SAS framtid ser dyster ut

”Allvaret kan inte överdrivas.” Det säger SAS vd Rickard Gustafson i en intern personalinformation. Efter gårdagens kvartalsrapport menar flyganalytiker att framtiden ser dyster ut för det skandinaviska flygbolaget.

Torsdagen den 3 maj gick SAS ut med siffrorna för årets första tre månader. Det blev en ny brakförlust, över 1,1 miljarder kronor.

Efter rapporten har analytiker och ekonomireportrar kastat sig över bolaget.

I Svenska Dagbladet konstateras att bolaget 2002 hade ett börsvärde på 13 miljarder kronor. Efter det har inte en enda krona gått i väg i aktieutdelning. Tvärtom har ägarna fått skjuta till 11 miljarder.

Av totalt 24 miljarder återstår 2,4 miljarder i börsvärde. 90 procent är borta. Då har koncernen ändå sjösatt rader av sparpaket och sålt av tillgångar på 40 miljarder, pengar som pumpats in i verksamheten.

Vad är grundproblemet i SAS?

Flyganalytikern Anders Lidman ser ingen framtid för bolaget, med nuvarande kostym. För stor produktion, på fel marknad, lyder domen.

SAS har 95 procent av sin trafik i Europa. Där är konkurrensen stenhård och lågprisbolag har pressat priserna i botten. Jättar som British Airways har börjat inse att det blir svårt att tjäna pengar på Europatrafiken, menar Lidman.

SAS har traditionellt satsat på affärsresenärerna, en grupp som villigt betalat för hög service. Men trenden är klar: de som reser i jobbet är numera piskade att jaga billigast möjliga biljetter när det handlar om kortresor.

En lösning för det krisdrabbade skandinaviska bolaget kunde vara att satsa på fler interkontinentala linjer. Med det kräver investeringar i nya, bränslesnåla flygplan. För det krävs förstås kapital…

Det senaste interna personalbladet, SAS News, bär rubriken ”Förändringar blir en del av vardagen”. Vd Rickard Gustafson deklarerar att det nu är både gas och broms som gäller. Bilden han målar upp är mörk. Fortsatt höga bränslepriser, vikande konjunkturer och en flygmarknad präglad av överkapacitet.

Han säger:

”Vår intjäning är fortsatt under mycket stor press. Våra omkostnader är stadigt för höga, jämfört med konkurrenternas”.

För att överleva måste SAS alltså spara. Det senaste åtstramningspaketet heter 4Excellence och ska på två år kapa kostnaderna med 3,5 miljarder. Redan vid årsskiftet gick ledningen ut med att 300 administrativa tjänster ska bort.

”Vi kan dock inte spara oss till tillväxt”, förklarar Gustafson. Målet, uppger han, är att öka intäkterna med 1,5 miljarder. Hur framgår inte.

Vd lyfter också fram ljuspunkter. Som att SAS hade 323 000 fler resenärer första kvartalet 2012, jämfört med året innan. 28 nya rutter har öppnats. Punktligheten sägs ligga i topp.

Rickard Gustafson avslutar med att han tror att SAS kommer att klara den resa man står inför.

I dag ägs SAS av de svenska, danska och norska staterna, tillsammans med det privata näringslivet. I Svenska Dagbladet får flyganalytiker Anders Lidman frågan: ”Ska stater fortsätta äga SAS?”

Svaret lyder:

” Nej, jag tror att ingen ska äga SAS.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.