”Ta inte genvägar när det gäller säkerheten”

För de allra flesta svenskar är risken att bli rånad minimal. Men för värdeväktarna ser verkligheten annorlunda ut. – Nästan alla som har arbetat ett tag har blivit rånade, säger Ingela Meijer, huvudskyddsombud på Nokas i Stockholm.

Tre gånger på tolv år. Första dagen på jobbet. Två gånger på en och samma månad. Eller aldrig.

Hur ofta man blir rånad som värdeväktare varierar. Men risken finns där alla dagar på året.

– Det här är ju ett arbetsmiljöproblem som vi försöker lösa tillsammans med arbetsgivaren. Men det är jättesvårt, suckar Magnus Kinnunen, huvudskyddsombud för säkerhetsföretaget Loomis i Stockholm.

Tillsammans med konkurrenten Nokas hanterar Loomis i stort sett alla värdetransporter i Sverige i dag.

Hittills i år har 21 värdetransporter rånats eller utsatts för rånförsök.

En av de som blivit rånade är Kåre, som arbetar för Loomis i Stockholm. Tillsammans med en kollega var han på väg in i ett köpcenter när han blev hotad med pistol av en maskerad man.

– Just när det händer får man tunnelseende och blir väldigt fokuserad. Det är först när rånet är över som man blir skärrad och börjar skaka, berättar Kåre.

På de tolv år som Kåre har arbetat som värdetransportör har han blivit rånad tre gånger. Varje händelse har sett olika ut. Två gånger har han blivit hotad med pistol. Den tredje gången satt han i bilen när hans kollega drabbades. Det han minns mest är dock inte pistolhoten. Det som hänger kvar starkast är ljudet av hur rånarnas bil sladdade i gruset när den körde upp bredvid värdetransportbilen i hög fart.

– Jag rycker till varje gång jag hör en bil eller cykel som glider på grus över asfalt, säger han.

Kåre har alltid varit noga med säkerheten. De tre rånen har stärkt honom i övertygelsen om att det är viktigt. Den gången Kåre och hans kollega blev stoppade i köpcentret fick rånarna inte med sig några pengar. Troligtvis för att väktarna hade varit vaksamma och följt alla rutiner.

Kåre är ett av flera skyddsombud på Loomis i Stockholm. Som sådant tycker han att företaget borde trycka ännu mer på hur viktigt det är att inte ta genvägar när det gäller säkerheten.

– Man borde uppmärksamma väktarna varje dag på hur viktigt det är att vara vaksam. Jag saknar den extra påminnelsen.

Det förebyggande arbetet är betydelse­fullt. Men så länge rånen fortsätter måste också företagens omhändertagande av drabbade väktare fungera.

– Det är viktigt att det finns en bra hantering efteråt för varje person. Alla reagerar olika. Är det 50 personer som blivit rånade så finns det 50 olika reaktioner, säger Ingela Meijer, huvudskyddsombud på Nokas i Stockholm.

Både Nokas och Loomis har tydliga rutiner för vad som händer när någon av deras anställda har varit med om ett rån. Omhändertagandet börjar direkt efter händelsen med att skyddsombud och representanter från företagsledningen åker ut till den drabbade väktaren.

– När jag kan åker jag ut, även på helger. Det gör jag för att väktaren måste få veta att det finns någon som bara är där för deras skull, säger Loomis huvudskyddsombud Magnus Kinnunen.

Efteråt pratar man igenom händelsen och resonerar kring vilka lärdomar man kan dra av den. Den anställde erbjuds också samtal hos en extern psykolog eller beteendevetare.

På båda företagen är det upp till den anställda att bestämma när man vill börja arbeta ute på fältet igen. Men för de flesta dröjer det inte många dagar innan man är ute på sin runda.

Så var det också för Kåre. Efter varje rån har han varit tillbaka på jobbet efter några dagar. Som skyddsombud kan han dock tycka att fler borde unna sig att ta det lite lugnare.

– Man ska inte spela hjälte för att rädda företagets personalsituation. Attityden är mycket ”det är bäst att hoppa upp på hästen igen”. Men jag tror att många skulle må bra av att vara hemma några dagar till.

Kåre har pratat med en beteendevetare eller psykolog efter alla de tre rån som han varit med om. Han tycker att samtalen har varit ett bra sätt att bearbeta det som hänt. Men han efterlyser också fler informella samtal i grupp.

– Varje gång det händer något blir det mycket prat i lunchrummet. Jag tycker att företaget borde ordna någon slags samtal, gärna på arbetstid. Folk har ett behov av att återberätta vad man har varit med om. Det är inte alla som vill lasta sina familjer med att prata om vad som hänt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).