Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

– Men våra hamn- och stuveriarbetare är bundna av fredsplikt, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth direkt efter beskedet.

– Nu måste vi få chansen att analysera vad varslet och den indirekta frågan om sympatiåtgärder betyder, säger han.

Under eftermiddagen levererar Tommy Wreeth, tillsammans med Transports avtalssekreterare Peter Winstén, följande analys:

”Det framstår som komplicerat och märkligt att vi ska besluta om sympatiåtgärder för att teckna ett avtal som vi som förbund redan har och äger, ett avtal som vi dessutom är bundna av fredsplikt genom. Utifrån detta håller vi det för högst osannolikt att Transport skulle vidtaga några sympatiåtgärder. Ett formellt beslut kommer att fattas vid förbundets ordinarie styrelsemöte i mars.”

Varslet gäller total arbetsnedläggelse från midnatt den 6 mars. Samtliga Hamnarbetarförbundets medlemmar i de svenska hamnarna går då ut i strejk.

– Vi har inget annat val, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, på en presskonferens som sändes direkt av Göteborgs-Posten.

I varslet försätts också alla arbetsuppgifter som är uttagna för arbetsnedläggelse i blockad.

– Det betyder att ingen annan får utföra de arbetsuppgifterna, enligt Erik Helgeson.

Varslet är ett svar på arbetsgivaren Sveriges Hamnars lockoutvarsel i förra veckan. Det innebär att HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar under fem månader. Arbetsgivarnas linje är att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna, vilket gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen.

– Maktspråk och översittarfasoner, säger Erik Helgeson. Vi har pressats till det här svaret.

Hamnfacket är medvetet om att stridsåtgärderna innebär ekonomiska påfrestningar för tredje part, det vill säga för Sveriges ekonomi. Förbundet skriver i ett pressmeddelande att det ”kommer att positivt beakta begäran om dispenser från stridsåtgärderna”.

Vad konflikten handlar om? Enligt parterna handlar det om ifall HF ska få teckna lokala uppgörelser.

– Det är otroligt svårt att kommentera förhandlingar som man inte har suttit med i, säger Transports Tommy Wreeth.

Här kan du läsa Transportarbetarens försök att reda ut vad som ligger bakom den flera år långa striden mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 februari, 2019

    Det var länge sedan jag tröttnade på hamnarbetarnas egoistiska agerande.Numera njuter jag av livet som en ung pensionär vid 52 års ålder.Saknar inte köandet hos APM-Terminals på grund av inkompetent ledning och hamnarbetare som inte ser till att arbeta på rätt sätt.Redan för 25 år sedan talade jag om hur de skulle lösa problemen med köerna i Göteborgs hamn!!Så kan man väl inte arbeta blev svaret jag fick ifrån de två representanterna ifrån ledningen i hamnen på detta mötet.Hamnarbetarna är bara intresserade av sin egen plånbok och struntar fullständigt i om kunderna och chaufförerna går i konkurs eller ej!!Strejka så länge ni orkar innan ni måste vakna upp till verkligheten...ha ha ha.......

  2. Mikael Arnewing:
    27 februari, 2019

    Jävligt märkligt att ett fackförbund utan avtal kan blockera jobben för andra, nu har man satt arbetare mot arbetare för sin egen vinning skull! Har aldrig hört en hamnarbetare gnälla över lön eller förmåner

  3. Sven-Åke:
    27 februari, 2019

    Ni publicerar bara kommentarer som är mot hamnarbetarförbundet och mot arbetarnas intressen. På vems sida står ni överhuvudtaget?

  4. Bernt Aronsson:
    27 februari, 2019

    Det blir det sista hamnarbetarna gör. Kön till arbetsförmedlingen nästa (om den finns kvar).

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

Tommy Wreeth förbundsorförande Transport. Foto: Pernilla Ahlsén

6F föreslår ettårigt krisavtal

Avtal. De fem fackförbunden i 6F föreslår en ny modell för ett ettårigt krisavtal för hela arbetsmarknaden där alla ska få samma löneökning i samma krontal. Transport gillar idén om låglönesatsning men ställer sig frågande till om det ens blir en LO-samordning i avtalsrörelsen.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

a-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.