Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Stuveriavtalet innehåller regler som ger arbetstagarna ett relativt stort inflytande över schemaläggning och arbetstider. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp bestämmelserna, samtidigt som facket håller i den makt som vunnits historiskt.

Läget är ganska låst. Det gäller också för löneutrymmet och möjligheterna att få igenom kompensation för sju gångna månader utan lönehöjningar.

I det situationen anser Transport att det finns minimalt med spelrum för arbetsgivarna att kräva förändringar som gynnar företagen i årets avtalsrörelse.

– Det har jag klargjort för våra motparter på andra avtalsområden. Och samma budskap fick Sveriges Hamnar, säger Transportbasen Tommy Wreeth.

I årets förhandlingar är spelplanen trots allt annorlunda. Och då handlar det inte främst om Transport eller Sveriges Hamnar, utan om det rivaliserande facket – Hamnarbetarförbundet (HF).

HF har agerat i nästan 50 år – utan att vara bundna av kollektivavtal. De återkommande avtalsrörelserna har varit en huvudvärk för Transport och Sveriges Hamnar.

Men sedan mars 2019 har även HF kollektivavtal. Vad avtalet är värt står troligen klart på onsdag, då Arbetsdomstolen väntas sätta ner foten i en tvist där HF står i ena ringhörnan och APM Terminals och Sveriges Hamnar i den andra.

Vinner arbetsgivarsidan kommer Hamnsverige se ut ungefär som tidigare. Det vill säga, det finns två fack för hamnarbetare och det förbund som först tecknar ett avtal får spela förstafiolen. Hittills har Transport haft den rollen.

Skulle HF vinna i AD blir det knepigare.

Om Sverige även i fortsättningen har två fackförbund med kollektivavtal får även HF rätt att teckna egna lokala uppgörelser i hamnarna. Följden kan bli att löner och andra anställningsvillkor varierar mellan stuveriarbetare som utför samma sorts jobb i samma hamn.

Segrar HF ruckas den svenska arbetsmarknadsmodellen i grunden, anser kritikerna. Kritiker som har svårt att se hur Sveriges Hamnar över huvud taget skulle kunna teckna kollektivavtal med två olika fackförbund, i så fall.

Klockan elva på onsdag väntas utslaget från AD. Måndagen den 30 november har HF begärt avtalsförhandlingar med Sveriges Hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.