Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.
Close
Stampens stora sparpaket betyder slutet för utdelning av papperstidningar på flera håll – och att många tidningsbud på distributionsbolaget VTD riskerar att förlora jobbet. (GENREBILD)
Close

Sparpaket slår hårt mot bud

Tidningsbud. Nära hälften av Västsvensk Tidningsdistributions tidningsbud kan tvingas sluta i vissa områden. Under hösten genomför distributionsbolaget stora förändringar i utdelningen av morgontidningar, en följd av neddragningar hos mediejätten Stampen.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) levererar morgontidningar och paket till 800 000 hushåll, från Strömstad i norr till Laholm i syd och Alingsås i öst. För många prenumeranter utanför tätorterna i Västsverige kommer det snart inte vara möjligt att få ”sin” morgontidning hemburen.

Då allt färre prenumererar på papperstidningen blir kostnaden för distributionen per tidning allt högre. För hög, enligt VTD.

– Vi gör en översyn av hela vårt område. Hela samhället förändras, allt fler kunder efterfrågar digitala prenumerationer, säger VTD:s vd Annika Nyberg till TTELA.

Tidningen TTELA har sitt spridningsområde i fyra kommuner: Trollhättan, Vänersborg, Mellerud och Lilla Edet. Från och med den 1 november i år slutar VTD att köra ut tidningen till omkring 700 prenumeranter, boende i glesbefolkade delar i spridningsområdet.

Neddragningen drabbar tidningsbuden.

– Ja, tyvärr, vi har en övertalighet. Drygt 25 anställda måste sluta, det är nästan halva styrkan, säger Annika Nyberg.

Men vd:n på VTD säger också att distributionsbolaget inte helt ska upphöra med utdelningen av papperstidningar:

– Målsättningen är att få lönsamhet i vår verksamhet så att vi kan hålla i gång distributionen av tidningar så länge som möjligt.

Fler yrkesgrupper

Men det är inte bara tidningsbuden som främst delar ut TTELA som drabbas. Samtliga 16 tidningstitlar som distribueras av VTD berörs på liknande sätt.

VTD ingår i koncernen Stampen Media, som genomför ett stort sparpaket för närvarande. Orsaken är en kraftigt vikande annonsmarknad – de första sju månaderna i år minskade Stampens annonsförsäljning med 30 miljoner kronor jämfört med samma period 2022. I augusti var tappet ytterligare tio miljoner kronor.

Varslen inom koncernen väntas slå brett, mot såväl bemanning på redaktioner, tidningarnas övriga avdelningar som distributionen.

Det var vid ett informationsmöte den sista augusti som Stampen Medias vd Johan Hansson meddelade att bolaget måste genomföra besparingar som innefattar en neddragning av antalet anställda i koncernen.

Alingsås Tidning är en av titlarna inom Stampenkoncernen.

– Det är ännu inte klart hur sparpaketet kommer påverka, men det kommer troligen klarna inom de närmaste veckorna, säger Per Anger, chefredaktör och ansvarig utgivare för Alingsås Tidning.

Klart är däremot att utdelningen av papperstidning upphör redan den 17 oktober. Det gäller hushåll utanför tätorterna; Alingsås, Vårgårda och Herrljunga.

Berörda prenumeranter i hela Västsverige har fått information om vad som gäller för just deras tidning.

Stampen Media skriver på sin hemsida också hur bolaget erbjuder sig att ”stötta” vid övergång till digital läsning i samband med att ”vårt distributionsbolag VDT, Västsvensk Tidningsdistribution, kommer att genomföra förändringar i sin distribution”.

Förändringar som för tidningsbuden alltså i hög grad innebär övertalighet och förlorade arbetstillfällen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.