Närbild på ett däckbyte.
Close
Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har kommit överens om nytt kollektivavtal för anställda på gummiverkstäder. (GENREBILD)
Close
Avtal 2025

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Onsdagen den 18 juni tecknade Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för dem som jobbar på gummiverkstäder.

Förhandlare för nytt gummiavtal: Magnus Larsson, Henrik Lagberg-Capaldi och Andreas Kindesjö.

Det nya avtalet är, liksom avtalet som löpte ut den sista mars, tvåårigt och gäller från den 1 april 2025 till och med den 31 mars 2027.

När det gäller löneökning ligger avtalets värde på 6,4 procent.

Det betyder att lönerna år ett höjs med mellan 876 kronor och 1 200 kronor, beroende på antal år i yrket. År två höjs lönerna med mellan 413 kronor och 1 200 kronor.

Men utöver lönökningarna är det en rad viktiga nyheter i gummiverkstadsavtalet.

– Det är flera stora grejer som förändras. En gäller arbetstid, vi har öppnat upp arbetstidsfönstret så att det går att schemalägga lördagar, säger Andreas Kindesjö, central ombudsman med ansvar för gummiverkstadsavtalet.

– Det handlar om att möta branschens utmaningar, att följa med i tiden.

Konkurrensen har under senare år hårdnat, framför allt under perioderna med däckskifte vår och höst. Pop up-företag har kommit in i branschen och erbjuder under några veckor däckbyte, tillgängligt på platser som utanför köpcentrum och på kvällar och helger.

Tidigare har de som gått på avtalet haft arbetstid måndag–fredag. Vid arbete kvällar och helger har lokala överenskommelser gällt. Historiskt har gummiverkstadsavtalet saknat ob-tillägg. Det kommer in nu.

– Jag förväntar mig en diskussion om hur det ska landa, de som medvetet valt att jobba alla helger med övertidsersättning kan se det som en försämring. Men jag är ändå försiktigt optimistisk till hur det ska landa, säger Andreas Kindesjö.

– En stor vinst är att avtalet ger ob-tillägg och övertidsersättning samtidigt.

”Åttaåring” införs

Det gamla avtalet löpte ut sista mars i år.

En annan förändring som Transports förhandlare lyfter är införandet av ett nytt steg i lönetrappan. Tidigare har det högsta steget gällt för dem med sex år i yrket och mer, från och med avtalets andra år blir det nu åtta år.

Det är ett sätt att bättre premiera erfarenhet och kompetens inom en bransch där många anställda jobbat länge.

Under det gångna årtiondet har facket vid avtalsförhandlingar lyckats dra isär stegen, så att skillnaderna i lön blivit större beroende på antal år i yrket.

– Det har varit en lång resa med avtalet. Redan 2013 tyckte alla att det skilde alldeles för lite mellan ingångslön och lönen för dem som jobbat länge. Åttaårssteget har funnits med länge i diskussionen, säger Magnus Larsson, central ombudsman.

Transport fick även in avsättningar till delpension i det nya gummiavtalet, liksom i flera tidigare tecknade avtal. Det för att göra det möjligt för anställda som är 62 år och äldre att gå ned i tid, som mest med 50 procent.

Modellen med delpension bygger på att arbetsgivaren från och med avtalets andra år gör avsättningar på 0,1 procent av löneutrymmet. Och alla anställda, från 18 år, omfattas.

– Att få in delpensionen är välkommet. Det är ett tungt yrke, som sliter på kroppen, säger ombudsman Henrik Lagberg-Capaldi i förhandlingsdelegationen.

Skyddsfordon och beredskap

Parterna kom också överens om att tillsätta två arbetsgrupper.

Den ena gruppen ska se över hur däckarbete som utförs ute på vägarna kan regleras när det gäller användning av skyddsfordon, TMA-fordon. Det är gemensamt med det en grupp inom bärgningsavtalet arbetar med.

– Det är viktigt att diskutera. Både inom gummi och bärgning har det skett dödsolyckor vid arbete på väg, säger Henrik Lagberg-Capaldi.

Den andra partsgemensamma gruppen ska se över regelverk som rör beredskap. Vad ska gälla om någon får punka mitt i natten, till exempel. Och där förutsättningarna är vitt skilda beroende på var det sker. ”Beredskapsgruppen” ska starta sitt arbete i september i år och det ska vara avslutat före jul 2026.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.