Snart nya regler för mobilanvändning i bilen

Den 1 december skärps reglerna för den som pratar i mobiltelefon under bilkörning. Men oppositionen tycker att regeringens regeländring inte är tillräcklig. – Det krävs en lag som förbjuder sms:ande vid bilkörning, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Frågan om ett eventuellt mobilförbud för bilförare har länge stötts och blötts politiskt. Sverige är nu det enda EU-landet som inte har ett förbud mot handhållen mobiltelefon för bilförare.

Oppositionspartierna, S, V, MP och SD har genom en skrivelse från trafikutskottet talat om för regeringen att man vill se en lagändring som förbjuder till exempel sms:ande samtidigt som man kör. Men regeringen vill inte ha något förbud. I stället ändras nu reglerna i trafikförordningen något.

Från den 1 december i år kan den bilförare som använder mobiltelefonen på ett sätt som ”inverkar menligt” på bilkörandet få böter. Exakt vad det innebär är det dock upp till domstolarna att reda ut.

Anders Ygeman tycker att regeländringen inte gör mycket från eller till.

– Det krävs en lag som förbjuder sms:ande vid bilkörning. Det här fråntar inte behovet av en lagändring.

Anders Ygeman förespråkar inte ett totalt mobilförbud för bilförare. Med handsfree ska det vara okej att använda telefonen i trafiken. Däremot vill han och de andra oppositionspolitikerna i trafikutskottet få ett slut på mobilanvändande som gör att man förlorar uppmärksamheten på vägen.

– Jag har väldigt svårt att se en situation där det är lämpligt att sms:a, när man kör bil, säger han.

Regeringen säger att man bland annat baserar sitt beslut på en forskningssammanställning som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort. Enligt den är det oklart om ett mobilförbud verkligen leder till bättre trafiksäkerhet. Bland annat visar rapporten att lagändringar som införts i andra europeiska länder ofta bara får effekt på kort sikt. En tid efter att lagen införts börjar bilförarna använda mobilen igen.

Anders Ygeman tycker inte att rapporten är ett argument mot förbud.

– Det beror på hur lagen följs upp och vilken information man går ut med.

Martin Miljeteig, central ombudsman för arbetsmiljö  på Transport, tycker att regeländringen är ett steg i rätt riktning.

– Transport menar att man inte ska störas av distraktioner när man kör. Det gäller allt från att tala i mobilen till att skicka sms, eller svara på meddelande från kunder under körning.

Framförallt borde det få arbetsgivare att lägga om sina rutiner, anser han.

– Det här gör att arbetsgivaren måste ompröva hur man kommunicerar med chaufförerna under dagen. Man kan inte hålla på att kvittera jobb och liknande i datorer, gps eller telefoner när man kör, för det kan faktiskt leda till lagbrott.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).