”Sluta gulla med utländska chaufförer”

Darko Kmet är lastbilschaufför och bor i Marieholm. Han pratar perfekt skånska efter mer än 40 år i Sverige. Nu är Darko förbannad på Transportarbetaren. – Ni skriver en massa om utländska chaufförer! Att man ska tycka synd om dem. Det skitsnack, det är svenska chaufförer det är synd om, mullrar han.

Det var för ett par veckor sedan som Darko Kmet ringde upp redaktionen. Han hade precis läst vårt långa reportage om Polen och polackernas syn på EU. ”EU ett lyft för Polen” löd rubriken på förstasidan.

Darko var inte glad:

– Hur kan ni skriva så? Varför använder ni medlemmarnas pengar för att åka till Polen?!

Nu sitter vi hemma i Darkos kök. I en skånegård som ligger mitt ute på den vindpinade slätten. Jag har bett Darko utveckla sin kritik mot vår reportageserie, där målet är att beskriva villkoren för transportarbetare i länder som Rumänien, Ungern och England. Och nu i det här numret – Tyskland.

Han säger spontant:

– Det finns ingen annan yrkesgrupp som bemöts sämre är dragbilschaufförer. Förare som drar löstrailer. Vi behandlas sämre än hundar.

Darko är just nu arbetslös, efter många år som yrkesförare. Han tycker att synen på chauffören visar sig på många sätt, bland annat ute på kundföretagen.

– Ofta får man körningar med uppmaningen att leverera så fort som möjligt. När man sedan stressat på och kommer fram möts du av folk som vägrar prata med dig. Man får vänta i timmar på lossning, utan förklaring. Skulle man däremot kommit 15 minuter för sent till en tid som speditören utlovat blir det ett jävla liv.

– Kunder och speditörer, plus kör- och vilotidsreglerna, skapar enorm press och stress. De här små sakerna gör tillsammans att du blir olaglig. Att du ständigt måste oroa dig för att bli stoppad av en nitisk polis som jobbat 16 timmar i sträck, helt lagligt.

Sedan styr Darko Kmet in på de utländska chaufförerna. Underbetalda förare som kör i Sverige och ofta inte har råd att äta eller fika på vägkrogarna.

– Det så ni beskriver dem i Transportarbetaren. Ni gullar med dem. Varför skriver ni inte om svenska chaufförer i stället? Vi kan inte kasta sopor och böteslappar genom sidorutan, utan att det får konsekvenser. Boten kommer hem i brevlådan i så fall.

– Alla som någon gång kört på Spanien eller Italien vet att man regelmässigt blir bestulen. Öststatschaufförer blir aldrig bestulna i Sverige. Det förekommer inte. Säg att du blir inblandad i en trafikolycka i Polen. Du kommer över huvud taget inte därifrån med mindre än att du tar på dig skulden. I Sverige är det tvärtom. Utländska förare släpps för att polisen inte förstår deras språk.

Vad är då lösningen på utvecklingen i Europa? Hur ska Transport och resten av fackföreningsrörelsen hantera den lönedumpning som uppstått i spåren av unionens fria rörlighet? Jag ställer frågan till Darko. Han tar till en metafor:

– Om du är på väg nedför Hallandsåsen utan bromsar på lastbilen så kan du välja att svänga av motorvägen direkt. Eller fortsätta och rulla snabbare och snabbare, mot en betydligt värre katastrof. Vi har kommit väldigt långt ner i backen nu…

Okej, men om Transport, övriga LO och svenska politiker ändå vill försöka påverka utvecklingen; vilka åtgärder krävs?

Darko tänker ett par sekunder och säger:

– Det är inte de utländska chaufförernas fel att de hamnat här. Det är systemets. Men förarna måste sköta sig. Följa samma regler som svenska förare gör.

Men löneskillnaderna kvarstår, invänder jag. Många utländska förare kör för en bråkdel av en svensk lön och de har inte råd att betala för dusch och toalettbesök…

Darko Kmet suckar.

– Snacket om att svensk lön ska gälla i Sverige är bra. Ni som är höjdare i facket är inte hungriga längre. Ni slåss inte. Samma sak med politikerna. Jag har inte varit så politiskt engagerad, men det jag vet är att som framgångsrik politiker måste du vara duktig lögnare.

Han medger sedan att det inte finns någon enkel lösning på åkeribranschens problem. I stället övergår han till att på nytt beskriva konsekvenserna av den nya europeiska arbetsmarknaden.

Själv har han kört två korta perioder för åkeriet MPG Transport i Marieholm. Det är ett företag som haft uppåt 30 dragbilar och enorm personalomsättning. Transport har blivit kontaktat av en rad förare som haft svårt att få ut lönen.

Darko gick en egen match mot åkaren. Det slutade med att Darko tog hem dragbilen och parkerade den på gårdsplanen. När åkaren ringde sa Darko att bilen fanns att hämta där. Men då skulle han ha ut sin lön först.

För säkerhets skull kopplade Darko ur ett par säkringar – om det nu var så att arbetsgivaren skulle komma nattetid. Med reservnyckel.

– Det löste sig. Jag fick mina pengar, flinar Darko.

Vi går ut på gårdsplanen för att titta på taket som blåst av från byggnaden som tidigare varit svinhus. En hagelskur drar in från öster. Himlen är svart och det åskar olycksbådande.

Jag tackar för fikat och sätter mig i bilen. Kör i riktning mot Göteborg. På väg uppför Hallandsåsen övergår regnet i snö. Iskall aprilsnö. En strid ström av dragbilar passerar. Många av dem är utländska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart Rehnström:
    17 oktober, 2017

    Jag förstår inte att S regeringen gör något åt detta har alltid röstat S men nu måste det bli något
    Annat

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.