Close
Remi Kopperud är norska polisens insatsledare vid gränskontrollen i Svinesund.
Close
corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

– Tunga lastbilar får passera. Detsamma gäller varubilar. Fast alla yrkesförare får genomgå en kontroll och måste följa vissa restriktioner, säger Remi Kopperud.

Han är insatsledare för polisstyrkan som är stationerad vid Svinesundsbron. Dygnet runt stoppas alla fordon. Lastbilar måste rulla in vid tullkontrollen. Privatbilister förhörs ingående, förklarar Kopperud:

– Utgångspunkten är att Norge är stängt för utländska besökare. Det gäller oavsett om man kommer med bil, tåg eller buss. Undantag görs för jobbpendlare. Norrmän som kan visa att de jobbar i Sverige. Och samma sak omvänt. Svenskar som har arbete på norska sidan.

– Godstrafiken kan alltså köra in i Norge och leverera sina varor, utan särskilda krav på var eller när man måste ut igen.

Så här långt har privatresenärerna i huvudsak visat förståelse för Norges drastiska beslut, tycker Remi Kopperud.

– De flesta gör det, men inte alla. Vi har exempelvis haft turister, svenskar, som åkt på lång Thailandsemester från Oslos flygplats Gardermoen. De har flugits hem, direkt till Sverige, och vill hämta bilen på Gardermoen.

– Det säger vi nej till. Folk får hitta en annan lösning, som att anlita en bärgningsfirma.

Enligt Remi Kopperud tillåts alla norrmän återvända till sitt hemland. Men den som kommer till gränsen hamnar i karantän. I 14 dagar. En karantän som bygger på tillit. Det vill säga återvändare får lova att hålla sig inomhus, hemma, i två veckor.

Den som ertappas med att bryta mot karantänsreglerna riskerar böter på uppåt 20 000 norska kronor. Eller ännu mer, något tak är inte satt.

Många bilister i regionen är klara över att gränsen stängts. Men fortfarande måste polisen avvisa besökare. Insatsledare Kopperud hade gärna sett att svenska myndigheter hade satt upp en informationstavla före bron. Som det är nu ges inga besked förrän man kört motorvägen ändå fram till gränskontrollen – utan möjlighet att vända.

Polisinsatsen tar stora resurser i anspråk och den norska polismyndigheten får hjälp av försvarsmakten, för att bemanna alla gränsövergångar. I nuläget har regeringen inte aviserat nya hårdare inrese-restriktioner. I stället är det andra väntade beslut som skapar debatt.

– Det som är på gång är ett alkoholstopp på restauranger och krogar, säger Remi Kopperud. Det är för att folk inte ska ta ett glas för mycket och glömma försiktighetsåtgärderna. Som att hålla ordentligt avstånd vid bardisken.

Under vår intervju kommer en handfull personbilar. Nästan alla släpps igenom, det kan vara hantverkare som fått godkänt för jobb i Norge. Eller jobbpendlare.

Samtidigt ökar strömmen av lastbilar som svänger in vid tullfiltret. På den stora väntplanen står flera lätta lastbilarna tätt bredvid varandra. Ett frenetiskt arbete pågår med att lasta över flyttgods från en polskregistrerad bil till en norsk.

– Vi får inte fortsätta in i Norge med den polska, förklarar en man genom en serie ivriga gester.

Vid en dragbil står den polske föraren Tomasz Tanyovski. Hur har corona-krisen påverkat honom hittills?

– Inte så mycket, säger han i den iskalla vårvinden. Hemma i Polen har vi bara runt 540 smittade, än så länge. Men visst är jag orolig för att det ska bli en långvarig global ekonomisk nedgång.

Någon kilometer från den mäktiga Svinesundsbron ligger två stora köpcentra. Det största, med mängder av butiker och snabbmatsrestauranger, är byggt på en åker. Hit vallfärdar köpstarka norrmän för att köpa snus, godis, mat, kläder…

– Fast inte nu längre, suckar en butiksanställd där man redan innan påsk rear ut tonvis med påskgodis.

Vid de flesta butikerna sitter rea-skyltar. En del affärer och kaféer har valt att helt bomma igen.

Det känns lite kusligt. Är det så här världen kommer att se ut vid en avgrundsdjup depression? Eller en total klimatkollaps.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. magnus Nillson:
    24 maj, 2020

    ja s norrmän diskriminerar oss svenskar vi stoppas men dammnmark.island och finland får tydligen åka in i norge ser man hurt norska regeringen diskriminerar oss svenskar medan andra nordiska länder får lyxgenomgång utan veta om dom är smittade då går det bra. vi svenskar känner oss illa behandlade av norges regering tackk för r illa syn på oss svenskar

  2. Peter Carlsson:
    25 mars, 2020

    Vad menar du med att dra in klimatet i transporter o stängda gränser.🤔

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.