taxiprojektet
Close
Chauffören Muhammad Aleem i samtal med Transports Viktor Petrov och Anna Erixon.
Close

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

– Branschen måste rensas, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Han var en av alla från facket som var ute på Arlanda-remotern i onsdags. Den sista juni avslutades Transports taxiprojekt, som startade 20 september förra året. Syftet med projektet har varit att rekrytera fler medlemmar, teckna avtal och informera.

– Man ser mycket orättvisor. Vissa som kör är svårt skuldsatta genom bilköp och lever under näst intill slavlika förhållanden, tvingas köra mer än tolv timmar per dag, sex dar i veckan, säger Elisas Jobran.

Han är en av fem uppsökare som Transport rekryterade från avdelningarna för taxiprojektet. Elias Jobran arbetar annars inom flyget, och har också lång erfarenhet av medlemsvärvning. Det senaste knappa året har han varit ute flera gånger vid Arlanda för uppsökerier.

– Det finns stor potential, men samtalen visar också att det finns mycket okunskap om sådant som kollektivavtal, arbetstidslagen och den svenska modellen – i dag läggs allt ansvar på individen, och kanske vill arbetsgivare ha det på det viset, säger han.

– Min åsikt är att det är viktigt också i fortsättningen att vi är ute och visar oss, och träffar förare. Det handlar om att ge hopp om förändring.

En bit bort står chauffören Muhammad Aleem, som kör för Uber, och talar med uppsökaren Viktor Petrov och Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiavtalet.

– Jag kämpar, men nu är det inte mycket jobb. Man skulle tjäna mer på McDonalds, säger Muhammad Aleem, som har en mastersexamen i redovisning och tidigare arbetat med redovisning på ett företag i Sverige.

– Varför fortsätter du att köra? frågar Viktor Petrov.

– Jag har inget annat, vad ska jag göra? Jag har familj här, det var inte enkelt att flytta när mitt gamla företag flyttade utomlands, svarar Muhammad.

Viktor Petrov svarar att han känner igen sig, han är själv högskoleutbildad. Under många år har han kört färdtjänst, och även jobbat fackligt i Linköpingsavdelningen.

– Det är tillsammans vi kan få det bättre, säger han till Muhammad och frågar om denne känner till lägsta lagstadgade garantilönen i Sverige – 0 kronor.

För Muhammad Aleem är det första gången han hör om kollektivavtalets betydelse.

För Viktor Petrov, som arbetat med uppsökeri främst i Västsverige, har arbetet varit framgångsrikt.

– Vi har lyckats jättebra med att aktivera avdelningarna. Och vi har vänt på en hel del obekväma stenar, säger han.

– Det största problemet är att det varit under alldeles för kort tid. På tio månader hinner man bara skrapa på ytan. Men jag hoppas att engagemanget i avdelningarna håller i sig.

Taxiprojektet kom till som ett initiativ av taxidelegationen efter den senaste avtalsrörelsen. Det har projektletts av ombudsmännen Mats H Andersson och Anna Erixon, och utredaren Sirin Celik.

Projektet ska nu utvärderas och avrapporteras till både förbundsstyrelsen och kongressen i augusti.

Det finns i dagsläget inget beslut om fortsättning men det har redan kommit initiativ om fortsättning på regional nivå där ett antal avdelningar inom region 4 går ihop och finansierar fortsatt verksamhet.

TaxiprojektetEfter kongressen kommer den nya förbundsstyrelsen att hantera vilka satsningar som ska göras inom ramen för nästa års budget.

Några av dem på plats på Arlandas taxiremot 29/6 (till vänster): Jon Wall, uppsökare (och miljöarbetare), Ludwig Eriksson, ordförande Uppsalaavdelningen, Saied Tagavi, ordförande Stockholmsavdelnings taxisektion, Sabine Eriksson, ombudsman Stockholmsavdelningen, Elias Jobran, uppsökare (och lastare på flyget) och Viktor Petrov, uppsökare (och färdtjänstförare).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Guttman:
    11 juli, 2022

    Bra där!

  2. taxiförare:
    10 juli, 2022

    Transports taxiprojekt är inte bara lovvärt utan ett MYCKET bra initiativ. Problemen - och de brukar dyka upp lika ofta som maskrosor på en vacker gräsmatta - är att behålla intresset och engagemanget, så att vi får ett vettigt utfall av de inblandades ansträngningar. Alltför många projekt har sett dagens ljus, för att sedan landa längst bak i skuggorna. Till alla berörda taxiförare (och det är i princip varenda kotte): se till att engagera er och ta till er informationen ni får. Att vi har en lönesättning som procentuellt baseras på om någon vill åka, utan vare sig OB eller andra tillägg, är en skam för landet; en kränkning av oss alla som faktiskt har räkningar och hyror och familjer.
    Att det år 2021 tillåts att människor förslavas på detta unkna sätt är för mig en gåta, men det säger väl en hel del om den inställning företagen har gentemot sina medmänniskor. Som extraanställd hos Taxi Stockholm har jag under lång tid följt åkarnas inställning till sina förare och jag är INTE imponerad. Att behöva sitta en lördag eller söndag i upp emot en timme eller mer, utan körningar, innebär att jag förslösar min tid här på jorden för absolut ingenting. För mig är det en gåta hur förare kan gå med på detta men oftast - tyvärr - handlar det om människor i ett desperat och utsatt läge, ofta i kombination med okunskap om hur Sverige tidigare har fungerat och nu (inte) fungerar och detta utnyttjas av åkerierna. Jag kan inte påminna mig om en enda arbetsplats där jag tidigare har arbetat där detta ens är möjligt.
    Hela taxibranschen borde skämmas ögonen ur sig för den empatilöshet man uppvisar gentemot sina lojala förare! Så, alla som läser detta, se till att börja ställa krav på era arbetsgivare. Och - viktigast - se till att vara med i facket, där ni får stöttning och juridisk hjälp. Helst av allt skulle jag vilja se en genensam aktion över hela landet, där varenda taxibil parkeras ett visst klockslag. Då kanske taxibolagen äntligen börjar inse att förarna tröttnat på att behandlas som hundar och att den enda vägen framåt faktiskt är att se till att den s.k. minimilönen höjs rejält. Vi behöver helt enkelt en översyn och revidering av de avtal som i dag reglerar de allmosor som i dag betalas ut.
    Min grannes barnbarn, som just fyllt 26, tjänar som nyanställd på ett mindre företag i Stockholm 34 000 per månad. Naturligtvis ingår även vidareutbildning och diverse förmåner. Dessutom arbetar hon vanlig kontorstid och aldrig helger. Enligt SCB:s senaste rapport ligger medellönen i Sverige år 2022 på 37 900 för en man medan den för kvinnor ligger något lägre (som alltid). Oavsett vilket så är detta en gigantisk skillnad mot vad en taxiförare förväntas kunna leva på. Vad tycker du själv - är det rimligt att med en minimilön på runt 20 000 (som sällan eller aldrig efterlevs, trots fackliga avtal) slita sex dagar i veckan, dag som natt, helg som vardag?
    Vet du, det tycker inte jag. Därför – gå med i Transport och sätt ned foten, en gång för alla. Det måste bli ett slut på detta vansinne!

    Slutligen: nu ökar den nya Omikron-varianten BA5 med rekordfart inom EU, trots att vi befinner oss mitt i sommaren. Det bådar INTE gott inför hösten och vintern. Kommer de stora taxibolagen som vanligt att vifta bort förarnas oro ännu en gång med motiveringen att "det skadar deras varumärke om förarna har munskydd"?
    Jag hoppas verkligen inte det.
    Fast med den cyniska hållning de hittills haft i sina desperata försök att tillfredsställa marknaden - givetvis på förarnas bekostnad - skulle jag inte bli det minsta förvånad om det blir på det sättet.

    Ta hand om er
    Taxiförare

  3. Peter Jansson:
    1 juli, 2022

    Överallt i de branscherna där det finns gott om arbetskraft som arbetar billigt försöker företagen att utnyttja arbetstagarna till att arbeta allt billigare och ett sätt är att inte betala lön för väntetiden mellan körningarna som i taxibranschen.Det är bra att facken försöker få ordning och reda när det gäller löner på den svenska arbetsmarknaden, men tyvärr så finns det alltid företag som hittar på kreativa lösningar för att få konkurrensfördelar i förhållande till andra företag.Okunniga och desperata arbetstagare gynnar de företagen som vill skapa sig fördelar med billig arbetskraft som jobbar för låga löner under kollektivavtal.

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.