Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Stuveriavtalet innehåller regler som ger arbetstagarna ett relativt stort inflytande över schemaläggning och arbetstider. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp bestämmelserna, samtidigt som facket håller i den makt som vunnits historiskt.

Läget är ganska låst. Det gäller också för löneutrymmet och möjligheterna att få igenom kompensation för sju gångna månader utan lönehöjningar.

I det situationen anser Transport att det finns minimalt med spelrum för arbetsgivarna att kräva förändringar som gynnar företagen i årets avtalsrörelse.

– Det har jag klargjort för våra motparter på andra avtalsområden. Och samma budskap fick Sveriges Hamnar, säger Transportbasen Tommy Wreeth.

I årets förhandlingar är spelplanen trots allt annorlunda. Och då handlar det inte främst om Transport eller Sveriges Hamnar, utan om det rivaliserande facket – Hamnarbetarförbundet (HF).

HF har agerat i nästan 50 år – utan att vara bundna av kollektivavtal. De återkommande avtalsrörelserna har varit en huvudvärk för Transport och Sveriges Hamnar.

Men sedan mars 2019 har även HF kollektivavtal. Vad avtalet är värt står troligen klart på onsdag, då Arbetsdomstolen väntas sätta ner foten i en tvist där HF står i ena ringhörnan och APM Terminals och Sveriges Hamnar i den andra.

Vinner arbetsgivarsidan kommer Hamnsverige se ut ungefär som tidigare. Det vill säga, det finns två fack för hamnarbetare och det förbund som först tecknar ett avtal får spela förstafiolen. Hittills har Transport haft den rollen.

Skulle HF vinna i AD blir det knepigare.

Om Sverige även i fortsättningen har två fackförbund med kollektivavtal får även HF rätt att teckna egna lokala uppgörelser i hamnarna. Följden kan bli att löner och andra anställningsvillkor varierar mellan stuveriarbetare som utför samma sorts jobb i samma hamn.

Segrar HF ruckas den svenska arbetsmarknadsmodellen i grunden, anser kritikerna. Kritiker som har svårt att se hur Sveriges Hamnar över huvud taget skulle kunna teckna kollektivavtal med två olika fackförbund, i så fall.

Klockan elva på onsdag väntas utslaget från AD. Måndagen den 30 november har HF begärt avtalsförhandlingar med Sveriges Hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.