Mats Fredlund, SD
Close
Sverigdemokraten Mats Fredlund har uteslutits ur Transport.
Close

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Transport har den hårdaste linjen bland de svenska facken: Den medlem som företräder Sverigedemokraterna utesluts ur förbundet.

Jurister inom arbetsrätt är inte överens om detta är lagligt eller om det bryter mot Europakonventionen. Men Dan Holke, chef på fackens juristbyrå, tvekar inte:

– En förening kan utesluta den som motarbetar föreningen, konstaterar han. Sedan blir det lite speciellt när föreningen är ett fackförbund, som har rollen att företräda arbetstagare.

Han fortsätter:

– Då har den uteslutna medlemmen rätt att få sin sak prövad rättsligt.

Och den planen har alltså lastbilschauffören Mats Fredlund, sverigedemokrat som valts in i Kirunas fullmäktige. Första steget var att yttra sig  till Transports förbundsråd som förvarnat om uteslutningen. Han har tagit en jurist till sin hjälp, och han driver opinion mot Transports linje i olika medier.

– Det är oerhört kränkande, säger han om uteslutningen.

Hans inställning är att fackförbunden inte ska ägna sig åt politik.

– Facket ska skydda mig som arbetstagare. Och när jag blir utesluten av politiska skäl finns det varken demokrati, jämlikhet eller yttrandefrihet.

Transport lutar sig i frågan mot ett kongressbeslut från 2007, som säger att den som har ett politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna (SD) ska uteslutas ur fackförbundet.

– Det står jag för och det är jag stolt över, kommenterar förbundssekreterare Lars Mikaelsson och hänvisar till SD:s ”uppenbart antifackliga och rasistiska hållning”.

Lars Mikaelsson förklarar förbundets hållning med att det inte är en demokratisk rättighet att vara med i en organisation. I stadgarna står det att medlemmar utesluts om de ”stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”.

Den som röstar på SD eller sympatiserar med partiet, utan att företräda det, blir inte utesluten ur Transport. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik N:
    15 juni, 2020

    Bra, men tycker ni borde utesluta 50% av alla medlemar då dessa ju röstar SD.

    SD är ju hemska. Har hört rykten om att de vill utvisa kriminella invandrare som har flyktat för sina liv. SD kräver även att invandrare skall försörja sig själv. De måste ju bara vara racister med en sådan människosyn.

    Mvh Erik W

  2. Lena Blomquist, red:
    12 november, 2018

    Ingenting i sak har hänt sedan artikeln publicerades. Medlemmen har i ett yttrande till Transport motsatt sig att fackförbundet utesluter honom. Nästa steg är ett beslut i Transports förbundsstyrelse. Efter ett beslut om uteslutning kan medlemmen göra en rättslig överklagan.

  3. Daniel:
    11 november, 2018

    Vad är status idag? Överklagat eller anmält och i så fall vart?

  4. Göran:
    2 november, 2018

    Varför vill man vara med i ett kollektiv som man sedan skall motarbeta i sin politiska gärning 🤔🤔

  5. SPE:
    2 november, 2018

    Mycket dåligt av Transport, det råder demokrati när Transport får bestämma..
    Vi kanske skall utesluta muslimer för dom inte står för samma kvinnosyn eller värdegrund?
    Nej, självklart inte, alla skall vara välkomna oavsett etniskt,politisk eller sexuell värdegrund!
    En fackförening skall vara opolitiskt.

  6. Rene:
    31 oktober, 2018

    Det blir dags för alla medlemmar i transport som har röstat SD att säga upp medlemskapet och ställa upp för Mats Fredlund.
    Även om man inte har röstat SD ska man agera mot Transport.
    Helt sjuk att utesluta personer på grund av deras demokratisk rättighet att välja politiska partier.
    Är nästa steg att man i sjukhus inte få värd om man röstat på ett annat politiska partier an sjukhus vill.
    Blir nästa steg att man ringer 112 för att huset brinner och man lägger på luren för att man har röstat SD ?
    Kallas det Demokrati och yttrandefrihet ?

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.