Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

– Men våra hamn- och stuveriarbetare är bundna av fredsplikt, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth direkt efter beskedet.

– Nu måste vi få chansen att analysera vad varslet och den indirekta frågan om sympatiåtgärder betyder, säger han.

Under eftermiddagen levererar Tommy Wreeth, tillsammans med Transports avtalssekreterare Peter Winstén, följande analys:

”Det framstår som komplicerat och märkligt att vi ska besluta om sympatiåtgärder för att teckna ett avtal som vi som förbund redan har och äger, ett avtal som vi dessutom är bundna av fredsplikt genom. Utifrån detta håller vi det för högst osannolikt att Transport skulle vidtaga några sympatiåtgärder. Ett formellt beslut kommer att fattas vid förbundets ordinarie styrelsemöte i mars.”

Varslet gäller total arbetsnedläggelse från midnatt den 6 mars. Samtliga Hamnarbetarförbundets medlemmar i de svenska hamnarna går då ut i strejk.

– Vi har inget annat val, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, på en presskonferens som sändes direkt av Göteborgs-Posten.

I varslet försätts också alla arbetsuppgifter som är uttagna för arbetsnedläggelse i blockad.

– Det betyder att ingen annan får utföra de arbetsuppgifterna, enligt Erik Helgeson.

Varslet är ett svar på arbetsgivaren Sveriges Hamnars lockoutvarsel i förra veckan. Det innebär att HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar under fem månader. Arbetsgivarnas linje är att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna, vilket gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen.

– Maktspråk och översittarfasoner, säger Erik Helgeson. Vi har pressats till det här svaret.

Hamnfacket är medvetet om att stridsåtgärderna innebär ekonomiska påfrestningar för tredje part, det vill säga för Sveriges ekonomi. Förbundet skriver i ett pressmeddelande att det ”kommer att positivt beakta begäran om dispenser från stridsåtgärderna”.

Vad konflikten handlar om? Enligt parterna handlar det om ifall HF ska få teckna lokala uppgörelser.

– Det är otroligt svårt att kommentera förhandlingar som man inte har suttit med i, säger Transports Tommy Wreeth.

Här kan du läsa Transportarbetarens försök att reda ut vad som ligger bakom den flera år långa striden mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 februari, 2019

    Det var länge sedan jag tröttnade på hamnarbetarnas egoistiska agerande.Numera njuter jag av livet som en ung pensionär vid 52 års ålder.Saknar inte köandet hos APM-Terminals på grund av inkompetent ledning och hamnarbetare som inte ser till att arbeta på rätt sätt.Redan för 25 år sedan talade jag om hur de skulle lösa problemen med köerna i Göteborgs hamn!!Så kan man väl inte arbeta blev svaret jag fick ifrån de två representanterna ifrån ledningen i hamnen på detta mötet.Hamnarbetarna är bara intresserade av sin egen plånbok och struntar fullständigt i om kunderna och chaufförerna går i konkurs eller ej!!Strejka så länge ni orkar innan ni måste vakna upp till verkligheten...ha ha ha.......

  2. Mikael Arnewing:
    27 februari, 2019

    Jävligt märkligt att ett fackförbund utan avtal kan blockera jobben för andra, nu har man satt arbetare mot arbetare för sin egen vinning skull! Har aldrig hört en hamnarbetare gnälla över lön eller förmåner

  3. Sven-Åke:
    27 februari, 2019

    Ni publicerar bara kommentarer som är mot hamnarbetarförbundet och mot arbetarnas intressen. På vems sida står ni överhuvudtaget?

  4. Bernt Aronsson:
    27 februari, 2019

    Det blir det sista hamnarbetarna gör. Kön till arbetsförmedlingen nästa (om den finns kvar).

Lästips:

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.