Close
Nermin Pudic är färdtjänstförare och fackligt aktiv. I bakgrunden: Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning.
Close
corona

Stora brister i smittskyddet vid färdtjänstresor

Taxi. I Örebro har många färdtjänstförare varken fått handsprit, handskar eller instruktioner för hur bilarna ska rengöras för att undvika spridning av corona-smitta. – Det fungerar inte alls. Beställningscentralen lägger ut körningar där unga och gamla tvingas samåka, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare och skyddsombud.

Transports avdelningar har valt olika strategier när virusfrågan är på allas läppar. I exempelvis Helsingborg säger man helt nej till besök.

Örebroavdelningen öppnar dörren när Transportarbetaren knackar på. Även medlemmar är välkomna – om man tar kontakt i förväg, berättar ordförande Emma Brodin. Hon konstaterar att avdelningen nu får mängder av telefonsamtal:

– Många som ringer är taxiförare. De är oroliga både för lönen och för att åkaren de kör för ska gå i konkurs.

Nermin Pudic dyker upp i fikarummet. Han är ett fackligt yrväder som med stöd av avdelningen lagt massor av krut på att organisera regionens taxi- och färdtjänstförare. Nu är han upprörd.

– Vi måste få tydliga instruktioner för desinfektion av bilarna. Och en bättre reseplanering. Att blanda gamla och unga i samma bil, som man gör nu, innebär stora risker för de äldre resenärerna. Jag kämpar också för att färdtjänsten ska ordna fram handsprit till förarna. Men där säger man att det är arbetsgivarens, åkarens, ansvar.

– Det är en jättejobbig situation. Vi har flera chaufförer som själva tillhör riskgrupperna. Jag befarar att förare kommer att dö, eftersom de inte har råd att gå ner på sjuklön. Och det handlar inte bara om den egna ekonomin. Många som har sjuksymptom kommer att fortsätta jobba. För att hjälpa åkaren.

Nermin Pudic frågar sig vad som händer med färdtjänstförarnas arbetsbelastning – om pandemin bryter ut på riktigt om ett par veckor. Han har skrivit ihop en så kallad 6 6a-anmälan med krav på åtgärder.

Bland de förändringar han vill se är att mängden passagerare minskar i färdtjänstbussarna. Ingen resenär ska heller sitta fram, bredvid föraren.

Avdelningens ena ombudsman, Clas Hellsing, nickar. Precis som de andra får han många samtal från oroliga medlemmar. Och det är inte bara inom taxi:

– Bensinstationerna är också påverkade. Liksom lager och terminaler. Handeln går ner och en terminal vill dra ner kraftigt på personalen. Flera samtal har faktiskt kommit från bensinstationer där föreståndare inte får tillräckligt med information från det egna bolaget. Då ringer de oss i stället.

Hur kommer facket att påverkas av corona-problematiken?

Avdelningsordförande Emma Brodin säger:

– Det beror förstås på hur pandemin utvecklas, men jag utgår från att vi kommer att få massor att göra. Särskilt till hösten. Vi försöker ladda för det.

Emma Brodin har ett starkt samhällsengagemang och noterar att befolkningen hamstrar. Hon har snackat med lastbilschaufförer som kör toapapper för brinnande livet.

– Flera förare har vittnat om att industrierna har stängt toaletterna som chaufförerna tidigare kunnat använda. Hygienen blir ett stort problem.

– Man skulle ju önska att pandemin får människor att tänka till. Nu testas verkligen samhället. Kanske kan det bli lite mindre individualistiskt. Bli lite mer som förr, när folk var mer solidariska och kollektivistiska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronnie Persson:
    21 mars, 2020

    Det här är en nationell fråga med färdtjänsten och hur kunder samkörs och regeringen behöver nog gå in och styra upp ett regelverk kring hur samkörning ska ske för att få stopp på smittspridningen. Kan de ändra allt annat nu, så är detta heller inget problem. Blir vi chaufförer borta från jobbet, så drabbar det andra mycket utsatta grupper i samhället.

  2. Maria Giliusson:
    20 mars, 2020

    Samma bekymmer i Blekinge.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.