Farligt vägavsnitt på riksväg 42 i Borås
Close
Transports regionala skyddsombud har fotograferat den farliga vägsträckan. Efter en dom i kammarrätten ska sopgubbarna skyddas med TMA-fordon.
Close

Sopgubbar ska skyddas på farlig väg

Renhållning. Sopgubbarna ska från och med i höst skyddas med ett extra fordon bakom sopbilen. På sikt ska vägen byggas om. Transport och Arbetsmiljöverket har fått rätt i en långdragen strid om sophämtningens risker längs en väg i Borås.

Området heter Frufällan – och har blivit en verklig fälla där sopgubbar riskerar livet. För över två år sedan förbjöd Arbetsmiljöverket fortsatt sophämtning längs 300 meter av riksväg 42. Kommunens miljöbolag överklagade och i sommar kom den sista domen. Den ger Arbetsmiljöverket rätt.

­ – Det känns fantastiskt bra, säger Peder Jonsson.

Han är Transports huvudskyddsombud på Borås Energi och Miljö och har drivit ärendet från början, tillsammans med avdelningens regionala skyddsombud.

– Domen öppnar för att titta på fler farliga hämtningsställen i Borås säger han. Den kan också bli ett prejudikat i hela landet.

Kammarrätten i Göteborg går alltså helt på hans och Arbetsmiljöverkets linje. Sopgubbarna riskerar att bli påkörda när de gör sitt jobb, konstaterar domstolen. Hastighetsbegränsningen är satt till 80 kilometer i timmen på vägsträckan, trafiken är intensiv och sikten begränsad.

Lösningen?

Sopbilarna ska följas av ett så kallat TMA-fordon, en bil som både varnar trafiken bakifrån och fungerar ungefär som en stor krockkudde. Annars får ingen sophämtning ske på vägsträckan.

Domstolen skriver att en anställds hälsa inte får sättas på spel, och att priset för bolaget – runt 50 000 kronor per år – är rimligt. Borås Energi och Miljö har beslutat att inte överklaga domen till högsta instans.

– Vi följer domslutet och ska på kort sikt sätta in en TMA-bil så att sophämtningen kan fortsätta, säger Pär Carlsson, stabschef på bolaget. Men vi har också satt i gång en dialog med Borås stad om att på längre sikt bygga bort problemen.

Pär Carlsson nämner att en parallellgata skulle kunna dras bakom de villor som ligger längs vägavsnittet. En annan variant är att bredda fastigheternas in- och utfarter så att sopbilarna kan svänga bort från den intensiva trafiken. Han har ett möte med kommunens tekniska förvaltning inom några veckor.

– Vi tittar också på fler ställen där något kan behöva göras för säkerheten. Det blir en fortsatt diskussion med Borås stad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    5 september, 2017

    Från ipptäckt till faktum tog detta ca 4 år. Det var på tiden kommunen klev av sina höga hästar. Det är ofta en pinsam läsning hur advokaterna argumenterar emot bättre arbetsmiljö. Detta fallet innehöller föera fadäser längs ärendets gång.
    Hur många våra skyddsombud har stressars halvt ihjäl pga dåligt stöd av tveksamma myndigheter, eget förbund. eller kollegor. Detta har kostat på och
    enbart tid läker inga sår.
    Vi behöver återta kampen och hedra kämpen.

Lästips:

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Sofia Wilhelmsson, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Pressbild

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.