Sveriges Åkeriföretag har ny vd

38-årige Rickard Gegö är ny vd för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Han är ursprungligen från Piteå, men kommer närmast från en position som regionchef på SÅ Halland.

Rickard Gegö har studerat såväl psykologi som statsvetenskap och sociologi. Innan han kom till Sveriges Åkeriföretag har han bland annat varit lokal chef i Halland för bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Så jag tror mig kunna bidra med mycket, både kompetensmässigt och personlighetsmässigt.  Jag har erfarenhet av att jobba gentemot såväl stat och kommun som mot privata aktörer. Och som person är jag en organisatör och en kommunikatör, jag vill bygga lag och relationer, säger Rickard Gegö.

Vilka branschfrågor ser du som viktigast att fokusera på just nu?

– Stark konkurrenskraft är nummer ett. Att vi får en sund bransch där vi lyfter det seriösa åkeriet, och visar vad en bra transport är. Visar det för transportköpare, för speditörer, för allmänheten.

– Och så klart lönsamheten. Grunden för allt företagande är att företagen kan vara lönsamma, så de kan investera och växa. Alldeles för många åkerier har det alldeles för tufft, och jag vill jobba för en värdeförskjutning – vi måste få folk att bli lite mindre åkare, och bli lite mer företagare. Om man inte bara tänker att man utför en transport från punkt A till punkt B, utan ser sig som en del av en livsviktig samhällsfunktion, då tror jag man får starkare självkänsla och lättare kan ställa krav.

Vilka tankar har du kring problemet med illegala cabotagetransporter?

– Nu får man komma ihåg att cabotage i sig inte är olagligt, men talar vi specifikt om de illegala transporterna så tvingar de ju folk att tänja på reglerna för att stå sig i konkurrensen. Jag tror på lobbying och opinionsarbete för vår sak, kanske jobba för att polis och åklagare får effektivare verktyg av olika slag. Och för att bedriva sådant arbete behöver vi mer fakta och tydliga konsekvensbeskrivningar. Vi har varit ganska värderingsstyrda tidigare, och jag tror inte beslutsfattarna lyssnar om vi bara tycker och känner en massa.

De så kallade falska egenföretagarna är en annan omdiskuterad fråga, och du har själv närvarat vid central förhandling mellan Transport och Andreassons i Veddige – ett ärende som just nu behandlas i Arbetsdomstolen. Hur tänker du i F-skattarfrågan?

– Den är omdiskuterad, den är kontroversiell, den är svår. Nu ska just det här fallet avgöras i Arbetsdomstolen, men det är inte säkert att det blir ett prejudikat. Men oavsett vilket utfallet blir, kommer det att leda till mer diskussion. Vilket jag välkomnar.

– Men rent allmänt tror jag det vore en farlig väg att förbjuda den enskilda firman, som är så pass vanlig i svenskt näringsliv. Den ger ju också företagen en viss flexibilitet när det gäller att bemanna sina bilar. Behovet är ju ofta säsongsbetonat.

– Sedan om tillämpningen är fel i det enskilda fallet – det får Arbetsdomstolen avgöra, och då välkomnar jag att få ett klargörande. Ett förtydligande av vad F-skattarbegreppet innebär, och hur det får användas. Nu går ju många företag i ett vakuum och vet inte vad som gäller.

Vilka möjligheter ser du, rent allmänt, när det gäller samarbete mellan SÅ och Transportarbetareförbundet?

– Jag känner inte att vi har någon konfliktsituation. I mångt och mycket har vi gemensamma intressen och gemensamma mål, även om vi ibland kan ha skilda uppfattningar om bästa vägen fram till målet. Vi behöver samarbetspartners, och där ser jag definitivt Transport och andra berörda fackförbund som potentiella partners.

Rickard Gegö tillträder den 1 januari.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".