SAS vill tvinga ner lastare på deltid
På Landvetter i Göteborg vill SAS göra om hälften av lastarnas heltidstjänster till deltid. Transports motsätter sig neddragningen och laddar för förhandling.
Förra månaden fick flygfrakt- och ramppersonalen veta att SAS vill göra om många heltidsjobb till deltid, på 75 eller 25 procent. Transports ombudsman Kenneth Grampe berättar att när informationen först nådde facket hade den tillförordnade lokala SAS-chefen bara tänkt kalla till informationsmöte men inte mbl-förhandling.
Transport såg till att det blev förhandling. Den ska hållas den 13 november. Stridsfrågan handlar om den minskade arbetstiden. Ramparbetet och flygfrakten har flera tydliga ”peak:ar” som påverkar behovet av personal. SAS har gått ut med att omorganisationen är nödvändig för att få ihop schemat.
Robert Langholtz, ordförande i den lokala Transportklubben, säger:
– Vi är upprörda över SAS förslag. Vi är övertygade om att det går att lösa schemafrågan utan att gå ner i arbetstid.
Personalen har tidigare kommit med egna förslag för att effektivisera. Lastarna har bland annat erbjudit sig att ta över en del uppgifter som i dag utförs av tjänstemän.
– SAS har inte kommit med någon respons. I stället har företaget väldigt bråttom att genomföra sina egna effektiviseringar, säger Robert Langholtz.
Upprördheten hos lastpersonalen gäller också den tillförordnade chefens, Charlotta Brorssons, uttalanden på informationsmötet. Där ska hon, enligt närvarande vid mötet, ha uttalat att ”en 75-procentslön klarar ni er väl på”.
Enligt det senaste avtalet tjänar en lastare cirka 22 300 i månaden. En övergång till 75 procents tjänst skulle innebära cirka 16 700 i månaden.
Transportarbetaren har försökt nå Charlotta Brorsson för en kommentar, utan framgång.