Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

Transportarbetaren berättade i går att Internationella transportfederationen (ITF) och Ikea har enats om att inleda ett konkret samarbete kring chaufförernas villkor. Detta efter att Transport och ITF i flera år drivit på för att företaget ska ta ansvar för chaufförernas situation även hos logistikföretagens underentreprenörer och deras underentreprenörer.

Vi mejlade några frågor till Ikea och har fått skriftligt svar från Elisabeth Munck af Rosenschöld. Hennes titel är global hållbarhetschef på Ikea Transport, och hon finns i Schweiz.

Varför gör Ikea nu en överenskommelse med internationella transportfacket om att chaufförer som kör åt Ikea ska ha schystare villkor? Detta även om de kör för en underentreprenör till er det logistikföretag som ni anlitar?

– Vi inser att en lösning av transportbranschens utmaningar kräver samarbete från flera parter och därför söker vi dialog med olika intressenter inom transportbranschen. Det är både jurister, experter, leverantörer av transporttjänster, entreprenörer och Internationella transportfederationen (ITF).

Vad innebär den minimistandard som ska gälla för förarnas villkor? Lönenivåer? Försäkringar? Pension? 


– Fokusområden i det program som införs är minimilön, arbetstid och tider för raster. Den handlar om minst minimilön enligt alla tillämpliga lagar och förordningar. Normerna ska gälla för de underleverantörer som utför transporter för Ikeas räkning.

Det här handlar om transporter av varor till varuhusen. Gäller det också när råvaror körs till Ikeas tillverkare?


– Nej, vi ansvarar för transporten från våra leverantörer till Ikeas varuhus över hela världen.

Hur ska Ikea kontrollera att överenskommelsen efterföljs hos företagets transportleverantörers underentreprenörer och deras underentreprenörer?

– För de leverantörer som vi har ramavtalen med finns redan en uppförandekod med tydliga krav när det gäller löner, arbetsvillkor och att de följer gällande lagar. Under förra året genomförde vi 174 revisioner och 97 intervjuer med förare.
Skulle vi upptäcka några överträdelser av lagar, förordningar eller avtal, kommer vi att agera omedelbart.

– Genom det nya programmet ska kraven föras in i hela kedjan av underentreprenörer.

I vilka länder inför ni det nya programmet redan i höst?

– Samtliga EU-länder, men vi börjar med ett antal europeiska transportleverantörer, som i dag lägger ut stora delar av våra transporter inom EU, svarar Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Under torsdagen träffar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk, tillsammans med flera från ITF, återigen representanter för Ikea. Då ska facket och företaget komma överens om formerna för samarbetet kring chaufförernas villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

På väg upp för arbete ombord. Bulkfartyget St. Oswald har lagt till i Uddevalla hamn med malmlast. Följande vecka lastas hon med spannmål.

Schysta villkor till sjöss tryggas i hamn

ITF-inspektörer. Lotsens listor, löneslippar, matsalar och proviant – Transports Göran Larsson går igenom ordningen och talar med besättningen, ser hur länge de arbetat ombord. På bulkfartyget St. Oswald en solig junidag i Uddevalla hamn ter sig sjömanslivet ljust. Men det är långt ifrån en självklarhet.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

ARBETSMILJÖ. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.