taxiprojektet
Close
Chauffören Muhammad Aleem i samtal med Transports Viktor Petrov och Anna Erixon.
Close

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

– Branschen måste rensas, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Han var en av alla från facket som var ute på Arlanda-remotern i onsdags. Den sista juni avslutades Transports taxiprojekt, som startade 20 september förra året. Syftet med projektet har varit att rekrytera fler medlemmar, teckna avtal och informera.

– Man ser mycket orättvisor. Vissa som kör är svårt skuldsatta genom bilköp och lever under näst intill slavlika förhållanden, tvingas köra mer än tolv timmar per dag, sex dar i veckan, säger Elisas Jobran.

Han är en av fem uppsökare som Transport rekryterade från avdelningarna för taxiprojektet. Elias Jobran arbetar annars inom flyget, och har också lång erfarenhet av medlemsvärvning. Det senaste knappa året har han varit ute flera gånger vid Arlanda för uppsökerier.

– Det finns stor potential, men samtalen visar också att det finns mycket okunskap om sådant som kollektivavtal, arbetstidslagen och den svenska modellen – i dag läggs allt ansvar på individen, och kanske vill arbetsgivare ha det på det viset, säger han.

– Min åsikt är att det är viktigt också i fortsättningen att vi är ute och visar oss, och träffar förare. Det handlar om att ge hopp om förändring.

En bit bort står chauffören Muhammad Aleem, som kör för Uber, och talar med uppsökaren Viktor Petrov och Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiavtalet.

– Jag kämpar, men nu är det inte mycket jobb. Man skulle tjäna mer på McDonalds, säger Muhammad Aleem, som har en mastersexamen i redovisning och tidigare arbetat med redovisning på ett företag i Sverige.

– Varför fortsätter du att köra? frågar Viktor Petrov.

– Jag har inget annat, vad ska jag göra? Jag har familj här, det var inte enkelt att flytta när mitt gamla företag flyttade utomlands, svarar Muhammad.

Viktor Petrov svarar att han känner igen sig, han är själv högskoleutbildad. Under många år har han kört färdtjänst, och även jobbat fackligt i Linköpingsavdelningen.

– Det är tillsammans vi kan få det bättre, säger han till Muhammad och frågar om denne känner till lägsta lagstadgade garantilönen i Sverige – 0 kronor.

För Muhammad Aleem är det första gången han hör om kollektivavtalets betydelse.

För Viktor Petrov, som arbetat med uppsökeri främst i Västsverige, har arbetet varit framgångsrikt.

– Vi har lyckats jättebra med att aktivera avdelningarna. Och vi har vänt på en hel del obekväma stenar, säger han.

– Det största problemet är att det varit under alldeles för kort tid. På tio månader hinner man bara skrapa på ytan. Men jag hoppas att engagemanget i avdelningarna håller i sig.

Taxiprojektet kom till som ett initiativ av taxidelegationen efter den senaste avtalsrörelsen. Det har projektletts av ombudsmännen Mats H Andersson och Anna Erixon, och utredaren Sirin Celik.

Projektet ska nu utvärderas och avrapporteras till både förbundsstyrelsen och kongressen i augusti.

Det finns i dagsläget inget beslut om fortsättning men det har redan kommit initiativ om fortsättning på regional nivå där ett antal avdelningar inom region 4 går ihop och finansierar fortsatt verksamhet.

TaxiprojektetEfter kongressen kommer den nya förbundsstyrelsen att hantera vilka satsningar som ska göras inom ramen för nästa års budget.

Några av dem på plats på Arlandas taxiremot 29/6 (till vänster): Jon Wall, uppsökare (och miljöarbetare), Ludwig Eriksson, ordförande Uppsalaavdelningen, Saied Tagavi, ordförande Stockholmsavdelnings taxisektion, Sabine Eriksson, ombudsman Stockholmsavdelningen, Elias Jobran, uppsökare (och lastare på flyget) och Viktor Petrov, uppsökare (och färdtjänstförare).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Guttman:
    11 juli, 2022

    Bra där!

  2. taxiförare:
    10 juli, 2022

    Transports taxiprojekt är inte bara lovvärt utan ett MYCKET bra initiativ. Problemen - och de brukar dyka upp lika ofta som maskrosor på en vacker gräsmatta - är att behålla intresset och engagemanget, så att vi får ett vettigt utfall av de inblandades ansträngningar. Alltför många projekt har sett dagens ljus, för att sedan landa längst bak i skuggorna. Till alla berörda taxiförare (och det är i princip varenda kotte): se till att engagera er och ta till er informationen ni får. Att vi har en lönesättning som procentuellt baseras på om någon vill åka, utan vare sig OB eller andra tillägg, är en skam för landet; en kränkning av oss alla som faktiskt har räkningar och hyror och familjer.
    Att det år 2021 tillåts att människor förslavas på detta unkna sätt är för mig en gåta, men det säger väl en hel del om den inställning företagen har gentemot sina medmänniskor. Som extraanställd hos Taxi Stockholm har jag under lång tid följt åkarnas inställning till sina förare och jag är INTE imponerad. Att behöva sitta en lördag eller söndag i upp emot en timme eller mer, utan körningar, innebär att jag förslösar min tid här på jorden för absolut ingenting. För mig är det en gåta hur förare kan gå med på detta men oftast - tyvärr - handlar det om människor i ett desperat och utsatt läge, ofta i kombination med okunskap om hur Sverige tidigare har fungerat och nu (inte) fungerar och detta utnyttjas av åkerierna. Jag kan inte påminna mig om en enda arbetsplats där jag tidigare har arbetat där detta ens är möjligt.
    Hela taxibranschen borde skämmas ögonen ur sig för den empatilöshet man uppvisar gentemot sina lojala förare! Så, alla som läser detta, se till att börja ställa krav på era arbetsgivare. Och - viktigast - se till att vara med i facket, där ni får stöttning och juridisk hjälp. Helst av allt skulle jag vilja se en genensam aktion över hela landet, där varenda taxibil parkeras ett visst klockslag. Då kanske taxibolagen äntligen börjar inse att förarna tröttnat på att behandlas som hundar och att den enda vägen framåt faktiskt är att se till att den s.k. minimilönen höjs rejält. Vi behöver helt enkelt en översyn och revidering av de avtal som i dag reglerar de allmosor som i dag betalas ut.
    Min grannes barnbarn, som just fyllt 26, tjänar som nyanställd på ett mindre företag i Stockholm 34 000 per månad. Naturligtvis ingår även vidareutbildning och diverse förmåner. Dessutom arbetar hon vanlig kontorstid och aldrig helger. Enligt SCB:s senaste rapport ligger medellönen i Sverige år 2022 på 37 900 för en man medan den för kvinnor ligger något lägre (som alltid). Oavsett vilket så är detta en gigantisk skillnad mot vad en taxiförare förväntas kunna leva på. Vad tycker du själv - är det rimligt att med en minimilön på runt 20 000 (som sällan eller aldrig efterlevs, trots fackliga avtal) slita sex dagar i veckan, dag som natt, helg som vardag?
    Vet du, det tycker inte jag. Därför – gå med i Transport och sätt ned foten, en gång för alla. Det måste bli ett slut på detta vansinne!

    Slutligen: nu ökar den nya Omikron-varianten BA5 med rekordfart inom EU, trots att vi befinner oss mitt i sommaren. Det bådar INTE gott inför hösten och vintern. Kommer de stora taxibolagen som vanligt att vifta bort förarnas oro ännu en gång med motiveringen att "det skadar deras varumärke om förarna har munskydd"?
    Jag hoppas verkligen inte det.
    Fast med den cyniska hållning de hittills haft i sina desperata försök att tillfredsställa marknaden - givetvis på förarnas bekostnad - skulle jag inte bli det minsta förvånad om det blir på det sättet.

    Ta hand om er
    Taxiförare

  3. Peter Jansson:
    1 juli, 2022

    Överallt i de branscherna där det finns gott om arbetskraft som arbetar billigt försöker företagen att utnyttja arbetstagarna till att arbeta allt billigare och ett sätt är att inte betala lön för väntetiden mellan körningarna som i taxibranschen.Det är bra att facken försöker få ordning och reda när det gäller löner på den svenska arbetsmarknaden, men tyvärr så finns det alltid företag som hittar på kreativa lösningar för att få konkurrensfördelar i förhållande till andra företag.Okunniga och desperata arbetstagare gynnar de företagen som vill skapa sig fördelar med billig arbetskraft som jobbar för låga löner under kollektivavtal.

Lästips:

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Timlön i bemanning blir sak för domstol

Löner. Transport har stämt bemanningsföretagen Adecco och Tranpenad till Arbetsdomstolen. De anser att lönerna räknas fel. En vinnande dom kan höja bemanningsanställdas timlön.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.