Stopp mot ensamkörningar av psykiskt sjuka

Efter flera incidenter med psykiskt sjuka personer har Emil Långström, regionalt skyddsombud på Transport avdelning 28, lagt ett skyddsstopp riktat mot Vilhelmina Taxi. Facket kräver att det alltid ska finnas med en extra person vid körningar av psykiskt sjuka personer, medan landstinget menar att läkare ska avgöra detta.

– Det har varit en del incidenter. Bland annat en person som försökt kliva av i 90 kilometer i timmen. Landstinget säger att chaufförerna ska köra själva men vårt krav är att patienterna ska ha med en ledsagare, säger Emil Långström.

Han säger att problemet inte är nytt, det har diskuterats under lång tid. Men nu finns det inte längre någon annan utväg.

– Man vet aldrig vad de här människorna kan hitta på. Alla mår inte så bra, de skjutsas ju dit av en anledning.

Skyddsstoppet innebär att alla sjuktransporter från och till psykiatriska mottagningen och/eller psykakuten stoppas när chaufförerna är ensamma med patienterna. Stoppet gäller tills vidare i avvaktan på Arbetsmiljöverkets ställningstagande.

Vilhelmina Taxis vd Jan-Åke Olofsson tycker att skyddsstoppet är berättigat.

– Vi har ju haft några incidenter. Landstinget vill tvinga oss att köra patienter utan följeslagare. Det är helt vansinnigt.

Han får dock mothugg av Birgitta Lanhede som är chef för avdelningen transport på Västerbottens läns landsting. Hon anser att det är slöseri med landstingets resurser att alltid skicka med en extra person på körningar till en psykiatrisk mottagning.

– Ingen annan än medicinskt ansvarig (ofta läkare) kan säga om patienten behöver en följeslagare. Detta oavsett om det gäller fysiska eller psykiska besvär. Det här är något som varken jag eller taxiförarna kan avgöra, säger Birgitta Lanhede.

Vad säger du om skyddsstoppet?

– Jag tycker det är jättebra om vi prövar det här och får ett tydligt beslut.

Hon menar att Vilhelmina Taxi sedan gammalt haft en specialöverenskommelse med landstinget. Om att bolagets chaufförer själva ska få bestämma om det behövs en extra person som följeslagare, när de skjutsar psykiskt sjuka patienter. Men avtalet har inte förnyats.

– Det har gått troll i det här. Vilhelmina Taxi hävdar att det alltid behövs en följeslagare. Något som alltså sker på landstingets bekostnad.

Vad säger du om händelserna facket och taxibolaget hänvisar till?

– De incidenter jag känner till ligger långt tillbaka i tiden. Några andra avvikelserapporter har jag inte fått in.

I det nya avtalet som gäller från 1 januari 2014 finns ingen specialskrivning för Vilhelmina Taxi. Bolagets vd Jan-Åke Olofsson anser dock att riskerna är för stora.

– Läkarna har uppenbart gjort felbedömningar eftersom patienter faktiskt har hoppat av i farten. Det är rätt allvarliga saker som kan inträffa. Sånt vill jag inte utsätta mina chaufförer för, säger Jan-Åke Olofsson och fortsätter:

– Det är en sak om man kör inom samhällen. Då kan man stanna och ropa på hjälp om det händer något. Men när det handlar om körningar på upp till 30 mil blir situationen helt ohållbar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.