
Stora förändringar med nytt gummiavtal
Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.
Onsdagen den 18 juni tecknade Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för dem som jobbar på gummiverkstäder.

Det nya avtalet är, liksom avtalet som löpte ut den sista mars, tvåårigt och gäller från den 1 april 2025 till och med den 31 mars 2027.
När det gäller löneökning ligger avtalets värde på 6,4 procent.
Det betyder att lönerna år ett höjs med mellan 876 kronor och 1 200 kronor, beroende på antal år i yrket. År två höjs lönerna med mellan 413 kronor och 1 200 kronor.
Men utöver lönökningarna är det en rad viktiga nyheter i gummiverkstadsavtalet.
– Det är flera stora grejer som förändras. En gäller arbetstid, vi har öppnat upp arbetstidsfönstret så att det går att schemalägga lördagar, säger Andreas Kindesjö, central ombudsman med ansvar för gummiverkstadsavtalet.
– Det handlar om att möta branschens utmaningar, att följa med i tiden.
Konkurrensen har under senare år hårdnat, framför allt under perioderna med däckskifte vår och höst. Pop up-företag har kommit in i branschen och erbjuder under några veckor däckbyte, tillgängligt på platser som utanför köpcentrum och på kvällar och helger.
Tidigare har de som gått på avtalet haft arbetstid måndag–fredag. Vid arbete kvällar och helger har lokala överenskommelser gällt. Historiskt har gummiverkstadsavtalet saknat ob-tillägg. Det kommer in nu.
– Jag förväntar mig en diskussion om hur det ska landa, de som medvetet valt att jobba alla helger med övertidsersättning kan se det som en försämring. Men jag är ändå försiktigt optimistisk till hur det ska landa, säger Andreas Kindesjö.
– En stor vinst är att avtalet ger ob-tillägg och övertidsersättning samtidigt.
”Åttaåring” införs

En annan förändring som Transports förhandlare lyfter är införandet av ett nytt steg i lönetrappan. Tidigare har det högsta steget gällt för dem med sex år i yrket och mer, från och med avtalets andra år blir det nu åtta år.
Det är ett sätt att bättre premiera erfarenhet och kompetens inom en bransch där många anställda jobbat länge.
Under det gångna årtiondet har facket vid avtalsförhandlingar lyckats dra isär stegen, så att skillnaderna i lön blivit större beroende på antal år i yrket.
– Det har varit en lång resa med avtalet. Redan 2013 tyckte alla att det skilde alldeles för lite mellan ingångslön och lönen för dem som jobbat länge. Åttaårssteget har funnits med länge i diskussionen, säger Magnus Larsson, central ombudsman.
Transport fick även in avsättningar till delpension i det nya gummiavtalet, liksom i flera tidigare tecknade avtal. Det för att göra det möjligt för anställda som är 62 år och äldre att gå ned i tid, som mest med 50 procent.
Modellen med delpension bygger på att arbetsgivaren från och med avtalets andra år gör avsättningar på 0,1 procent av löneutrymmet. Och alla anställda, från 18 år, omfattas.
– Att få in delpensionen är välkommet. Det är ett tungt yrke, som sliter på kroppen, säger ombudsman Henrik Lagberg-Capaldi i förhandlingsdelegationen.
Skyddsfordon och beredskap
Parterna kom också överens om att tillsätta två arbetsgrupper.
Den ena gruppen ska se över hur däckarbete som utförs ute på vägarna kan regleras när det gäller användning av skyddsfordon, TMA-fordon. Det är gemensamt med det en grupp inom bärgningsavtalet arbetar med.
– Det är viktigt att diskutera. Både inom gummi och bärgning har det skett dödsolyckor vid arbete på väg, säger Henrik Lagberg-Capaldi.
Den andra partsgemensamma gruppen ska se över regelverk som rör beredskap. Vad ska gälla om någon får punka mitt i natten, till exempel. Och där förutsättningarna är vitt skilda beroende på var det sker. ”Beredskapsgruppen” ska starta sitt arbete i september i år och det ska vara avslutat före jul 2026.