Schenkerförare med måltidskort får retroaktiva pengar

Åkeri. Schenker åkeri kommer att betala ut runt en halv miljon kronor till chaufförer som under flera års tid fått för låg måltidsersättning.

– Företaget gjorde en pudel vid förhandlingsbordet. Pengarna betalas ut retroaktivt och Schenker backar också från kravet på att försämra villkoren för måltidskorten, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

I kollektivavtalet finns en regel som säger att lastbilschaufförer som inte får traktamente har rätt till måltidskuponger. Kupongerna har sedan länge ersatts av digitala kort och ersättningen är i nuläget 98 kronor för varje arbetad dag.

Av det betalar föraren själv lite drygt 57 kronor, genom löneavdrag. Resten står företaget för.

I höstas gick Schenker ut med att villkoren skulle stramas åt för anställda som tackat ja till korten. Förarna fick inte längre äta för mer än 150 kronor per dag. Ersättningen skulle schablonberäknas till 20 dagar per månad, inte på antalet faktiskt arbetade dagar.

Schenker ville dessutom bara fylla på kortet med den summa som chauffören förbrukat. Den som ätit för låt säga 400 i januari, skulle bara få 400 kronor intankat i februari.

På Transports Malmöavdelning fick den fackliga organisatören Danny Palm en rad samtal från besvikna medlemmar.

– Det var framför allt begränsningen på 150 kronor som retade chaufförerna. Den summan räcker inte till lunch och frukost, säger han.

På flera håll i landet kallade Transport Schenker till lokal förhandling för brott mot kollektivavtalet. Det framkom även att åkeriet missat att höja ersättningen. Den låg kvar på 80 kronor, det vill säga den ersättning som gällde 2013. Schenker hade på det sättet sparat hundratusentals kronor.

Parterna kom inte överens. Tvisten lyftes till centra nivå och mitten av april nåddes en uppgörelse. Ombudsman Joakim Guttman är nöjd:

– Schenker vek sig. Reglerna för kortuttag blir som förr. Chaufförerna kan äta för valfri summa och ersättningen utgår för varje arbetad dag. Företaget fyller också på med hela summan, oavsett hur mycket föraren förbrukat.

– Företaget kommer också att erbjuda retroaktiva pengar till alla som vill. Eftersom förarna står för en del av kostnaden själva är det inte säkert att alla nappar. Det handlar ju om ganska många tusenlappar.

Enligt Joakim Guttman håller Schenker på och räknar på skulden till de anställda. Uppåt en halv miljon kronor är en grov preliminär siffra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria Johansson:
    17 april, 2019

    Se till att höja den kollektivavtalade lönen så kan man sluta med måltidsersättning.En rejält höjd lön så kan de anställda själva välja om de vill äta ute eller ha med sig smörgåsar/matlåda hemifrån.
    Mindre administration och enklare för alla parter.Lönenivån är alldeles för låg för att det skall vara lockande att arbeta som yrkeschaufför i dagens läge.

Lästips:

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Uppdaterad. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Transportarbetarens logga

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.