”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil.
Close
Kultur

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Per-Ola ”P-O” Åberg har samlat på saker i hela sitt liv.

– När jag var grabb letade jag bult och mutter som ramlat loss från bilarna, jag hade fickorna fulla och sålde dem sedan för att finansiera grejor som jag ville köpa, säger han i bilen på väg mot Sörfors, en tätort 16 kilometer från centrala Umeå.

Här har han bott i snart 30 år. Dels ville han komma bort från stan, dels ville han få mer plats för sina prylar. Fokus för samlandet har sedan flytten varit mopeder. Väl framme visar P-O Åberg runt i det som tidigare var en ladugård med höns och andra djur, men som i dag har omvandlats till verkstad och förvaringsplats.

Intresset för mopeder och mekanik har funnit med sedan barndomen. P-O är IT-tekniker, men hans pappa cykelhandlaren, hade gärna sett att sonen hade tagit över rörelsen.

Mopeder och trampbilar. Austin J40 (andra bilen från vänster på hyllan) har handbroms, elektrisk signal, en låtsasmotor med riktiga tändstift och skinnsäten.
Mopeder och trampbilar. Austin J40 (andra bilen från vänster på hyllan) har handbroms, elektrisk signal, en låtsasmotor med riktiga tändstift och skinnsäten. Foto: Kamilla Kvarntorp

– Min mamma ville inte att jag skulle stå ute i kylan och hålla på med cyklar och olja. Och jag lyssnade på henne. I efterhand kan jag ångra att jag inte fick den erfarenheten. Men jag har ju vuxit upp med grejorna, så jag vet vad jag håller på med, säger P-O Åberg, som tror att han har samlandet i generna.

Hans mamma samlade på tavlor, prydnadssaker, möbler och andra vackra ting, hans pappa mest på teknik, vapen och allmoge.

Vad är tjusningen med att samla på saker?

– Det kanske är resan mot målet. Men jag har inget mål. Det är absolut ingen tävling om att ha mest grejor när man dör, som en del tror. Det är en möjlighet att träffa folk. De som har samma intresse som en själv kommer hit och tittar.

Vad är grejen med mopeder?

– Det som är kul med moppe är att det inte är så pretentiöst och ambitiöst. Det behövs inte skinnkläder, ryggskydd och speciella skor för att köra moped, som det gör med en motorcykel.

En utfällbar trappa i den 400 kvadratmeter stora byggnaden tar oss upp till en del av mopedsamlingen.

Hur många moppar har du?

P-O Åberg uppskattar att han har ungefär 55 mopeder. En stor del av samlingen förvarar han i en före detta ladugård bredvid huset där han bor. Flera mopeder är också utlånade till MC-veteranernas museum i Umeå. Foto: Kamilla Kvarntorp
P-O Åberg uppskattar att han har ungefär 55 mopeder. En stor del av samlingen förvarar han i en före detta ladugård bredvid huset där han bor. Flera mopeder är också utlånade till MC-veteranernas museum i Umeå. Foto: Kamilla Kvarntorp

– Har du någon gång frågat hur många renar en renägare har? kommer en rapp motfråga från P-O Åberg.

Efter ett tag avslöjar han att han förmodligen har 55 mopeder, men att de var omkring hundra när samlingen var som störst.

– I början samlade jag på allt, tyckte att allt var jättefränt.

Nu har han specialiserat sig på mopeder med lång sadel, sportmopeder, mopeder som har en ovanlig motorlösning eller är unika på något annat sätt – samlingen har därför krympt och delvis omvandlats till reservdelar som sålts.

– Så länge jag kan finansiera det jag köper med något eget blir det inte så dyrt. Men visst finns det tillfällen när jag har gått back. Ibland har jag lånat från barnbidraget, men satt tillbaka pengarna sedan, säger han.

Reservdelarna kan även komma från andra håll och fyller vid besöket kanske 200 banankartonger.

– Det var nyss en dödsstädning, en 85-årig farbror ville bli av med bilen och reservdelarna. Villkoret för affären var att jag tog allt.

Det finns alltså även bilar i samlingen, kanske tio. En favorit är en Thunderbird, en stor amerikanare som står dold i mörkret bakom bananlådorna. En annan ögonsten är en trehjulig bil, en Messerschmitt från 1955.

– Det är en sådan som Stig Helmer brukar ha på sina resor. Reklamsloganen var ”Åk nästan fritt, åk Messerschmitt”.

Gamla tändstift och andra prylar som P-O säljer och själv använder när han reparera sina fordon.
Gamla tändstift och andra prylar som P-O säljer och själv använder när han reparera sina fordon. Foto: Kamilla Kvarntorp

Ofta är historierna kring föremålen mer spännande än sakerna i sig, tycker P-O Åberg. Och historierna om sina föremål kan han.

– Jag är motorhistoriker och skulle kunna berätta varje historia om saker och ting i flera timmar om jag fick, säger han och inflikar att moped är ett svenskt ord.

– Det var en svensk journalist la ihop orden motor och velociped i en artikel på 1950-talet och skapade ordet, som används i 70 procent av världens länder. Det är kul att det är ett svenskt låneord. Men i Danmark heter det knallert.

Intresset för motorhistoria är tydligt. Förkärleken för design från 1900-talets mitt går heller inte att ta miste på.

– Jag gillar art deco och funkis. Man blir glad av industridesign, där de har ansträngt sig för att göra snygga grejor av sådant som absolut inte behöver vara snyggt för att fungera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport. Foto: Jonas Persson

Chaufför mot alla odds

Mötet. Cajsa Olsson tog C-kort för att kunna transportera sina hästar. Det gav henne inspirationen att skaffa sig fler behörigheter. Sedan tre och halvt år tillbaka är hon lastbilschaufför på heltid, trots att hon lider av cystisk fibros.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Månadens studiekommitté
Från vänster: ordningsvakt Philip Kretz Lindén, värdetransportör Sofie Nordén, studieorganisatör Patrik Persson, åkerichaufför Peter Roos, tidningsbud Patrik Petersson och tidningsbud Maths Nilsson. Foto: Justina Öster

Mer kunskap ger mer makt

Malmö. – Utan kunskap får vi tysta arbetsplatser. Vet du som anställd inte vad du har för rättigheter och skyldigheter blir du lätt passiv och rädd att åtgärda något. Patrik Persson på Malmöavdelningen slår ett slag för facklig utbildning.

Månadens medlem
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Månadens verksamhet
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Hallå där!

Lars Klang

…ombudsman i Malmö, som har hjälpt två medlemmar att driva in totalt drygt 110 000 kronor.

Månadens avdelning
Robert Savela, RSO, Olov Wiklund, ombudsman, Urban Vikström, RSO, Veronica Ökvist, ombudsman, Catrin Rönnlund, kontorist.

Störst och alltid på topp

Norrbotten. Kronan bland avdelningar i ett avlångt land. Så beskriver någon på kontoret lite på skämt avdelning 26. De långa avstånden längst i norr är inget hinder i arbetet: Att förbättra medlemmarnas villkor på arbetsplatserna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Månadens medlem
Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar.

”Jag har blicken riktad framåt”

Facklig. Lennart Johansson har i år firat 60 år som medlem i Transport, varav 20 år som ombudsman. Engagemanget för medlemmarna löper som en röd väg genom åren. – Den som inte kan sin historia har ingen framtid, säger han.

Kaoset på Gate gourmet
Medina Bajric. Foto: Justina Öster

Hon sparkades efter 43 år

Flyg. – Jag är inte densamma. Medina Bajric gör en gest mot hjärtat. Såret. En dag kallades hon in till chefen. När porten slog igen bar Medina 43 år med sig hem. I två kassar.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Månadens medlem
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Kultur
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Anders Teglund ska snart gå på sitt kvällsskift.

Coronakris i kulturen blev budjobb och bok

Mötet. När pandemin slog till blev kulturarbetaren, pianisten och förläggaren Anders Teglund cyklande matbud på Foodora. Han engagerade sig fackligt och skrev en bok om sitt år på sadeln.