Stockholm slopar krav på lokalkännedom i taxi

Nu slopas kravet på lokalkännedom för taxiförare i Stockholms län. Beslutet väcker reaktioner både ute i branschen, inom Transport och på landstinget. – Vill man ha riktigt dåliga taxitjänster, då ska man genomföra det här, säger Per-Erik Carlsson, förare på Taxi Stockholm.

Från den 1 april slopas provet i lokalkännedom för den som vill köra taxi i Stockholms län. Transportstyrelsen vill att konkurrensen ska öka, och menar att gps-utrustning gjort god lokalkännedom överflödig i branschen.

Detta riskerar att spä på överetableringen och sänka taxiyrkets status, enligt Transport som avstyrkte förslaget när det gick ut på remiss.

”Den som någon gång gett sig i kast med att åka taxi i Stockholm vet att problemet inte är att det finns för få bolag att välja emellan, utan snarare det omvända”, skriver förbundet i sitt remissvar.

Bland förarna ute på Stockholms gator är kritiken hård.

– Man måste ha lite koll på sina kunskaper och kunna visa det i ett prov. Även om man bor i Stockholm är det ingen garanti för att man har ordentlig koll på alla områden, säger Khalid Bahri, förare på Taxi Stockholm.

Och tror man att gps kan ersätta lokalkännedom, ”då vet man inte hur en gps fungerar”, enligt hans kollega Per-Erik Carlsson.

– Den visar totalt fel adresser i vissa lägen. Dessutom hinner gps:en inte uppdateras med alla nya vägar och gator som kommer. Transportstyrelsen vet inte vad de pratar om, säger han.

Även Stockholms läns landsting, Sveriges största upphandlare av taxitjänster, är kritiska till beslutet och menar att det kan bli dyrare för kunden om en förare inte hittar ordentligt.

– Vi vill gärna se högre kunskapskrav inom taxibranschen, inte bara vad gäller lokalkännedom utan rent generellt. Att Transportstyrelsen då går i motsatt riktning tycker vi är helt fel väg, säger Carl Grufman (M), ordförande i landstingets Färdtjänstutskott.

Också Carl Grufman avfärdar Transportstyrelsens tilltro till elektroniska hjälpmedel:

– Att säga att gps kan ersätta lokalkännedom är som att säga att det inte behövs kockutbildningar eftersom man kan hitta recept på nätet, säger han.

Landstinget kommer även i fortsättningen att ställa krav på lokalkännedom när de upphandlar taxitjänster.

– Men Transportstyrelsen tar ju bort en kontrollstation när provet slopas. Även färdtjänstresenärer och människor som utnyttjar resegarantin kan ju ta en bil på gatan, och vi vill naturligtvis att även de som kör de bilarna ska ha åtminstone rudimentär kunskap om Stockholms geografi, säger Carl Grufman.

Men Gunnar Eriksson som kör färdtjänst åt Taxi Kurir tycker att farhågorna är överdrivna.

– Lite tillspetsat kan man säga att jag har kört taxi sedan 1995 och aldrig egentligen hittat någonstans, men det har gått bra ändå. Man har ju alltid kunnat ta reda på vart man ska, och nu när gps:en kommit är jag väldigt tacksam. Vi har alltid senaste färdtjänstkartan, och i kombination med den tycker jag nog att gps:en funkar bra, säger han och tillägger:

– Nu spekulerar jag lite fritt här, men jag misstänker att det ibland finns en lite rasistisk underton i kravet på lokalkännedom – en del folk vill gärna ha en svensk chaufför.

Hur ställer du dig till argumenten om överetablering?

– Visst, marknaden är överetablerad och yrkets status kanske har sjunkit lite sedan avregleringarna, och det är ju tråkigt. Men jag tycker nog inte att man ska gå på chaufförerna i den frågan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.