghet för de anställda och deras familjer, samt hotar med en framtid av fattigdom för pensionärerna.

I Stockholmsregionen visar Taxi Stockholm vägen genom att erbjuda sina anställda rättvisa arbetsvillkor och kollektivavtal. De genererar arbetstillfällen och utgör ett exempel på ansvarsfull drift av taxiverksamhet.

Tyvärr hotas de av oseriösa aktörer som, som tidigare nämnts, understödjer arbetslivskriminalitet. För att säkra en rättvis och hållbar bransch måste dessa utmaningar tacklas beslutsamt.

En ytterligare utmaning inom taxibranschen är rekryteringsbehovet för att möta den ökande efterfrågan på taxitjänster. Det är viktigt att säkerställa en tillgång på välutbildade och kompetenta förare samtidigt som branschen anpassar sig till teknologiska framsteg och hållbarhetskrav. Genom att erbjuda attraktiva utbildningsmöjligheter och arbetsvillkor kan branschen fortsätta att locka nya förare.

Vi anser att det är nu hög tid för regeringen att agera och ta itu med utmaningarna som plågar taxibranschen. Genom en omfattande översyn kan regeringen ta itu med de strukturella problemen och skapa en hållbar och ansvarsfull bransch. Genom att säkerställa rättvisa arbetsvillkor och trygghet för de anställda kan vi säkra taxibranschens roll som en kritisk del av det offentliga transportnätet och möta medborgarnas behov av säkra och pålitliga transporttjänster.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Insänt logga

Inte konstigt att det råder taxiförarbrist

Insändare. ”Svårt att få tag på taxi en lördagskväll”, ”Lång väntan på sjuktaxi”, ”Färdtjänstresan försenad”. Vi har alla sett rubrikerna den senaste tiden och bristen på taxiförare är ingen nyhet.

Avbrutna förhandlingar för taxi

Taxi. Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund är ajournerade till augusti. Anna Erixon, Transports taxiombudsman, ser att det finns ett utrymme att förhandla även om man inte lyckades komma till en lösning för taxiförarna i dagsläget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

När längden faktiskt har betydelse…

Långa ekipage. Det här blir en krönika med många tekniska detaljer. Det kan inte bli annat då det bokstavligt talat handlar om stora och rätt knepiga saker. Buden är många: första juli (inte troligt), augusti, september 2023 eller mitten av 2024. En dag kommer det hur som helst att ske: att vi får upp till 34,5 meter långa ekipage på våra vägar!

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Politik. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Strejkar vi för lite i Sverige?

Avtalsrörelsen. Mitt svar är ett rungande ja! I skrivandets stund vet jag inte hur det har gått för bevakningsavtalet. Jag vet bara att jag och många med mig är redo att sätta på oss strejkvästarna och ställa oss på barrikaderna.

Vi medlemmar i Transport är La Résistance

Facklig utbildning. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Inte konstigt att det råder taxiförarbrist

Insändare. ”Svårt att få tag på taxi en lördagskväll”, ”Lång väntan på sjuktaxi”, ”Färdtjänstresan försenad”. Vi har alla sett rubrikerna den senaste tiden och bristen på taxiförare är ingen nyhet.

Stoppa alla dödliga olyckor på jobben

Debatt. I år har 28 personer åkt till sina arbeten för att aldrig komma hem igen. Antalet dödsfall på arbetet i år är det högsta för perioden januari till och med juli sen 2011.

Ett dystopiskt gigsamhälle är inte alls långt bort

Debatt. En framtid där allt fler arbetare måste ta gigjobb är inte svårt att föreställa sig. Det skriver Sirin Celik, statsvetare och utredare på Transportarbetareförbundet, som deltagit i det EU-finansierade projektet "Dont GIG Up, Never!". Celik har för Transport genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag – ett arbete hon nyligen presenterade vid den avslutande konferensen i Rom.

Transports avtalsrörelse är demokrati på arbetsplatsen

Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.

Vi måste prata om hur vi arbetar

Ordförandeord. Avtalsrörelsen rullar vidare. Flera avtal är klara men vi har många kvar. Det kanske inte är alla som vet att Transport förhandlar 27 kollektivavtal i den här avtalsrörelsen. Det är ganska många för ett förbund i vår storlek. Ungefär hälften är i hamn.

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.