Close
Arbetet inne på UPS terminal på Sturup är tungt, med många manuella lyft. Paketen kan väga upp till 70 kilo.
Close

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

– Jag har varit regionalt skyddsombud i 15 år och aldrig sett en så dålig terminal. Och då har jag ändå besökt andra med riktigt usel arbetsmiljö, säger Bert Johansson på Transports Malmöavdelning.

UPS startades i USA och är världens största paketdistributör, med verksamhet i 200 länder. På Sturup hanterar terminalen flyggods, både sådant som kommer i särskilda flygcontainrar och på lastbil, från Danmark.

Transport har länge haft ögonen på arbetsplatsen. Bert Johansson och Anders Palmqvist är regionala skyddsombud (RSO) och åkte dit på försommaren, efter nya larm från anställda.

– Lokalen är gammal och inte anpassad för dagens paketmängder, säger Anders Palmqvist. All hantering av godset sker manuellt. Och då handlar det om paket som kan väga upp till 70 kilo.

Bert Johansson beskriver ett system där det ankommande godset med handkraft lastas upp på ett transportband som går i en rund slinga inne i terminalen. I mitten står UPS karaktäristiska, bruna lådformade distributionsbilar. Bilarna körs in i lokalen via en port, där rullbandet går på en ”bro” fyra meter upp i luften.

Bert Johansson och kollegan Anders Palmqvist noterade en rad riskabla moment. Ett uppstår när tunga paket rutschar ner från bron.

– Anställda har vittnat om att tunga paket kommer farande och att de måste vara beredda på att hoppa undan för att inte bli skadade, säger Anders Palmqvist.

Omkring tolv arbetare bemannar terminalen. Några står hela passet och knuffar paket över det breda bandet, andra lastar i eller ur bilar. För hand. Inga lyfthjälpmedel finns. Belysningen beskrivs som dålig och tempot är uppskruvat, enligt RSO:na.

På försommaren lade Anders Palmqvist ett skyddsstopp. Det riktas mot lossningen av lastbilarna från Köpenhamn. Vid det arbetet används utdragbara rullband, ramper som är omkring en meter långa.

– De fungerar dåligt och risken är stor att personalen skadar sig när de dras ut. På ett möte med företaget fick jag kännedom om incidenter som inträffat. Det framkom också att man inte tänkte göra några åtgärder för att komma till rätta med problemet. Då stoppade jag arbetet.

– Företaget gick med på kraven vi ställde. För att få i gång arbetet igen. Men sedan struntande man i det vi kommit överens om. Bland annat att det skulle vara dubbel bemanning såväl uppe vid bandet som ute på flaket, säger Anders Palmqvist.

Listan över brister kan göras lång, förklarar Bert Johansson. En handlar om farligt gods, som ibland finns i paketen. Reglerna säger att farligt gods ska lagras separat – i utrymmen med minst två utgångar.

– På UPS har man ställt dit en liten bod, som nås direkt från terminalen. Men det sitter galler för fönstren. Nödutgångarna i terminalen har varit blockerade av gods, när vi kollat. Skulle det börja brinna kan det bli en dödsfälla.

Facket följde upp skyddsstoppet med en så kallad 6:6a-anmälan. I mitten av oktober kom Arbetsmiljöverket till UPS.

Resultat blev ett inspektionsmeddelande på elva sidor. Verket slår bland annat ner på bristande arbetsorganisation och kräver att företaget gör en riskbedömning, och sedan en handlingsplan.

Den manuella hanteringen får ett eget kapitel. Såväl bilar som containrar är lastade från golv till tak med paket, som i vissa fall är mycket tunga. Godset ska lyftas för hand, upp på ett transportband i midjehöjd. Paket lyfts ibland över axelhöjd.

När lådorna ska till distributionsbilarna handlar det om att bära – en sträcka på uppåt 15–20 meter.

Arbetsmiljöverket slår också ner på att arbetsrotation saknas och att det är ont om utrymme där terminalarbetarna ska böja sig och lyfta gods.

I en punkt framgår att de anställda har små möjligheter att själva påverka arbetet och tempot. Personalen vittnar om att de inte kan växla sysslor, inte skifta mellan stående och sittande och inte heller ta pauser när det behövs.

Ett av de mer konkreta kraven handlar om att det inte finns knappar för att nödstoppa vissa transportband.

UPS har fått fram till den 28 januari på sig att hitta lösningar. Då kommer Arbetsmiljöverket på återbesök.

Parallellt har Transport fortsatt att granska arbetsmiljön. Anders Palmqvist kan konstatera att UPS inte uppfyller kraven på hälsoundersökning, som gäller vid allt nattarbete.

– Majoriteten av de anställda har inte blivit erbjudna någon hälsoundersökning. Det finns även frågetecken kring utbildning i hantering av farligt gods. Företaget hävdar att utbildning genomförts. Men det finns anställda som hävdar att de fått en kvarts instruktion samtidigt som de jobbar.

Vid en inspektion konstaterade Arbetsmiljöverket att UPS inte besiktigat terminalens lyftbord, som reglerna föreskriver. I november fick företaget ett föreläggande om sanktionsavgift på 400 000 kronor.

Transportarbetaren har sökt UPS platschef på Sturup. Utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.