Close
Remi Kopperud är norska polisens insatsledare vid gränskontrollen i Svinesund.
Close
corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

– Tunga lastbilar får passera. Detsamma gäller varubilar. Fast alla yrkesförare får genomgå en kontroll och måste följa vissa restriktioner, säger Remi Kopperud.

Han är insatsledare för polisstyrkan som är stationerad vid Svinesundsbron. Dygnet runt stoppas alla fordon. Lastbilar måste rulla in vid tullkontrollen. Privatbilister förhörs ingående, förklarar Kopperud:

– Utgångspunkten är att Norge är stängt för utländska besökare. Det gäller oavsett om man kommer med bil, tåg eller buss. Undantag görs för jobbpendlare. Norrmän som kan visa att de jobbar i Sverige. Och samma sak omvänt. Svenskar som har arbete på norska sidan.

– Godstrafiken kan alltså köra in i Norge och leverera sina varor, utan särskilda krav på var eller när man måste ut igen.

Så här långt har privatresenärerna i huvudsak visat förståelse för Norges drastiska beslut, tycker Remi Kopperud.

– De flesta gör det, men inte alla. Vi har exempelvis haft turister, svenskar, som åkt på lång Thailandsemester från Oslos flygplats Gardermoen. De har flugits hem, direkt till Sverige, och vill hämta bilen på Gardermoen.

– Det säger vi nej till. Folk får hitta en annan lösning, som att anlita en bärgningsfirma.

Enligt Remi Kopperud tillåts alla norrmän återvända till sitt hemland. Men den som kommer till gränsen hamnar i karantän. I 14 dagar. En karantän som bygger på tillit. Det vill säga återvändare får lova att hålla sig inomhus, hemma, i två veckor.

Den som ertappas med att bryta mot karantänsreglerna riskerar böter på uppåt 20 000 norska kronor. Eller ännu mer, något tak är inte satt.

Många bilister i regionen är klara över att gränsen stängts. Men fortfarande måste polisen avvisa besökare. Insatsledare Kopperud hade gärna sett att svenska myndigheter hade satt upp en informationstavla före bron. Som det är nu ges inga besked förrän man kört motorvägen ändå fram till gränskontrollen – utan möjlighet att vända.

Polisinsatsen tar stora resurser i anspråk och den norska polismyndigheten får hjälp av försvarsmakten, för att bemanna alla gränsövergångar. I nuläget har regeringen inte aviserat nya hårdare inrese-restriktioner. I stället är det andra väntade beslut som skapar debatt.

– Det som är på gång är ett alkoholstopp på restauranger och krogar, säger Remi Kopperud. Det är för att folk inte ska ta ett glas för mycket och glömma försiktighetsåtgärderna. Som att hålla ordentligt avstånd vid bardisken.

Under vår intervju kommer en handfull personbilar. Nästan alla släpps igenom, det kan vara hantverkare som fått godkänt för jobb i Norge. Eller jobbpendlare.

Samtidigt ökar strömmen av lastbilar som svänger in vid tullfiltret. På den stora väntplanen står flera lätta lastbilarna tätt bredvid varandra. Ett frenetiskt arbete pågår med att lasta över flyttgods från en polskregistrerad bil till en norsk.

– Vi får inte fortsätta in i Norge med den polska, förklarar en man genom en serie ivriga gester.

Vid en dragbil står den polske föraren Tomasz Tanyovski. Hur har corona-krisen påverkat honom hittills?

– Inte så mycket, säger han i den iskalla vårvinden. Hemma i Polen har vi bara runt 540 smittade, än så länge. Men visst är jag orolig för att det ska bli en långvarig global ekonomisk nedgång.

Någon kilometer från den mäktiga Svinesundsbron ligger två stora köpcentra. Det största, med mängder av butiker och snabbmatsrestauranger, är byggt på en åker. Hit vallfärdar köpstarka norrmän för att köpa snus, godis, mat, kläder…

– Fast inte nu längre, suckar en butiksanställd där man redan innan påsk rear ut tonvis med påskgodis.

Vid de flesta butikerna sitter rea-skyltar. En del affärer och kaféer har valt att helt bomma igen.

Det känns lite kusligt. Är det så här världen kommer att se ut vid en avgrundsdjup depression? Eller en total klimatkollaps.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. magnus Nillson:
    24 maj, 2020

    ja s norrmän diskriminerar oss svenskar vi stoppas men dammnmark.island och finland får tydligen åka in i norge ser man hurt norska regeringen diskriminerar oss svenskar medan andra nordiska länder får lyxgenomgång utan veta om dom är smittade då går det bra. vi svenskar känner oss illa behandlade av norges regering tackk för r illa syn på oss svenskar

  2. Peter Carlsson:
    25 mars, 2020

    Vad menar du med att dra in klimatet i transporter o stängda gränser.🤔

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.