Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

– Men våra hamn- och stuveriarbetare är bundna av fredsplikt, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth direkt efter beskedet.

– Nu måste vi få chansen att analysera vad varslet och den indirekta frågan om sympatiåtgärder betyder, säger han.

Under eftermiddagen levererar Tommy Wreeth, tillsammans med Transports avtalssekreterare Peter Winstén, följande analys:

”Det framstår som komplicerat och märkligt att vi ska besluta om sympatiåtgärder för att teckna ett avtal som vi som förbund redan har och äger, ett avtal som vi dessutom är bundna av fredsplikt genom. Utifrån detta håller vi det för högst osannolikt att Transport skulle vidtaga några sympatiåtgärder. Ett formellt beslut kommer att fattas vid förbundets ordinarie styrelsemöte i mars.”

Varslet gäller total arbetsnedläggelse från midnatt den 6 mars. Samtliga Hamnarbetarförbundets medlemmar i de svenska hamnarna går då ut i strejk.

– Vi har inget annat val, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, på en presskonferens som sändes direkt av Göteborgs-Posten.

I varslet försätts också alla arbetsuppgifter som är uttagna för arbetsnedläggelse i blockad.

– Det betyder att ingen annan får utföra de arbetsuppgifterna, enligt Erik Helgeson.

Varslet är ett svar på arbetsgivaren Sveriges Hamnars lockoutvarsel i förra veckan. Det innebär att HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar under fem månader. Arbetsgivarnas linje är att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna, vilket gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen.

– Maktspråk och översittarfasoner, säger Erik Helgeson. Vi har pressats till det här svaret.

Hamnfacket är medvetet om att stridsåtgärderna innebär ekonomiska påfrestningar för tredje part, det vill säga för Sveriges ekonomi. Förbundet skriver i ett pressmeddelande att det ”kommer att positivt beakta begäran om dispenser från stridsåtgärderna”.

Vad konflikten handlar om? Enligt parterna handlar det om ifall HF ska få teckna lokala uppgörelser.

– Det är otroligt svårt att kommentera förhandlingar som man inte har suttit med i, säger Transports Tommy Wreeth.

Här kan du läsa Transportarbetarens försök att reda ut vad som ligger bakom den flera år långa striden mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 februari, 2019

    Det var länge sedan jag tröttnade på hamnarbetarnas egoistiska agerande.Numera njuter jag av livet som en ung pensionär vid 52 års ålder.Saknar inte köandet hos APM-Terminals på grund av inkompetent ledning och hamnarbetare som inte ser till att arbeta på rätt sätt.Redan för 25 år sedan talade jag om hur de skulle lösa problemen med köerna i Göteborgs hamn!!Så kan man väl inte arbeta blev svaret jag fick ifrån de två representanterna ifrån ledningen i hamnen på detta mötet.Hamnarbetarna är bara intresserade av sin egen plånbok och struntar fullständigt i om kunderna och chaufförerna går i konkurs eller ej!!Strejka så länge ni orkar innan ni måste vakna upp till verkligheten...ha ha ha.......

  2. Mikael Arnewing:
    27 februari, 2019

    Jävligt märkligt att ett fackförbund utan avtal kan blockera jobben för andra, nu har man satt arbetare mot arbetare för sin egen vinning skull! Har aldrig hört en hamnarbetare gnälla över lön eller förmåner

  3. Sven-Åke:
    27 februari, 2019

    Ni publicerar bara kommentarer som är mot hamnarbetarförbundet och mot arbetarnas intressen. På vems sida står ni överhuvudtaget?

  4. Bernt Aronsson:
    27 februari, 2019

    Det blir det sista hamnarbetarna gör. Kön till arbetsförmedlingen nästa (om den finns kvar).

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.