Close
Remi Kopperud är norska polisens insatsledare vid gränskontrollen i Svinesund.
Close
corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

– Tunga lastbilar får passera. Detsamma gäller varubilar. Fast alla yrkesförare får genomgå en kontroll och måste följa vissa restriktioner, säger Remi Kopperud.

Han är insatsledare för polisstyrkan som är stationerad vid Svinesundsbron. Dygnet runt stoppas alla fordon. Lastbilar måste rulla in vid tullkontrollen. Privatbilister förhörs ingående, förklarar Kopperud:

– Utgångspunkten är att Norge är stängt för utländska besökare. Det gäller oavsett om man kommer med bil, tåg eller buss. Undantag görs för jobbpendlare. Norrmän som kan visa att de jobbar i Sverige. Och samma sak omvänt. Svenskar som har arbete på norska sidan.

– Godstrafiken kan alltså köra in i Norge och leverera sina varor, utan särskilda krav på var eller när man måste ut igen.

Så här långt har privatresenärerna i huvudsak visat förståelse för Norges drastiska beslut, tycker Remi Kopperud.

– De flesta gör det, men inte alla. Vi har exempelvis haft turister, svenskar, som åkt på lång Thailandsemester från Oslos flygplats Gardermoen. De har flugits hem, direkt till Sverige, och vill hämta bilen på Gardermoen.

– Det säger vi nej till. Folk får hitta en annan lösning, som att anlita en bärgningsfirma.

Enligt Remi Kopperud tillåts alla norrmän återvända till sitt hemland. Men den som kommer till gränsen hamnar i karantän. I 14 dagar. En karantän som bygger på tillit. Det vill säga återvändare får lova att hålla sig inomhus, hemma, i två veckor.

Den som ertappas med att bryta mot karantänsreglerna riskerar böter på uppåt 20 000 norska kronor. Eller ännu mer, något tak är inte satt.

Många bilister i regionen är klara över att gränsen stängts. Men fortfarande måste polisen avvisa besökare. Insatsledare Kopperud hade gärna sett att svenska myndigheter hade satt upp en informationstavla före bron. Som det är nu ges inga besked förrän man kört motorvägen ändå fram till gränskontrollen – utan möjlighet att vända.

Polisinsatsen tar stora resurser i anspråk och den norska polismyndigheten får hjälp av försvarsmakten, för att bemanna alla gränsövergångar. I nuläget har regeringen inte aviserat nya hårdare inrese-restriktioner. I stället är det andra väntade beslut som skapar debatt.

– Det som är på gång är ett alkoholstopp på restauranger och krogar, säger Remi Kopperud. Det är för att folk inte ska ta ett glas för mycket och glömma försiktighetsåtgärderna. Som att hålla ordentligt avstånd vid bardisken.

Under vår intervju kommer en handfull personbilar. Nästan alla släpps igenom, det kan vara hantverkare som fått godkänt för jobb i Norge. Eller jobbpendlare.

Samtidigt ökar strömmen av lastbilar som svänger in vid tullfiltret. På den stora väntplanen står flera lätta lastbilarna tätt bredvid varandra. Ett frenetiskt arbete pågår med att lasta över flyttgods från en polskregistrerad bil till en norsk.

– Vi får inte fortsätta in i Norge med den polska, förklarar en man genom en serie ivriga gester.

Vid en dragbil står den polske föraren Tomasz Tanyovski. Hur har corona-krisen påverkat honom hittills?

– Inte så mycket, säger han i den iskalla vårvinden. Hemma i Polen har vi bara runt 540 smittade, än så länge. Men visst är jag orolig för att det ska bli en långvarig global ekonomisk nedgång.

Någon kilometer från den mäktiga Svinesundsbron ligger två stora köpcentra. Det största, med mängder av butiker och snabbmatsrestauranger, är byggt på en åker. Hit vallfärdar köpstarka norrmän för att köpa snus, godis, mat, kläder…

– Fast inte nu längre, suckar en butiksanställd där man redan innan påsk rear ut tonvis med påskgodis.

Vid de flesta butikerna sitter rea-skyltar. En del affärer och kaféer har valt att helt bomma igen.

Det känns lite kusligt. Är det så här världen kommer att se ut vid en avgrundsdjup depression? Eller en total klimatkollaps.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. magnus Nillson:
    24 maj, 2020

    ja s norrmän diskriminerar oss svenskar vi stoppas men dammnmark.island och finland får tydligen åka in i norge ser man hurt norska regeringen diskriminerar oss svenskar medan andra nordiska länder får lyxgenomgång utan veta om dom är smittade då går det bra. vi svenskar känner oss illa behandlade av norges regering tackk för r illa syn på oss svenskar

  2. Peter Carlsson:
    25 mars, 2020

    Vad menar du med att dra in klimatet i transporter o stängda gränser.🤔

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.