Sjukreseförare ersätts av inhyrd personal

Ett tiotal färdtjänst- och sjukresechaufförer har sagts upp på MDB Transport i Jordbro. Åkeriet ska istället anlita ett bemanningsbolag för körningarna. – Hur ska ett inhyrningsföretag få lönsamhet i verksamheten om åkeriet inte får det? Arbetsgivaren säger ju att lönekostnaderna är för höga, säger en anställd.

På mötet, som Transport samlat de uppsagda förarna till, fortsätter chauffören:

– Enda sättet att få lönsamhet i den här branschen är väl att enbart ge anställda betalt för körtid, aldrig för väntetiden. Ska de fixa det med enbart timanställningar, eller?

Klart är att efterfrågan på transporter är högst på morgnar och eftermiddagar.

Förhandlingarna mellan arbetsgivarsidan BA, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, och Transport hölls i förra veckan, men ännu har de anställda inte fått veta när de kommer att arbeta sin sista dag. Pernille Lorenz var med vid förhandlingarna för personalens räkning, men försäkrar kollegorna att hon inte skrivit på några papper eller fått några närmare besked.

Hon har en fyraårig son och blir dubbelt drabbad av uppsägningarna eftersom hennes sambo också är anställd av MDB Transport.

– Jag har kört sjuktransporter i 16 år. Varför vill de inte ha mig kvar? Det känns jättetrist eftersom jag arbetat så länge, verkligen kan och är bra på mitt jobb, försäkrar Pernille Lorenz.

MDB Transport har sitt säte i Jordbro, utanför Stockholm. Åkeriet kör sjukresor, liggande transporter och specialresor för människor med bland annat demens och utvecklingsstörning för beställningscentralen Sirius. Det krävs vana, lyhördhet och god förmåga att hantera människor med särskilda behov, betonar kollegan Jan Graemer. Även han deltog i förhandlingarna och står lika frågande inför framtiden.

– På åkeriet har de inte frågat oss om vi vill bli anställda i bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning, som ska ta över körningarna. Inte ens oss som har lång erfarenhet, kommenterar han.

Jobbarkompisen Anders Kjellin beskriver situationen som en katastrof. Han gapar och visar att han håller på med en kostsam tandbehandling.

– Det blir svårt att få till tänderna om man inte får sin lön, konstaterar han.

Transports lokalombudsman Bosse Nilsson från Stockholmsavdelning 5, som kallat till mötet, förklarar att facket inte kan stoppa uppsägningarna eftersom de skötts enligt gällande regler. På åkeriets pluskonto står i alla fall att man tänker kräva kollektivavtal för de förare som ska köra för det kommande uthyrningsbolaget. Om det blir bemannings- eller taxiföraravtalet som ska gälla är ännu inte klart.

– Hur ska det gå ihop, undrar några igen.

– Åkeriet anser att det inte är deras sak utan en fråga för bolaget som hyr ut personalen, förklarar Bosse Nilsson.

Deltagarna suckar. Det framkommer att större delen av de anställda är medlemmar i Transport, vilket inte är så vanligt. Misstankar finns om att det är därför åkeriet nu säger upp hela styrkan, efter påpekanden om felaktiga löneutbetalningar. Personalen hävdar att bemanningsbolaget, som ska ta över, drivs av svågern till MDB Transports ägare.

– När jag frågade om vi får jobb i uthyrningsfirman sa de: ”Ni kan alltid ansöka om jobbet” och flinade, förklarar en anställd.

Personalen har framfört ett förslag om anställning på 90 procent och resterande 10 procent som mertid, om det finns körningar. Men det har arbetsgivaren inte varit intresserad av, berättar Pernille Lorenz.

En kollega funderar:

– Facket är väl ganska svagt i den här frågan, vi är ju få medlemmar inom taxi och färdtjänst…

Transports Bosse Nilsson svarar att facket är sina medlemmar och undrar vad församlingen i det fullsatta fikarummet vill göra. En brainstorm tar vid och de anställda beslutar sig för att bjuda in Sirius vd och en ansvarig landstingspolitiker, till möten med personalen.

– Det borde ligga i Sirius intresse att ha lite kvalitet på sina chaufförer. Vi får fråga hur företaget tänker, när de tvingar över sina förare till bemanning, säger någon.

En annan vill ”peta in en pinne i brasan och sätta lite press” i valtider.

– Berätta att så här funkar den här branschen. Upphandlarna pressar åkerierna till låga avtal, som de knappt går runt på. Och åkarna pressar i sin tur sina chaufförer, längst ner i kedjan. I praktiken blir det lönedumpning, alla arbetsmarknadsregler sätts åt sidan.

Ytterligare en chaufför sammanfattar:

– Beslutsfattarna borde få se att här sitter vi nu, uppsagda, som en konsekvens av det nuvarande systemet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.