Debatt

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

Vi anser att det är dags för den SD-understödda regeringen att gå från ord till handling för att ta tag i utmaningarna inom taxibranschen och genomföra en omfattande översyn för att skapa en välfungerande och hållbar bransch.

Efter taximarknadens avreglering på 1990-talet har branschen befunnit sig i en negativ spiral. Experter pekar ut flera grundläggande problem som tuffa arbetsvillkor och ökande förarbrist. Även tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn har liknat avregleringen vid kaos. Medier och parterna på arbetsmarknaden har belyst problem inom branschen, såsom prisdumpning, kvalitetsbrister och förarnas osäkerhet. Branschen har dessutom kämpat med utmanande arbetsvillkor och oreglerad konkurrens, vilket har lett till många taxiåkeriers ekonomiska problem.

Transportarbetareförbundets 2013-undersökning ”Taxibranschen i Sverige” blottlade branschens brådskande problem. Över 1 000 taxiförare över hela landet deltog och belyste extrema utmaningar som tuffa arbetsvillkor, långa arbetsdagar och osäkra löner. Dessa utmaningar är lika aktuella i dag och kräver politisk handling.

Den nya delningsekonomin och teknologins framsteg har lett till att nya aktörer har trätt in på arenan, inklusive företag inom ”gig-ekonomin”. Vissa av dessa har anklagats för brottslig verksamhet, medan andra existerar i en gråzon. Förare som arbetar för dessa aktörer saknar ofta grundläggande rättigheter och skydd som traditionellt har säkerställts genom kollektivavtal. Detta innebär avsaknad av förmåner såsom sjukförsäkring, pension och andra sociala skyddsnät. Denna brist på stabilitet och osäkerhet skapar ekonomisk otrygghet för de anställda och deras familjer, samt hotar med en framtid av fattigdom för pensionärerna.

I Stockholmsregionen visar Taxi Stockholm vägen genom att erbjuda sina anställda rättvisa arbetsvillkor och kollektivavtal. De genererar arbetstillfällen och utgör ett exempel på ansvarsfull drift av taxiverksamhet.

Tyvärr hotas de av oseriösa aktörer som, som tidigare nämnts, understödjer arbetslivskriminalitet. För att säkra en rättvis och hållbar bransch måste dessa utmaningar tacklas beslutsamt.

En ytterligare utmaning inom taxibranschen är rekryteringsbehovet för att möta den ökande efterfrågan på taxitjänster. Det är viktigt att säkerställa en tillgång på välutbildade och kompetenta förare samtidigt som branschen anpassar sig till teknologiska framsteg och hållbarhetskrav. Genom att erbjuda attraktiva utbildningsmöjligheter och arbetsvillkor kan branschen fortsätta att locka nya förare.

Vi anser att det är nu hög tid för regeringen att agera och ta itu med utmaningarna som plågar taxibranschen. Genom en omfattande översyn kan regeringen ta itu med de strukturella problemen och skapa en hållbar och ansvarsfull bransch. Genom att säkerställa rättvisa arbetsvillkor och trygghet för de anställda kan vi säkra taxibranschens roll som en kritisk del av det offentliga transportnätet och möta medborgarnas behov av säkra och pålitliga transporttjänster.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    4 mars, 2024

    Som seriös taxiförare kan jag bara hålla med. Vi ska dock komma ihåg att debattinlägg som dessa, oavsett vem som skrivit dem, är något vi fått ta del av ända sedan taxi avreglerades den första juli 1990. Inget nytt under broarna, med andra ord. Att prata om saken i trettiofyra år hjälper ingen. Att agera, och se till att så kallade gig-bolag och andra oseriösa företag, försvinner från marknaden, är åtgärder som också genererar resultat. Vad jag däremot vänder mig mot i debattinlägget är att Taxi Stockholm skulle vara bättre än några andra bolag. Att de skrivit under ett kollektivavtal innebär nämligen inte att de följer avtalet. En stor del av de som kör för Taxi Stockholm i dag är extra- och deltidsförare. Samtliga av dessa får nöja sig med en rak procentlön, utan någon som helst garantilön, trots att det är så avtalet är tänkt att fungera. Står någon stackare och väntar i tre timmar på en körning så är detta tre OBETALDA timmar. Ställ frågan till någon du känner, i någon annan bransch, om denne skulle ställa upp på ett liknande lönesystem! Trots att jag i grunden inte har något emot vettig konkurrens så finns det i dag bara en sak att göra ... och det är att återreglera taxibranschen.

  2. Henrik Larsson:
    8 november, 2023

    riktigt bra åsikter. Jag håller helt med.

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.