Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Stuveriavtalet innehåller regler som ger arbetstagarna ett relativt stort inflytande över schemaläggning och arbetstider. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp bestämmelserna, samtidigt som facket håller i den makt som vunnits historiskt.

Läget är ganska låst. Det gäller också för löneutrymmet och möjligheterna att få igenom kompensation för sju gångna månader utan lönehöjningar.

I det situationen anser Transport att det finns minimalt med spelrum för arbetsgivarna att kräva förändringar som gynnar företagen i årets avtalsrörelse.

– Det har jag klargjort för våra motparter på andra avtalsområden. Och samma budskap fick Sveriges Hamnar, säger Transportbasen Tommy Wreeth.

I årets förhandlingar är spelplanen trots allt annorlunda. Och då handlar det inte främst om Transport eller Sveriges Hamnar, utan om det rivaliserande facket – Hamnarbetarförbundet (HF).

HF har agerat i nästan 50 år – utan att vara bundna av kollektivavtal. De återkommande avtalsrörelserna har varit en huvudvärk för Transport och Sveriges Hamnar.

Men sedan mars 2019 har även HF kollektivavtal. Vad avtalet är värt står troligen klart på onsdag, då Arbetsdomstolen väntas sätta ner foten i en tvist där HF står i ena ringhörnan och APM Terminals och Sveriges Hamnar i den andra.

Vinner arbetsgivarsidan kommer Hamnsverige se ut ungefär som tidigare. Det vill säga, det finns två fack för hamnarbetare och det förbund som först tecknar ett avtal får spela förstafiolen. Hittills har Transport haft den rollen.

Skulle HF vinna i AD blir det knepigare.

Om Sverige även i fortsättningen har två fackförbund med kollektivavtal får även HF rätt att teckna egna lokala uppgörelser i hamnarna. Följden kan bli att löner och andra anställningsvillkor varierar mellan stuveriarbetare som utför samma sorts jobb i samma hamn.

Segrar HF ruckas den svenska arbetsmarknadsmodellen i grunden, anser kritikerna. Kritiker som har svårt att se hur Sveriges Hamnar över huvud taget skulle kunna teckna kollektivavtal med två olika fackförbund, i så fall.

Klockan elva på onsdag väntas utslaget från AD. Måndagen den 30 november har HF begärt avtalsförhandlingar med Sveriges Hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.