Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.
Close
Strejkande lastbilschaufförer blockerar motorvägen BR-116 i Brasilien. Regeringen har sänkt dieselpriset för att få stopp på protesterna som lamslår landet.
Close

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Aldrig förr har en strejk varit lika effektiv i Brasilien. Efter endast några dagar gapade grönsakshyllorna tomma i landets största städer. I São Paulo, med 22 miljoner invånare, fanns det inte en enda bensinstation med bensin.

Regeringen satte in militären för att tvinga tillbaka chaufförerna till jobbet, men inte ens militären hade tillräckligt med bensin till sina fordon. Lastbilsstrejken sätter fingret på hur sårbart Brasilien blivit och vilken makt som landets två miljoner chaufförer har.

Bakgrunden till strejken är att chaufförerna är missnöjda med Brasiliens president, Michel Temer, som låtit knyta landets dieselproduktion till det internationella marknadspriset. Temer har gjort det för att få i gång lönsamheten igen vid det statliga oljebolaget Petrobras, men åtgärden har fördubblat dieselpriset på två år. Framför allt är det de enskilda åkerierna som drabbats.

– Vi går på knäna. Det bli knappt något över av lönen, säger Bruno Conceição, 56.

Han har ställt sin lastbil tillsammans med 200 andra utanför raffinaderiet i Rio de Janeiro för att blockera dieseltransporterna. Blockaden har gjort att ingen kunnat tanka den senaste veckan. Förutom sänkt dieselpris kräver chaufförerna att de ska slippa betala vägtullar om de kör tomma, och att det ska finnas en nationell prislista om lägsta fraktpris som alla måste följa.

– Våra villkor måste bli bättre, säger lastbilschauffören Bruno Conçeição.

Presidenten har gett efter för kraven och sänkt dieselpriset med 1 krona och 11 öre. Han har också gått med på att frysa dieselpriset, vilket gjort att Petrobras aktie tappat en tredjedel i värde. Brasiliens livsmedelssektor har också drabbats av strejken. Över 64 miljoner kycklingar har dött på grund av att de inte fick någon föda under en hel vecka. De flesta dog av skador när kycklingarna började äta på varandra.

Den brasilianske statsvetaren Mauricio Santoro menar att ingen av världens tio största ekonomier är lika sårbart som Brasilien transportmässigt. Anledningen är ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att lägga ned landets järnväg och endast satsa på lastbilstransporter. Avtalet gjorde Scania till Brasiliens största lastbilstillverkare, men skapade en sårbarhet som landets 210 miljoner invånare lider av i dag.

Ett annat problem är att nästan 40 procent av landets lastbilschaufförer inte är organiserade. De tillhör inte något fackförbund eller organisation. Det gör att regeringen har haft svårt att förhandla med dem.

När regeringen gav med för kraven från de etablerade fackförbunden i måndags fortsatte de oorganiserade chaufförerna sin strejk. En del av dem har blivit så radikala att de blockerar en del raffinaderier för att försöka störta den impopuläre presidenten. Regeringen har i sin tur bett polisen att gripa de trotsiga chaufförerna och hotar med fängelse.

Henrik Brandão Jönsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.