Statoil hårdbevakar sina tankbilsförare

Statoil inför nya övervakningssystem i tankbilarna. Allt från var föraren stannar till vilken slangventil som öppnas ska registreras. Misstankar om stöld eller regelbrott kan leda till uppsägning. – Att hela tiden vara övervakad skapar en osund arbetsmiljö, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Oljebolaget Statoil har lagt ut transporterna på olika underentreprenörer. Bolaget skärper nu övervakningen av chaufförerna. Alla lastbilar ska utrustas med elektroniska mätsystem som kan upptäcka minsta volymförändring i bränsletankarna. Bilarna får också GPS-teknik som konstant övervakar deras position.

Datasystemet innehåller information om vad som betraktas som ett leveransställe, en ”grön zon” och vad som inte gör det, en ”röd zon”. GPS-uppgifter skickas kontinuerligt till Statoils huvudkontor i Norge. Samtidigt har ventilerna till tankarna försetts med sensorer. Öppnas en ventil i ”röd zon” går ett larm hos Statoil.

All information lagas och raderas först efter 90 dagar, förutsatt att ingen ”avvikelse” har skett. Upptäcker Statoil fel så lämnas informationen vidare till arbetsgivaren, det vill säga åkaren. Bristerna kan då användas som grund för polisanmälan och uppsägning. Statoil hävdar att försök att kringgå systemet också kommer att polisanmälas.

Chaufförerna har fått information via personliga brev och uppmanas att skriva på att man tagit del av uppgifterna.

Målet med den nya säkerhetsstrategin sägs vara att motverka stölder och annan brottslighet. Statoil uppger också att det handlar om säkerhet för föraren. Och för omgivningen. Det är viktigt att bränslet inte ”kontamineras”, det vill säga förorenas på något sätt.

Anders Huss är kommunikationsdirektör på svenska Statoil. Han anser att den stränga övervakningen är nödvändig:

– Effektiva och säkra transportlösningar är viktiga för att vi ska kunna erbjuda slutkunden ett så bra pris som möjligt. Därför införs ett system för ökad säkerhet och kontroll på samtliga marknader. Kontaminering av en produkt genom en fellossning kan leda till allvarliga olyckor.

Litar ni på era chaufförer?

– Ja, men alla kan göra misstag, till exempel vid lastning och lossning. Det händer att en produkt lossas på fel stationer. De nya systemen gör att vi får kännedom om sådant tidigt och kan informera och åtgärda snabbare.

Vad händer om chaufförer är tvungna att stanna på grund av trötthet eller någon omständighet de inte kan råda över? Kommer det räknas som en ”avvikelse” i GPS-systemet?

– Nej, det kommer det inte göra.

När börjar ni använda systemet?

– Våra åkerier förhandlar för närvarande med Transportarbetareförbundet. Därefter kommer systemet att börja användas när chaufförerna har informerats.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är kritisk till Statoils nya övervakning. Han anser att informationen i brevet är otydlig och han tycker att det är tveksamt om chaufförerna är skyldiga att skriva på.

– Jag har svårt att förstå var Statoil hittar lagstöd för att övervaka en underentreprenörs anställda i realtid på det här viset. Att någon i Norge, som du aldrig träffat, ska kunna bedöma din arbetsinsats och ha makten att vidta åtgärder som gör att du kan förlora jobbet, bör också ifrågasättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.